reklama

Roboti si o svoje práva řeknou, věří vědkyně Alžběta Krausová. Zabývá se právem umělých bytostí

ego!
Čtěte více: věda | robot | právo | lidská práva
  • Zní to jako sci­-fi, ale Alžběta Krausová se v Akademii věd ČR zabývá právem umělých bytostí.
  • Robotů kolem nás je totiž čím dál více a Brusel už řeší, zda jim přidělit status "elektronické osoby".
  • "No samozřejmě že ovládneme svět," napsala robotka Alžbětě Krausové při elektronické komunikaci.
jarvis_58c98060498e5bf83d4675d6.jpeg Právnička Alžběta Krausová Foto: Tomáš Nosil

Tvrdí, že "není robot", i když u ní "žádnou emocionální odezvu" nevyvolávají zprávy o tom, jak stroje s umělou inteligencí čím dál tím více obsazují prostor doposud vyhrazený lidem. Technologický pokrok se podle Alžběty Krausové nezastaví a záleží na nás, jestli si z něj vezmeme to dobré, nebo to horší. Nymburská rodačka se na zmíněné téma soustředí v Ústavu státu a práva Akademie věd ČR a v Ústavu práva a technologií Masarykovy univerzity a s napětím očekává, s jakými návrhy přijde Evropská komise, jež chystá legislativu zaměřenou na "umělé bytosti". Podle právničky, jež se původně chtěla stát jadernou fyzičkou, není zas tak vzdálená doba, kdy si roboti o právní subjektivitu sami řeknou.

Člověka, který o záměru Evropské komise slyší poprvé, napadne, jestli to není kachna podobná té, když se říkalo, že Brusel chce měřit zakřivení banánu.

Chápu vaše znepokojení. Na druhou stranu vidím, že robotizace ve společnosti postupuje čím dál více. Téměř všechny fantazie ze sci-fi literatury se uskutečňují. Třeba v Japonsku už máte robotické mazlíčky a hostesky a rozvíjí se tam obor "human robot interaction", který se zabývá tím, jak v lidech vznikají emoce vůči robotům.

Ty jsou jiné než k živým mazlíčkům?

Ne, právě že jsou obdobné. Když umře robotický pejsek, tedy když přestane sloužit, v Japonsku pro něj uspořádají pohřeb. A v Evropě se uvažuje o zákonech vztahujících se k autonomním automobilům, které jsou vybaveny umělou inteligencí a v podstatě nahrazují člověka, a to v oblasti, kde jde občas o život. Už byly případy, kdy člověk v roboticky řízeném autě zemřel. Navíc existují nahrávky robotů, kteří si mezi sebou povídají o různých filozofických tématech. Když se k tomu na webu připojíte, vidíte, že to on­­-line sleduje více než 100 tisíc lidí. Je zřejmé, jak moc nás to zajímá.

Alžběta Krausová (34)

◼ Narodila se v Nymburce. Vystudovala Právnickou fakultu Masarykovy univerzity v Brně. Na univerzitě v izraelské Haifě absolvovala magisterské studium patentového práva. Pracovala jako vědkyně na Katolické univerzitě v belgické Lovani.

◼ Nyní působí v Ústavu státu a práva AV ČR, kde se specializuje na informační a komunikační technologie, mimo jiné i na právní aspekty biometrických údajů.

◼ Je také externí doktorandkou v Ústavu práva a technologií na Masarykově univerzitě. Přednáší na Karlově univerzitě a ČVUT.

◼ S přítelem žije ve Velkých Přílepech u Prahy.

Ale jak je to s těmi chystanými právy robotů? To budou mít třeba nárok na vlastní toalety?

Je třeba rozlišovat dva pojmy, lépe to jde v angličtině. Máme "law", tedy systém práva, a pak máme "right", oprávnění, subjektivní právo. Právo umělých bytostí může být jednak regulace, která například říká, že roboti musí splňovat určité technické normy. A pak druhá poloha, tedy právo jako oprávnění umělých bytostí. Ta už je zajímavější. Dosud jsme ji znali právě jen ze sci­-fi literatury. Cílem vědců je vytvořit umělou inteligenci jako entitu, dejme tomu "bytost", která bude rozumově na stejné úrovni jako člověk, případně ho převýší. Máme dva typy umělé inteligence, silnou a slabou. Ta slabá například řeší určité problémy, třeba právní expertní systémy. Vy řeknete, co potřebujete, a ona vám automaticky vyjede smlouvu. A ta silná umělá inteligence směřuje k tomu, aby zasimulovala celý mozek člověka, aby vznikla komplexní inteligence včetně emočních a dalších jejích typů. A právě s tou silnou umělou inteligencí jsou spjaty úvahy, co bude, až dosáhne určité úrovně. Jestli bude tak inteligentní, že si sama sebe uvědomí. Měli bychom ji potom zařadit do společnosti, měli bychom ji chránit, přiznat jejímu jednání právní váhu?

A to jsou tedy ony úvahy o statusu elektronické osoby?

Přesně tak. Dejme tomu, že jde o vytvoření třetího statusu (osoba fyzická, právnická a elektronická − pozn. red.).

Takže pokud někdy v 18. století někteří filozofové uvažovali o člověku jako o stroji, tak dneska se uvažuje naopak o stroji jako o člověku?

Pokračování tohoto článku si mohou přečíst jen předplatitelé.

Děkujeme za vaši přízeň.

Obsah starší než měsíc je součástí archivu a do článků zdarma se nepočítá.
Chcete číst bez omezení? Předplaťte si plný přístup.

Předplatit

Vladimír Ševela
Přeposlat
Diskuse

Na Václavském náměstí vystoupili i prezidentští kandidáti. Horáčkovi to nebylo umožněno, Hilšer mu nabídl část svého času

Tisíce lidí si připomínají události 17. listopadu. Babiš s Okamurou sklidili kritiku

V Mladé Boleslavi začne Škoda Auto vyrábět elektromobily. První vozy vstoupí na trh od roku 2020

Tesla představila elektrokamion a modernizovaný vůz Roadster. Někteří analytici firmu kritizují, že vyrábí "drahé hračky" a nedbá na zisk

Výročí 17. listopadu je poslední svátek, který lidé v Česku ještě opravdu slaví, říká historik Jiří Padevět

reklama