reklama

Na českém trhu stále vidíme příležitosti k akvizicím, říkají manželé Horákovi, majitelé společnosti Albatros Media

  • Relativní počet vydávaných titulů patří v České republice k nejvyšším v Evropě.
  • Velká společnost může nabídnout i publikace, kterých by se malé firmy bály.
  • Zdejší trh ještě čeká konsolidace, po nových možnostech se dívá i skupina Albatros Media.
jarvis_5981ba27498e42eecdae00e8.jpeg Silke a Jaroslav Horákovi Foto: Pepa Dvořáček

Velká nakladatelství, která v Česku působila před rokem 1990, téměř všechna zanikla. Výjimkou je Albatros Media, jednička zdejšího trhu, která již zdaleka nevydává jen dětské knihy. Postupně se rozšířila o řadu dalších žánrů, zahrnuje například značky Computer Press, Fragment, Egmont, Motto, XYZ a Kniha Zlín. Autory této strategie jsou manželé Horákovi, kteří zde stále vidí příležitosti k akvizicím.

Za rok to bude deset let, co jste se stali majiteli Albatrosu. Stále jste přesvědčeni, že šlo o výhodnou investici?

Jaroslav Horák: Jsme o tom přesvědčeni. Firma zvýšila tržby sedmkrát a ziskovost ještě více. Když jsme Albatros kupovali, měl 34 zaměstnanců, nyní jich má 230. Firmu jsme kupovali i kvůli značce a ta rovněž posílila.

Silke Horáková: Ráda bych doplnila něco nefinančního. Pro nás je Albatros hlavně radost z práce s knihami a lidmi ve společnosti.

Kolem roku 2008 zažíval knižní trh rozkvět. Tolik knih, kolik se tu tisklo tehdy, se už nepodařilo zopakovat.

SH: Česko je ale ve srovnání se světem stále na špičce v počtu vydávaných titulů přepočtených na hlavu. Vychází zde relativně více titulů než ve Francii či v Německu. V posledních letech je trh konstantní.

Albatros jste přebírali za situace, kdy jej řídil krizový manažer. V jakých problémech se firma nacházela?

SH: Po revoluci vznikla spousta nových nakladatelství, takže se Albatrosu vyrojila silná konkurence. Zároveň fungoval do značné míry neefektivně a postaru. Pak přišel Harry Potter a díky němu Albatros prosperoval. Když ale v roce 2006 další díl Harryho Pottera nevyšel, nakladatelství se dostalo do potíží.

JH: Propadlo se do 30milionové provozní ztráty při tržbách 110 milionů, což vypadalo strašidelně. Tehdy nastoupil krizový manažer, pan Michal Krejčí, a během roku Albatros vytáhl na černou nulu. Dosáhl úspor a zároveň nám ukázal potenciál značky.

Pro nakladatele není riziko elektronická kniha, ale pirátství. V našem oboru však naštěstí tolik nekvete.

Nebylo převzetí přesto příliš riskantní?

JH: Když si vezmete, že i v době konjunktury byl Albatros ve ztrátě nebo na nule, tak to riskantní bylo. Ale po analýze historických čísel i výhledů do budoucna jsme došli k závěru, že by to mohlo fungovat. Tehdy jsme ale ne­čekali, že nakonec Albatros vytáhneme do stavu, v němž je dnes.

SH: V té době si navíc všichni mysleli, že převládnou elektronické knihy, a báli se technologické hrozby. Vývoj ale ukázal, že šlo o liché obavy.

JH: Za tím stála jednoduchá úvaha, že digitalizace poškodí obory, které závisí na papíru. Ale pro nakladatele není velký rozdíl, jestli knihu vytiskne, nebo vydá elektronicky. Tisk a distribuce představují jen malou část přidané hodnoty. Pro nakladatele není riziko elektronická kniha, ale pirátství. V našem oboru však naštěstí nekvete tolik jako ve filmu a hudbě.

Na co jste se po vstupu do Albatrosu zaměřili?

SH: Začala se například důkladně sledovat ekonomická efektivnost jednotlivých titulů.

JH: Jestliže děláte důkladnou kalkulaci, vidíte, že některé věci se vydat nemohou. Ne že bychom něco zastavili, ale z nových titulů se vybíraly ty, které měly větší komerční potenciál.

SH: Dnes musí několik lidí schválit vydání každého titulu, redakce musí spolupracovat s obchodem, který přináší informace o tom, o jaké knihy mají lidé zájem.

Jak to poznáte?

JH: Lze to odhadnout, ale nikdo není neomylný. U autorů bestsellerů se můžete chytit historie. Když vydá paní Rowlingová novou knihu, počítáte, že se bude dobře prodávat.

SH: Zrovna u její první knihy pro dospělé jsme se ale spletli. Přestože šlo o silné jméno, kniha příliš úspěšná nebyla. Naopak jejím detektivkám se daří. A pak jsou tituly, kde výsledek předem neodhadnete. Stalo se nám to například s knihou Bábovky od Radky Třeštíkové, jež je bestsellerem, přičemž jsme tak vysoké prodeje neočekávali. Někdy odhadnete úspěch, ale už ne, jak velký bude.

Takže se nelze řídit receptem na bestseller?

SH: To nelze. Existuje spousta knih napsaných podle schématu Harryho Pottera, ale žádná nebyla tak úspěšná.

JH: Někteří například vzali žebříček zahraničních bestsellerů a vydali je. Ale ukázalo se, že ne všechny tyto knihy na našem trhu fungují. Najít jednoduchý recept nejde.

Slyšeli jsme ostatní nakladatele mluvit o tom, že bestseller je u nás každý titul, od něhož se prodalo přes 10 tisíc výtisků.

SH: Z našeho hlediska začíná úspěšná kniha na nižší hranici. Záleží to také na ceně. U exkluzivních publikací, které stojí třeba přes tisíc korun, je úspěch, když se jich prodá 500 či 1000. Opravdové bestsellery ovšem vykazují prodej přes 100 tisíc výtisků.

Exkluzivní obsah pouze pro předplatitele.

Kupte si předplatné webu již za 199 Kč na měsíc.

Aktivace předplatného okamžitě a snadno ve 3 krocích • Přihlášení až na 5 zařízeních • Úplný obsah Ekonomu a Hospodářských novin

Předplatit

Jakub Horáček, Petr Korbel
Přeposlat
Diskuse

Ochranu osobních údajů musí nově zajistit i firmy se sídlem mimo EU. Žalob za zneužití dat bude přibývat, shodují se odborníci

V prezidentské volbě se střetnou i různé zájmy z byznysu. V kampani nechybějí velká jména, nejvíce jich přitáhl Drahoš

Díky CIA byl zmařen atentát na katedrálu v Petrohradu. Putin následně poděkoval Trumpovi za pomoc

Jistě, pane premiére: Měli jsme stisknout "jaderný knoflík" a EET úplně zrušit, říká pět soudců Ústavního soudu

KSČM se nehodlá vzdát nominace předlistopadového policisty Ondráčka do čela komise pro kontrolu GIBS

reklama