reklama

Přijel autobus. Bez řidiče

Ekonom
Čtěte více: autonomní vozidlo
  • Svět zachvátila horečka autonomních vozidel.
  • Autobusy bez řidiče za pár let budou zavádět v Oslu a spoustě dalších světových měst.
  • Česko nemůže zůstat pozadu, vývoj autonomní dopravy v Ústí nad Labem je potřeba podpořit.
David Klimeš, hlavní analytik týdeníku Ekonom David Klimeš, hlavní analytik týdeníku Ekonom Foto: Jan Hunter Doležálek

Nebude to pravděpodobně už dlouho trvat a cesta autobusem do práce či do školy bude pro každého o jednoho člověka chudší − o řidiče.

Světem se šíří nový hit − čím dál odvážnější zkoušení autonomních vozidel v praxi, především autobusů.

Minulý týden schválili norští poslanci zákon o autonomní dopravě. Oslo, Stavanger či Konsberg se tak mohou legálně vrhnout do testování autobusů bez řidiče. Oslo už vysoutěžilo operátora a je docela reálné, že třeba za dva tři roky budou autobusy, které se řídí samy, v hlavním městě Norska v provozu.

Testují je také třeba v Dánsku, naopak špatnou publicitu přinesla první bouračka v Las Vegas (za tu ale nemohlo automatizované vozítko, kdosi do autobusu nacouval). A pozadu nezůstává ani východní Evropa. V Lotyšsku budou v roce 2019 testovány autobusy bez řidiče v Jelgavě a Aizkraukle.

Všude to bude − nebo už je − podobné. Vybere se nějaká přehledná trasa, na ní se nasadí autobusy, u nichž počítač sám vyhodnocuje, kdy má přibrzdit či zastavit.

jarvis_5a280428498e34d8c92b2af4.jpeg
Ilustrace: Richard Fischer

Naštěstí to v tomto případě nevypadá, že by Česko něco zase zcela zaspalo. Pokud se vše podaří, z Ústí nad Labem se stane tuzemský inkubátor vozítek, kde místo člověka za volantem rozhoduje algoritmus. Tamní inovační centrum už spolupracuje s městem, krajem, státem, univerzitami i zahraničím.

Nyní si Ústí tipuje, kde minibus budoucnosti nasadit. Mluví se třeba o tamní zoo, nádraží nebo nemocnici. V rámci širšího projektu by autonomní řízení mělo být testováno i na dálnici D8. Takže když vás předjede cestou do Drážďan auto bez řidiče, nelekejte se prosím. Vše je v naprostém pořádku.

Nástup autonomní dopravy ale samozřejmě nebude − tak jako u každého technologického pokroku − jen procházka růžovým sadem. V Norsku už protestují řidiči autobusů, že bez nich to stejně nepůjde, protože lidský faktor je nenahraditelný. Vyrojilo se spoustu legálních, bezpečnostních a technologických problémů − například v Las Vegas by se autobus sám vyhnul bouračce, kdyby mu inženýři namontovali i zpátečku.

A vzniká i nemálo etických otázek. Jak se budou autonomní systémy zlepšovat, dojde třeba i na neřešitelné programovací úlohy, které popisuje při výkladu o eko­nomii a etice ve své nové knížce Economics for the Common Good nobelista Jean Tirole: samořiditelné auto je před nevyhnutelnou nehodou. Je v něm jeden pasažér, na přechodu pět chodců. Má samo zatočit a ohrozit bouračkou pasažéra, nebo srazit pětkrát více lidí? Tirole tím ukazuje, že ekonomie nikdy nemůže stát nad etikou, ale zároveň tím kreslí i obrázek možná z docela blízké budoucnosti.

Než se na legálních limitech samořiditelných vozů shodneme, nezapomínejme ale, prosím, na jejich co nejrychlejší vývoj. Nebo nás zbytek světa rád a rychle předjede. V autech bez řidiče.

Exkluzivní obsah pouze pro předplatitele.

Kupte si předplatné webu již za 199 Kč na měsíc.

Aktivace předplatného okamžitě a snadno ve 3 krocích • Přihlášení až na 5 zařízeních • Úplný obsah Ekonomu a Hospodářských novin

Předplatit

David Klimeš
Přeposlat
Diskuse

Babišova vláda má šanci na život. Dojednané hlasy ve sněmovně zatím nemá, ale podpora ČSSD je stále pravděpodobnější

Concorde byl citlivý a bylo nutné myslet napřed, říká jediný Čech, který jej pilotoval. K novým nadzvukovým projektům je spíš skeptický

Vláda bez důvěry se nemusí omezovat, může zvyšovat platy i měnit náměstky. Právníci přesto nabádají ke zdrženlivosti

Sloupek Martina Malého: Prodám zachovalou břitvu, téměř nepoužívaná, zn. Occam

Oktany a bajty Luboše Kreče: Česko, země chytrým vozům zaslíbená

reklama