Nejúspěšnější cyklista v paralympijské historii, držitel šesti zlatých medailí a čtyř stříbrných, navíc pětinásobný mistr světa, se po vážném zranění v roce 2014 dokázal vrátit do elitní světové desítky. Přesto se chystá na konci letošní sezony ukončit kariéru. A musí přemýšlet, jak naložit se svými zkušenostmi dál.

HN: Jak jste se dostal k projektu motivačních proslovů sportovců?

Když jsem dostal šanci, abych se sportu věnoval profesionálně, neměl jsem zkušenost ani představu, co bych mohl pro firmy, které mě sponzorují, udělat. Všechno jsme se učili za pochodu. Měl jsem touhu nabídnout jim něco, za co se jim vyplatí, aby se mnou spolupracovaly. Uvědomuji si, že jako handicapovaný sportovec nemám takový dosah, co se týče například reklamy pro firmy.

HN: Takže jste šel cestou příběhu…

Ano, vždy jsme se snažili nabídnout sponzorům něco navíc a intuitivně jsem vycítil, že jsou to věci spjaté s motivací jejich zaměstnanců nebo týmů, a to na základě mého životního příběhu, vlastních zkušeností a toho, čím jsem si musel projít při překonávání svého handicapu.

Jiří Ježek (42)

Známý cyklista, který působí v projektu Sport Speakers, vystoupí spolu s akrobatickým lyžařem Alešem Valentou na HR meetingu, který pořádá měsíčník Moderní řízení 4. května v Praze.

HN: Jakou formou to budete dělat?

Co se týče inspirativních setkání, tak se nejprve ptám firmy, v jaké konkrétní situaci se nachází. Jde třeba o práci se strachem zaměstnanců z určité změny nebo je to klasická motivace úspěšné firmy, kdy management chce, aby byli ještě lepší a neusnuli na vavřínech.

HN: Lze najít paralely mezi sportovním životem a byznysem?

Jedna věc je spolupráce s firmami, které se zabývají sportovním vybavením, co se týče sportovní reklamy. Druhá část, možná důležitější, je fungování a motivace, která se týká zaměstnaneckých kolektivů a vůbec komunikace změn ve firmách. Já osobně jsem si musel v životě projít nejednou změnou.

HN: O čem tedy hovoříte?

Na svém příběhu ukazuji, že stojí za to snažit se překonat překážky a jít za svým snem. A to i bez jistoty, když se okolí zdá, že sen bude těžké naplnit. V mém případě tomu tak bylo několikrát a výsledek za to opravdu stál.

HN: Bavili jsme o zvládání neúspěchu. Ale co zvládání úspěchu?

Když jste nejlepší v tuzemsku nebo na celém světě, tak se k tomu musíte umět postavit. Jak k úspěchu, tak k neúspěchu. Tohle je ale osobní vývoj každého a moc se v tom nedá radit. Každý si v tom musí najít své výzvy. Já jsem se vždycky snažil inspirovat lidmi, kteří se dostali na vrchol. Díval jsem se, co dělají pro to, aby se na něm udrželi. Myslím, že dostane-li se člověk na špici, je logické, že se mu ta pozice natolik líbí, že na ní chce zůstat, co nejdéle je to možné.

HN: Co by tedy profesionální sportovci neměli podcenit?

Bez toho, aby uměli komunikovat s firmami, velmi tratí na zázemí, které mohou mít. Dnes více než výsledky prodává sportovce jeho příběh, jak k těm výsledkům přišel. A je jedno, zda je to zdravý sportovec, nebo handicapovaný profesionál. Za zlatou medailí je vždy nějaký úspěšný příběh. Pokud toto neumí zvládat sám, musí to za něj dělat manažer nebo někdo jiný. Vždycky je fajn, když sportovec není jen stroj na fyzický výkon, ale umí komunikovat.