reklama

Místo charity se firmy chlubí udržitelným podnikáním a péčí o životní prostředí

Ekonom
Čtěte více: charita | podnikání | ekologie
  • Strategie nadnárodních korporací mění přístup ke společenské odpovědnosti firem i v Česku.
  • Vedle dobročinných projektů se firmy častěji zabývají dopady na životní prostředí a udržitelným podnikáním.
  • Výrobní společnosti také požadují, aby jejich dodavatelé dodržovali standardy pracovních podmínek.
jarvis_5a02f6e9498e34d86fcd778b.jpeg V mnoha textilních továrnách v Barmě dělníci pracují v nebezpečném prostředí, bez dostatku vody a mají výrazně nízké mzdy. Foto: Reuters

Největší český řetězec outdoorových prodejen Hudy Sport podpořil loni na tři desítky dobročinných projektů. Celkovou částku firma nezveřejňuje, ale například dětem v SOS dětských vesničkách věnovala oblečení za 700 tisíc korun. Vedle dětských domovů přispěl Hudy Sport také Centru Paraple, Sportovnímu klubu vozíčkářů Praha a sponzoroval i několik běžeckých závodů a cestovatelských festivalů.

Navzdory těmto aktivitám se ale letos v únoru Hudy Sport stal terčem kritiky neziskových organizací kvůli pracovním podmínkám v továrně svého dodavatele v Barmě. Podle zprávy nizozemské organizace Somo tam dělníci pracují v nebezpečném prostředí za velmi nízké mzdy, jsou nuceni k přesčasům a nemají dostatek pitné vody. Hudy Sport namítá, že jeho dodavatel získal certifikát nadace Fair Wear Foundation, který se uděluje jen při dodržování odpovídajících pracovních standardů. Podle nizozemských výzkumníků ale továrna tyto standardy nedodržuje.

Charita, nebo udržitelné podnikání?

Případ Hudy Sportu ukazuje, že samotná filantropie už nestačí. Společnosti se proto stále častěji věnují i otázkám udržitelného podnikání, mezi něž patří i transparentní vztahy s dodavateli a pravidla, která musí tito výrobci dodržovat.

Velké korporace si začaly uvědomovat, že mají odpovědnost za celý výrobní proces, i když nevlastní továrny, kde se jejich zboží produkuje.

"V České republice chápou podniky svou společenskou odpovědnost spíše v sociální oblasti a v rovině dobročinnosti, filantropie a podobně. Když se ale podíváte do zahraničí, tak se CSR posunuje směrem k udržitelnému podnikání," říká Lenka Neuvirtová z poradenské společnosti Deloitte.

Exkluzivní obsah pouze pro předplatitele.

Kupte si předplatné webu již za 199 Kč na měsíc.

Aktivace předplatného okamžitě a snadno ve 3 krocích • Přihlášení až na 5 zařízeních • Úplný obsah Ekonomu a Hospodářských novin

Předplatit

Jan Richter
Přeposlat
Diskuse

Babiš dal ve sněmovně dohromady většinu s komunisty a SPD. Do vlády ale chce občanské demokraty

O post prezidenta se utkají Drahoš se Zemanem, Topolánka lidé nechtějí, ukázal nový průzkum

Nablýskané trable: Elon Musk představením nových elektrovozů jen zakrývá problémy Tesly

Mimochodem Davida Klimeše: Rok, kdy se demokraté rozhodli prohrát ve velkém stylu

Až 70 % Čechů platí za tarify podpultové ceny. Jak získat výhodnější podmínky, operátoři tají

reklama