reklama

Dali jsme si do názvu "plast", nyní nás to zbytečně sráží, říkají majitelé firmy Alcaplast

Čtěte více: osobnosti | podnikatel | výroba
  • Téměř před dvaceti lety začali manželé Radka Prokopová a František Fabičovic budovat společnost Alcaplast.
  • Firma je nyní předním dodavatelem sanitární techniky a její roční obrat se pohybuje kolem 1,4 miliardy korun.
  • Na začátku přitom chtěli vytvořit jen něco, co je uživí.
Manželé Radka Prokopová a František Fabičovic, spolumajitelé společnosti Alcaplast Manželé Radka Prokopová a František Fabičovic, spolumajitelé společnosti Alcaplast Foto: Tomáš Škoda

Příští rok spolu budou dvacet let. V manželství to není až tak významné výročí, ale když se k tomu přičte i společné působení v jedné firmě, jsou Radka Prokopová a František Fabičovic bezesporu neobvyklý pár. Z malé garážové firmy se jim podařilo vybudovat společnost Alcaplast, která je předním dodavatelem sanitární techniky a dosahuje více než miliardového obratu.

"Oba jsme si podobní v tom, že jsme tvůrci. Děláme s plným nasazením, nechceme nic odbýt, jdeme do všeho naplno, věnujeme byznysu maximum času a energie," říká Radka Prokopová, která si po svatbě ponechala své původní příjmení.

V řadě oblastí jsou však zcela rozdílní, což právě v podnikání nebylo na škodu. Výborně se totiž doplňují. Fabičovic se stará o provoz, výrobu, Prokopová o obchod. Muž se pohybuje trochu v oblacích, přichází s nápady, jak a kam firmu dál posunout, a žena realisticky zůstává nohama na zemi a počítá. Ovšem konečné rozhodnutí o investicích je prý společné. "Já to obvykle vymyslím, přijdu s nějakým novým nápadem, co by se mělo udělat, a pak to manželka schválí," usmívá se Fabičovic s tím, že to schválení si musí někdy vybojovat. Ale umí i ustoupit.

Ze začátku jsme si mysleli, že nám bude stačit 80 lidí. A tak že vydržíme do důchodu.

"Ve firmě nejsme manželé, ale společníci. Manžel má vždy vizi. Ví, co je třeba pořídit, jaké stroje. To já nevidím. Jsem víc spojená s obchodem, zda se nám výrobky podaří uplatnit na trhu a v jakém horizontu," doplňuje Prokopová, která v podniku zastává post generální ředitelky.

Dnes sedmačtyřicetiletá Prokopová začínala podnikat v Praze. Po absolvování Vysoké školy ekonomické si v roce 1993 založila firmu na pořádání večírků. Už tehdy bylo zřejmé, že je vysloveně organizační typ. S budoucím partnerem se seznámila, když jednu z akcí zorganizovala na Moravě, kde Fabičovic žil. Nakonec se za ním odstěhovala do Břeclavi. Od počátku bylo jasné, že byznys orientovaný na metropoli nebude na malém městě fungovat. "Nevěděla jsem, kde se tam nechat zaměstnat, a nic nedělat nebylo mým cílem. Společná práce tedy byla logickým krokem. Tak jsem začala řídit obchod, protože v tom už jsem měla zkušenosti," vzpomíná Prokopová.

Exkluzivní obsah pouze pro předplatitele.

Kupte si předplatné webu již za 199 Kč na měsíc.

Aktivace předplatného okamžitě a snadno ve 3 krocích • Přihlášení až na 5 zařízeních • Úplný obsah Ekonomu a Hospodářských novin

Předplatit

Marcela Honsová
Přeposlat
Diskuse

Koruna poprvé od konce intervencí prolomila hranici 25,50 za euro. Je nejsilnější od června 2013

Až 70 procent Čechů platí za tarify podpultové ceny. Jak získat výhodnější podmínky, ale operátoři tají

Elektroauta nebudou mít v roce 2030 ani pětinu trhu. Zato vodík může nastoupit rychle, tvrdí šéf Benziny

Berňáky kontrolují prodejce aut, kvůli DPH jim zadržují peníze. Úředníci naše podnikání nechápou, brání se obchodníci

Zahraniční výbor a místopředseda sněmovny za podporu Vondráčka. ANO s ČSSD oprašují partnerství

reklama