reklama

Wi-fi? Neplatit, vyždímat!

Čtěte více: internet | wi-fi
jarvis_59ddf9b9498e27ac0886f604.jpeg Wi-fi? Neplatit, vyždímat! Foto: Miloš Čermák

Představte si, že má někdo zájem o vaše geopolohová data. Konkrétně chce sledovat nepřetržitě vaši polohu s příslibem toho, že data použije anonymně pro obchodní a marketingové účely. Zneužití a bezpečnostní riziko jsou vyloučeny. Kolik měsíčně za to budete chtít?

Zajímavá otázka, nemyslíte? Kladu ji v poslední době různým lidem. A odpovídají různě, protože je to něco, o čem většina z nás běžně nepřemýšlí. "Ani za nic, moje soukromí není na prodej!" říkají někteří, jiní na­střelují sumu v řádu mnoha tisíců. Realistické odhady se pohybují ve stovkách korun. Ale jen výjimečně méně.

Pro srovnání, když v roce 2005 položili stejnou otázku reprezentativnímu vzorku Britů výzkumníci z Cambridgeské univerzity, dostali se k odpovědi průměrně 27 liber za měsíc. Tedy v přepočtu něco pod tisíc korun. Řádově se tedy pohybujeme zhruba ve stejných číslech.

Pointa? Zařízení monitorující každý náš pohyb má většina z nás v kapse. Jmenuje se chytrý telefon a za jeho používání nejenže nic nedostáváme, ale dokonce platíme. Ano, ne všichni chytré telefony mají a někteří používání geopolohových dat vypínají, případně omezují, ale to je dost donkichotský souboj.

Někdy se tomu říká "paradox soukromí". Když se o privátních datech bavíme akademicky, třeba někde u kávy nebo u piva, většinou trváme na tom, že pro nás mají zásadní hodnotu. Ale pak je odevzdáváme víc než lacino, vlastně jen výměnou za možnost používat běžné funkce a aplikace chytrých telefonů.

Osobní data jsou ropou jednadvacátého století, napsal v nadsázce před pár měsíci britský týdeník The Economist. Kdo s nimi umí pracovat, může v nich najít velké bohatství. Novodobými ropnými "emiráty" jsou dnes právě mobilní operátoři, kteří o nás, svých zákaznících, vědí úplně všechno. Nebo mohou vědět.

Až se to naučí, možná i pochopí, že mít přístup k našim datům je potenciálně lukrativnější než luxovat naše peněženky. Tolik na okraj škudlení s mobilními daty, které v posledních letech předvádějí čeští operátoři O2, T-Mobile a Vodafone. Dát zákazníkům neomezená data by měli brát jako privilegium, a ne předraženou službu. Ale je jen otázkou času, kdy se do tohoto stavu dostaneme.

Podobné je to i s bezplatnou wi-fi. Každý hospodský ví, že na nápis "wi-fi" křídou na ceduli naláká víc hostů než na "smažák s tatarkou". A když bude chytrý, bude to brát nejen jako benefit pro strávníky, ale i jako šanci se o nich něco dozvědět.

Stejné to může být i s bezplatnou rychlou wi-fi v celých městech. Po New Yorku začal letos i Londýn budovat v ulicích síť chytrých hotspotů. V "předešlém životě" to byly telefonní budky, dnes v moderní reinkarnaci nabízejí superrychlé připojení, možnost zdarma telefonovat nebo si dobít mobilní zařízení.

A to nejlepší nakonec, z veřejných peněz na oba projekty nejde ani dolar nebo libra. Jsou plně hrazeny příjmy z reklamy. Je to zase ta smlouva s ďáblem zmíněná dříve. My coby uživatelé se zadarmo připojíme a zaplatíme za to svým soukromím. Zadarmo je ve skutečnosti "zadarmo", ale to je daň době.

V této souvislosti je ještě komičtější rozhodnutí Prahy zaplatit 2,3 milionu korun za zřízení wi-fi v lanovce na Petřín. Nejde o to, že jedna cesta zde trvá jen čtyři minuty, což je čas, který lze bez internetu vydržet. A nejde ani o to, že cena je předražená, "výběrové řízení" se zdálo ušité na míru a celé je to podezřelé. Jde o to, že předražené by to bylo i zadarmo. Za šanci "ždímat" z turistů na Petříně data měl naopak někdo platit.

Miloš Čermák
Přeposlat
Diskuse
reklama

Česko čeká, zda před Vánoci znovu porostou sazby. Inflace v listopadu zpomalila, odhadují ekonomové

Investice do firem řízených ženami nám vynesou až 20 procent ročně, řiká spolumajitelka fondu Espira

Svět zatají dech. Musk otestuje na začátku roku obří raketu, cesta ke kolonizaci Marsu se otevře

Nechceme být levní, Češi na potravě pro psy a kočky nešetří, říká výrobce prémiových granulí

Žalobci asi odloží případ miliardové stavby jaderného meziskladu v Temelíně. Nejsou důkazy, že byl předražený

reklama