reklama

Ženy žijí dražší život než muži, může za to růžová daň. Přístup "zmenši to, natři na růžovo a napal cenu" je ale na ústupu

Ekonom
Čtěte více: daň | ženy | gender
  • Ekonom vyrazil do obchodů se ženou, pro niž je nákup profesí, aby prověřil tvrzení, že ženy platí za stejné zboží více než muži. Našel řadu příkladů, že tomu tak je.
  • Newyorská městská organizace Department of Consumer Affairs srovnala už v roce 2015 ceny stovek obdobných výrobků pro ženy a muže, aby ukázala existenci tzv. růžové daně.
  • Přístup "zmenši to, natři na růžovo a napal cenu" je ale podle expertky Philippy Robertsové z londýnské agentury Pretty Little Head alespoň na Západě čím dál vzácnější.
Je růžová daň "feminis­tický výmysl", jak namítají její kritikové, anebo se jedná o další skrytý náklad, jenž se přidává na hromádku finančních handicapů žen? - Ilustrační foto Je růžová daň "feminis­tický výmysl", jak namítají její kritikové, anebo se jedná o další skrytý náklad, jenž se přidává na hromádku finančních handicapů žen? - Ilustrační foto Foto: archiv HN - Milan Bureš

Pink tax. Před dvěma lety to slovní spojení obletělo většinu světových médií, česká nevyjímaje. Mezi lidmi, kteří si pod ním dokážou něco představit, jej často provází pachuť křivdy. Newyorská městská organizace Department of Consumer Affairs (DCA) srovnala ceny stovek obdobných výrobků pro ženy a muže, aby zjistila, zdali vůči nim výrobci a obchodníci ve vybraných oblastech používají rozdílnou cenovou politiku.

Výsledky spotřebitelské studie DCA byly překvapivé a s ohledem na objem sebraných dat vcelku průkazné − americké ženy si v mnoha případech připlácejí za předměty běžné denní spotřeby, oblečení, kosmetiku i hračky jen proto, že jsou určené právě jim.

Skeptik by mohl podotknout, že z tržního hlediska je to v pořádku, pokud o tom zákaznice vědí a mají možnost rozhodnout se jinak. To však často neplatí. Co tedy s tím, pokud vůbec něco? Je růžová daň "feminis­tický výmysl", jak namítají její kritikové, anebo se jedná o další skrytý náklad, jenž se přidává na hromádku finančních handicapů žen, jako jsou nižší příjmy a důchody?

Pink tax v praxi

Český trh podobně rozsáhlý průzkum nezažil, nezbývá tedy než se spolehnout na empirii a podezření "růžová bývá dražší" prověřit osobně. Popocházet mezi regály, obracet zboží v rukou a snažit se zapamatovat si co nejvíc podrobností o jeho vlastnostech, aby bylo možné co nejspravedlivěji srovnávat. Díky tomu, že do hry nevstupují žádné předsudky, probíhá test v poklidu a dobré náladě. Přinejmenším do chvíle, než se matka dvou dcer, jež se s růžovou daní seznamuje v terénu, poprvé vytočí.

Ráda nakupuje, ale umí si to spočítat. Dokonce se tím živí. Pětatřicetiletá Kateřina Mizeráková je specialistkou nákupu. Pracuje ve společnosti Alinvest, jež je největším českým producentem hliníkových fólií. Vyrážíme spolu do nákupní zóny, která sdružuje řadu maloobchodních řetězců. Sportisimo, Deichmann, Pepco nebo dm drogerie.

Exkluzivní obsah pouze pro předplatitele.

Kupte si předplatné webu již za 199 Kč na měsíc.

Aktivace předplatného okamžitě a snadno ve 3 krocích • Přihlášení až na 5 zařízeních • Úplný obsah Ekonomu a Hospodářských novin

Předplatit

Zuzana Válková
Přeposlat
Diskuse

Babiš dal ve sněmovně dohromady většinu s komunisty a SPD. Do vlády ale chce občanské demokraty

O post prezidenta se utkají Drahoš se Zemanem, Topolánka lidé nechtějí, ukázal nový průzkum

Nablýskané trable: Elon Musk představením nových elektrovozů jen zakrývá problémy Tesly

Mimochodem Davida Klimeše: Rok, kdy se demokraté rozhodli prohrát ve velkém stylu

Až 70 % Čechů platí za tarify podpultové ceny. Jak získat výhodnější podmínky, operátoři tají

reklama