reklama

Když je práce víc než dost: Kvasiny nebyly na rychlý rozvoj Škodovky připraveny. Co v okolí továrny způsobil?

ego!
  • Původně mělo do závodu Škodovky v Kvasinách nastoupit 1300 zaměstnanců.
  • Jenže automobilka nabrala za dva roky skoro třikrát tolik lidí včetně cizinců.
  • Co to způsobilo v jejím nejbližším okolí?
jarvis_59143369498ea3e8b3946357.jpeg Konec směny v továrně. Davy lidí se proplétají mezi kamiony a odjíždějícími auty. Foto: Honza Mudra

Je za pět minut dvě. Silnice vedoucí mezi poli k nové vrátnici škodovácké továrny je zatím skoro prázdná. Kousek před průmyslovým areálem je po pravé i levé straně parkoviště plné aut. Pár lidí spěchá ke svému vozu. Je mezi nimi i třicátník ve žluté bundě s kapucí. "Rád bych se vám věnoval, ale musím jet, než nastane tady ten blázinec," říká za běhu.

Za chvilku je jasné, proč tolik spěchal. Končí dopolední směna a z továrny se začnou hrnout tisíce lidí. Exodus zaměstnanců ze šedivých budov továrny působí v pochmurném deštivém dni jak prchání z Mordoru. Drtivá většina těch, kteří mají po šichtě, nasedá do auta. Na jediné "únikové" trase vznikne brzy zácpa.

Mezi osobáky stojí i kamiony, které do fabriky vozí komponenty od dodavatelů z okolí, nebo autobusy hromadné dopravy. Všichni se sunou jako šneci ke kruhovému objezdu pod městečkem Solnice. Z něho se uhýbá mimo jiné do Rychnova, kam většina aut směřuje a zablokuje asi pětikilometrový úsek na tři čtvrtě hodiny. Zabrat dostávají i silnice, které míří k hranicím, protože část zaměstnanců dojíždí z Polska.

Jako pětadvacetiletý Matěj. Pokuřuje a čeká na své kolegy, aby se mohli vydat na cestu. Mezi davem spěchajících lidí připomíná kámen v řece. Je z Kladska, což je asi 70 kilometrů na východ. Dojíždíme denně, protože to je pořád levnější než shánět ubytování tady v okolí," vysvětluje mladík v černé bundě. Doma v Polsku vystřídal různé profese, dělal třeba číšníka, ale ve fabrice dostane o mnoho víc peněz. Jak dlouho tu ještě bude pracovat, neví, zatím je spokojený. "Žít tady nechci, holku mám doma," řekne, pak zašlápne cigaretu a spěchá za známými v autě.

Nálada houstne

Plat 30 tisíc hrubého po zkušební době, roční bonus v hodnotě 75 tisíc nebo bydlení jen za 1500 korun měsíčně. Na Rychnovsko velmi štědré platové podmínky. Škoda Auto na ně začala lákat zaměstnance začátkem roku 2015, kdy oznámila, že hodlá přijmout 1300 lidí během tří let. Dalších 400 mělo najít práci u dodavatelů v okolí. Stát se tehdy vládním usnesením zavázal, že vybuduje potřebnou dopravní infrastrukturu, a přislíbil na ni tři miliardy.

Pokračování tohoto článku si mohou přečíst jen předplatitelé.

Děkujeme za vaši přízeň.

Obsah starší než měsíc je součástí archivu a do článků zdarma se nepočítá.
Chcete číst bez omezení? Předplaťte si plný přístup.

Předplatit

Tereza Hromádková
Přeposlat
Diskuse

Číňanům nejde o byznys, ale o evropské technologie a vliv. Česko by mělo jejich investice kontrolovat, varuje část senátorů

ANO bude mít předsedy sedmi výborů, Demokratický blok čtyř, dohodly se strany. Kontrolní výbor připadne opozici

Zeman nám sdělil, že ve státních médiích pracují šílenci a ruské vedení to vlastně nepopírá, píše ruský tisk

Odboráři ve Škodě hrozí největší stávkou v historii Česka, zastavit výrobu by mohli až na tři týdny

Rusnok připustil možné oslabení nezávislosti ČNB. Na určování výše inflace by se podle něj mohli podílet politici

reklama