reklama

Autor knihy Opravdový gentleman Bernhard Roetzel: Jen máloco v lidech budí takovou nenávist jako oblečení

proč ne?!
Čtěte více: móda | Roetzel Bernhard | gentleman | kniha | Německo
  • Bernhard Roetzel je autorem slavné knihy Opravdový gentleman.
  • "Lidé se dnes mnohem více než skrze oblečení definují skrze svá auta a vybavení kuchyně," říká.
  • Povídali jsme si s ním o smradlavých Evropanech, finanční šlechtě, outdoorových bundách a Kanyem Westovi - kterého pan Roetzel nezná, logicky.
jarvis_58e371fd498e75af61d4621f.jpeg Bernhard Roetzel, autor slavné knihy Opravdový gentleman Foto: David Turecký

Jen máloco v lidech budí takovou nenávist jako oblečení, je přesvědčen Bernhard Roetzel (50), jehož kniha Opravdový gentleman patří s více než jedním milionem prodaných exemplářů mezi standardní díla o pánské módě. Se známým publicistou jsme se sešli v centru Berlína v butiku německé pánské značky Herr von Eden. Tam nám Roetzel mimo jiné prozradil, že problém současného gentlemana tkví v tom, že společnost jistý konsenzus ohledně toho, co si kdy obléknout, který kdysi platil v celém západním světě, obětovala na oltář individuality.

Po našem rozhovoru budete mít v rádiu ještě jeden, o fenoménu dandyů. Existují dnes vůbec ještě opravdoví dandyové?

Určitě ano. Ale pozor, nejsou to lidé, kteří v rámci svého šatníku citují minulost. Dandy vždy byl a vždy bude současný. Je to člověk, který sám sebe definuje převážně přes svůj vzhled a tráví téměř celý svůj život před zrcadlem. Oproti tomu gentleman rovněž dbá na svůj zevnějšek, ale ne ve stylu "l'art pour l'art". Gentleman se vždy obléká v rámci určitých společenských konvencí. A v podstatě nechce vzbuzovat pozornost, protože to je známka špatného vychování.

Napadne vás nějaký typický dandy 21. století?

Například Lapo Elkann, vnuk bývalého hlavního akcionáře automobilky Fiat Giovanniho Agnelliho. Ale opravdový dandy je bezejmenný člověk, jenž nehledá slávu a vystačí si sám se sebou a svým šatníkem. A musí být také otrlý. Jen máloco v lidech budí takovou nenávist jako oblečení.

Opravdu?

To si pište. Nedávno jsem dával velký rozhovor novinám Frankfurter Allgemeine Zeitung a následně udělal tu chybu, že jsem si četl komentáře pod textem.

To nikdy nesmíte.

Já vím, ale přesto jsem to udělal. Překvapilo mě, jak móda dokáže lidi rozčílit. To je pro mě vždy důkazem toho, jak důležité naše ošacení ve skutečnosti je. Nic na světě neřešíme tolik jako jídlo a oblečení. A nejvíc si samozřejmě vždy stěžují ti lidé, kteří tvrdí, že je móda pouhou povrchní banalitou. Nechcete-li v Německu budit emoce, doporučuji vám černou outdoorovou bundu.

Jak je to možné? Německo je přece ve světě považováno za módní velmoc…

Pokračování tohoto článku si mohou přečíst jen předplatitelé.

Děkujeme za vaši přízeň.

Obsah starší než měsíc je součástí archivu a do článků zdarma se nepočítá.
Chcete číst bez omezení? Předplaťte si plný přístup.

Předplatit

Petr Matějček
Přeposlat

Rekordnímu počtu Čechů končí fixace hypoték, banky se o ně poperou. Úroky porostou pomaleji, než se čekalo

Říkejte mi Babiš. Šéf hnutí ANO po nuceném odchodu z vlády rozjel volební kampaň v regionech

V Česku se pátrá po bakterii, která na jihu Evropy ničí kilometry plantáží. Nakažené mohou být sazenice ze Španělska

Kolem zkrachovalé vagonky Legios krouží podnikatel Strnad. K jejímu získání vede ale dlouhá cesta

Sociální sítě Miloše Čermáka: Pět věcí, které bychom měli dělat, i když nám o nich tvrdili, že se dělat nemají

reklama