reklama

Nevyzvednuté objednávky stojí e-shopy miliony, některé za ně dávají pokuty

  • Až 10 milionů korun ročně stojí větší e-shop příprava a expedice objednávek, které si ale zákazníci nikdy nevyzvednou.
  • Některé e-shopy proto začaly od nesolidních klientů požadovat poplatky za nevyzvednutí. Jejich vymahatelnost je však sporná.
jarvis_59b91b23498e2987dab45941.jpeg Neodebrali jste objednané zboží? Některým internetovým obchodům za to zaplatíte (ilustrace). Foto: Nikkarin

Jednoduchost a rychlost patří mezi hlavní výhody nakupování na internetu, jehož obliba v Česku každoročně roste. Jenže jsou zároveň důvodem, proč si někteří zákazníci neuvědomují, že objednávka z e-shopu je závazná. Klikem na tlačítko "objednat" zákazník uzavírá plnohodnotnou kupní smlouvu, která na straně internetového obchodu roztáčí mohutné soukolí. Obchodník zboží vyhledá ve skladu nebo objedná u dodavatele, zabalí a expeduje. To vše stojí čas, lidskou práci, a především peníze.

"Zboží neodebrané na pobočkách nebo nepřevzaté od dopravce je běžnou součástí e-commerce. V případě Mall.cz činí objem takového zboží cca tři procenta," říká Jan Řezáč, mluvčí internetového obchodu Mall.cz, který je s více než šestimiliardovými tržbami dvojkou na českém trhu. Náklady spojené s nevyzvednutými objednávkami společnost vyčíslila téměř na 10 milionů korun ročně. Patří k nim například čas strávený manipulací se zbožím či přepravní náklady. "Pokud bychom započetli i náklady na akvizici zákazníka, který nakonec nena­koupil, přes placené digitální obchodní kanály, číslo by se šplhalo ještě výše," dodává Řezáč. Neodebrané zboží je navíc blokované, a nelze ho tedy prodat jinému zákazníkovi. To je problémem hlavně u žhavých novinek, kterých mají e-shopy k dispozici jen několik málo kusů.

Stejné problémy řeší prakticky každý e-shop. Alza.cz, která je podle tržeb jedničkou na českém internetovém trhu, eviduje podíl nevyzvednutého zboží zhruba na stejné úrovni jako Mall. "Jde o rostoucí problém, náklady jdou do milionů korun," upozorňuje manažerka společnosti Patricie Šedivá.

Exkluzivní obsah pouze pro předplatitele.

Kupte si předplatné webu již za 199 Kč na měsíc.

Aktivace předplatného okamžitě a snadno ve 3 krocích • Přihlášení až na 5 zařízeních • Úplný obsah Ekonomu a Hospodářských novin

Předplatit

Alžběta Vejvodová
Přeposlat
Diskuse

Vstupem technologických firem do bankovnictví jsem posedlý, říká nový šéf Komerční banky. Spoléhá na větší růst úvěrů

Tajemný král českých silnic Karel Rypl se sblížil s místopředsedou ANO Faltýnkem a jeho byznys rychle vzkvétá

Odboráři Škody Auto chtějí dvouciferný růst mezd jako na Slovensku. Deset procent je málo, to bychom se styděli, říká jejich šéf

Google kupuje za miliardu dolarů tým vyvíjející telefony pro společnost HTC, ta poslední roky čelí prudkému poklesu prodejů

Češi v Evropě Ondřeje Housky: Potřebujeme evropské Německo, ne německou Evropu. Díky bohu za Merkelovou!

reklama