reklama

Producent módního týdne Dejčmar: V Česku je hodně šikovných návrhářů. Nevědí ale, jak dělat byznys

proč ne?!
Čtěte více: móda | Fashion Week | Dejčmar Václav | Praha
  • Šest klíčových slov pražského týdne módy podle jeho producenta Václava Dejčmara: design, estetika, avantgarda, sny, zážitky a odvaha.
  • Zprvu měl pocit, že fashion week je pro Prahu neuchopitelný.
  • Povedlo se mu ale vytvořit akci, o které píší novináři z celého světa.
jarvis_58c6b398498e7055002388d1.jpeg Producent Václav Dejčmar Foto: Benedikt Renč

Naše show není pouze o dobrém technickém zázemí a kvalitní prezentaci. V módě jde o zážitek, o emoce a především: nikdy nesmí být nudná, říká Václav Dejčmar, který věří, že díky Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku metropole pravidelně ožívá novými vibracemi.

Jak jste se vůbec dostal k pořádání pražského týdne módy?

Přibližně před šesti lety jsem dostal nabídku převzít modelingovou agenturu Czechoslovak Models. Její součástí byla také akce, která se jmenovala Prague Fashion Weekend, protože trvala právě jen dva dny víkendového volna. Přišlo mi, že jde o zajímavou možnost, jak obrátit pozornost Pražanů směrem k módě a designu. Fashion weeky patří k tvářím velkých měst stejně jako galerie či muzea − dotvářejí kulturní celistvost daných metropolí. A ve zkratce představují sledovanou společenskou událost, bláznivou, trochu snovou a trochu komerční trampolínu, od které se zajímaví a kreativní lidé mohou odrazit.

Co bylo na organizaci nejsložitější?

Na začátku asi vzbudit důvěru profesionální komunity, která v této zemi už zažila mnohé a v minulosti se setkala s akcemi, jež neodpovídaly standardu, který tito lidé znají ze zahraničí. Je pochopitelné, že pokud se někdo celý život zabývá estetikou, módou a designem, hodně cestuje a vnímá světové trendy, pak máte před sebou nesmírně náročného a kritického diváka. Další komplikace vznikla se samotnými návrháři. V Česku sice máme spoustu výrazných talentů, ale některé z nich nebylo vůbec jednoduché přesvědčit, aby ročně připravily hned dvě autorské kolekce, jak je zvykem v zahraničí. V neposlední řadě bylo nezbytné najít správný kreativní tým. Naštěstí jsem nakonec narazil na Lukáše Loskota, který přišel s velmi silnou a inovativní vizí, jak už rozjetou akci nově uchopit. Porozuměli jsme si hned. Od té doby se soustředíme na šest klíčových slov: design, estetika, avantgarda, sny, zážitek a odvaha.

Pod vedením Lukáše Loskota vstoupíte pozítří do již šesté sezony.

Ano, naše cesta byla pomalá, poměrně klikatá, ale nakonec se do celého konceptu podařilo vtělit všechny společné představy. Nutno podotknout, že hlavním obsahem je sice aktuální česká autorská móda, ale zdaleka nám nejde jen o přehlídky. Fashion week tvoří především lidé, kteří ho navštěvují, a nadšenci na stejné vlně, kteří kolem něho budují další program. Od minulého roku se v rámci doprovodné "shopping night" zapojila i většina značkových obchodů z Pařížské ulice. Chceme, aby město během celých sedmi dnů žilo designem a módou. Pro udržení zájmu veřejnosti a novinářů se snažíme hlavní akci pokaždé pořádat někde jinde. Návštěvníci s námi mají možnost poznat interiéry známých budov ze zcela nových úhlů.

Původně se český týden módy konal ve velkém bílém stanu, podobně jako například v Berlíně.

Z technického a produkčního hlediska byl stan ideálním řešením. Záhy se ovšem ukázalo, že to zdaleka nestačí. Móda není pouze o dobrém technickém zázemí a kvalitní prezentaci. V módě jde o zážitek, o emoce a především: nikdy nesmí být nudná. I proto se snažíme pro každý ročník objevit nový prostor.

Když jsme se před pár lety viděli poprvé, říkal jste, že chcete změnit to, jak široká veřejnost vnímá módu a estetiku. Daří se vám to?

Myslím si, že nejlepší odpovědí na tuto otázku jsou samotní návštěvníci pražského týdne módy. Stačí se krátce před začátkem přehlídky zajít podívat na místo konání a uvidíte, jak se věci změnily. Během fashion weeku potkáte davy lidí, kteří rozhodně nevypadají jako typičtí Pražané. Roste zde komunita, jež módou žije, ráda experimentuje a ulice hlavního města jsou díky ní mnohem barevnější.

Je to pro vás i jakási osobní satisfakce?

Pokračování tohoto článku si mohou přečíst jen předplatitelé.

Děkujeme za vaši přízeň.

Obsah starší než měsíc je součástí archivu a do článků zdarma se nepočítá.
Chcete číst bez omezení? Předplaťte si plný přístup.

Předplatit

Petr Matějček
Přeposlat

Za šest let od start-upu k miliardám. Zakladatel české firmy Apiary popisuje cestu pod křídla amerického Oraclu

Prodeje nových bytů nejvíce rostou v Plzni. V Praze ani Brně nejsou k mání

Průměrný plat státního zaměstnance loni vzrostl na 28 393 korun. Letos by se měl opět zvýšit

Muž s tykadlem: Svéráznému kyborgovi umožňuje zařízení zabudované v mozku slyšet barvy

Zájem o Coca-Colu ve světě klesá, lidé myslí více na zdraví. Češi jsou ale pozadu

reklama