reklama

Mercedes-Benz Prague Fashion Week začíná. Kdo zažije premiéru a kdo comeback?

proč ne?!
Čtěte více: móda | Blažek | Fashion Week
  • Na Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku představí své kolekce pro příští podzim dvě desítky českých a zahraničních návrhářů.
  • Seznamte se s těmi, kteří na jeho mole zažijí comeback, nebo premiéru.
Na Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku představí své kolekce pro příští podzim dvě desítky českých a zahraničních návrhářů. Na Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku představí své kolekce pro příští podzim dvě desítky českých a zahraničních návrhářů. Foto: Hana Knížová

Daniela Pešková

jarvis_58c6b983498e5bf8292c5b05.jpeg
Foto: Hana Knížová

Daniela Pešková je jako její móda. Navenek působí tiše a pokorně, uvnitř číhá skrytá houževnatost a síla. Pravidelní návštěvníci přehlídek její jméno dobře znají − nejprve se objevovala ve studentských blocích, na minulém ročníku pak představila společnou kolekci s Filipem Jakabem, teď se na akci vrací sama za sebe.

"Stejně přirozeně, jako jsme se s Filipem dali dohromady, jsme se i rozešli," vysvětluje s lehkým úsměvem. Absolventka Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně má za sebou i stáž u avantgardní nizozemské značky AF Vandevorst a je označována za jednu z největších nadějí nastupující generace českých designérů.

Upozornila na sebe již svými konceptuálními studentskými kolekcemi. Jednou se inspirovala dřevem, a tak na látku přenesla jeho strukturu. Pak jí učarovaly klasické babičkovské ušáky a modelky zabalila do oděvů vycházejících ze střihu jejich potahů.

"Ušáky jsou vlastně opačnou podobou oblečení − látka taky obaluje vaše tělo. Střih tak byl vlastně podobný a na těle dobře fungoval," popisuje. Teď si je však dobře vědoma toho, že studentským experimentům je konec a je třeba myslet i na to, aby kolekce vypadala dobře nejen na mole, ale i v očích potenciálních zákaznic.

Podobně jako její oblíbená návrhářka Rei Kawakubová, zakladatelka značky Comme des Garçons, si i Daniela musí najít cestu mezi experimentem a nositelností. Její nejnovější kolekce pro příští podzim je tak podle jejích slov velmi ženská. O nějakých načančaných krinolínkách ovšem nemůže být řeč. Ženskost v jejím případě vychází z rafinované jednoduchosti. Nikoliv z toho, co se odhaluje, ale co zůstává skryto.

"Celou mojí tvorbou se prolíná hledání síly a práce s vrstvami. Stejně jako to dřevo je i lidská osobnost složená z mnoha rovin. Když někoho vidíte poprvé, musíte postupně odhalit všechny vrstvy jeho osobnosti, abyste dotyčného opravdu poznali."

Jan Černý

jarvis_58c6b983498e5bf8292c5b09.jpeg
Foto: Hana Knížová

První otázka, která vás při sledování kolekcí Jana Černého napadne, je, jestli náhodou neutrpěl nějaké trauma. Mezi jeho inspirační zdroje patří pouliční prostituti a zaplivané předměstí Londýna. Se smíchem nás ujišťuje, že jeho dětství bylo více než harmonické.

"Londýn a jeho rozmanitost mě fascinuje od té doby, co jsme tam zamířili se školou během pánského týdne módy. Pro mě jako pro kluka z jižní Moravy to bylo úplné zjevení. A o životě pražských prostitutů v 90. letech jsem se pak víc dozvěděl na přednášce Karla Lampy, který se na ulici živil," vysvětluje. "Já už ty devadesátky zpracovávám v podstatě jako historické téma," dodává vzápětí, což se uším narozeným před rokem '90 špatně poslouchá.

Černý je zástupcem aktuální módní vlny, jež čerpá z pokřivené estetiky období po pádu železné opony. Fascinace módou, na niž starší ročníky hledí s nepochopením, zrodila celosvětové fenomény, jako jsou Vetements nebo Gosha Rubchinskiy. Východ se svými tepláky, vytahanými mikinami a bílými ponožkami se stal novou Mekkou stylu. Že je Černý na správné cestě, dokazuje i to, že si ho jako svého "černého koně" vybral internetový obchod Not Just A Label a jeho přehlídku podporuje magazín Blue Paper.

Limitované minikolekce pánských bund si našly své zákazníky i v pražském concept storu The Room by Basmatee. Černého oblečení je syrové jako samo prostředí, kterým se inspiruje. Oversize kabáty se courají po zemi, džínové bundy jsou roztřepené a rozervané na kusy, kapsy se objevují tam, kde nemají být, a části oděvu chybí tam, kde by naopak být měly. Trochu uniforma, trochu montérky, trochu party.

"Moje nová kolekce vychází z toho, že teď máme všichni pocit strachu a nevíme, co bude. Tak jsem sáhl po maskáčích a funkčním oděvu. Ale pojďme si ten konec světa taky užít, takže jako kontrast se v ní objeví flitry a kožichy," popisuje svůj poslední nápad.

Blažek

Pokračování tohoto článku si mohou přečíst jen předplatitelé.

Děkujeme za vaši přízeň.

Obsah starší než měsíc je součástí archivu a do článků zdarma se nepočítá.
Chcete číst bez omezení? Předplaťte si plný přístup.

Předplatit

Veronika Miškovská
Přeposlat

Zaorálek chce přilákat malé podnikatele. Nejdříve ale zkrotí Štěcha, aby neničil program

Developeři chtějí stavět v centru Prahy. Lákají je desítky nevyužitých brownfieldů

Fischer chce po státu miliardy za zrezlá letadla odstavená na Ruzyni. Jejich cena za 20 let klesla o zhruba 1,5 miliardy

Čína se chce dostat ke špičkovým evropským technologiím, varuje Macron. Chce regulovat, kdo může v EU kupovat strategické firmy

PENÍZE podle Leoš Rouska: Růst mezd je cesta k přijetí eura, on-line "Annonce" na pronájem lodí se jmenuje Boataround

reklama