reklama

Mobilní operátoři omezují "neomezené" volání a SMS zprávy, důvodem je podle nich bezpečnost.

Ekonom
  • Neomezené tarify se striktními limity. Provolat se dají už za týden.
  • Je to neférové, říká expert na telekomunikační právo.
  • Český telekomunikační úřad v tom naopak problém nevidí.
Operátoři regulují "neomezené" volání. Prý kvůli bezpečnosti. Je to neférové, říká právník. Operátoři regulují "neomezené" volání. Prý kvůli bezpečnosti. Je to neférové, říká právník. Foto: Vojta Šeda

Mobilní operátoři inzerují neomezené volání. Je k tomu ale potřeba dodat: čtěte pozorně všeobecné podmínky a smlouvy. Právě v těch se často skrývají ustanovení, která neomezené volání limitují. Tak například O2 považuje za zneužití tarifu, pokud zákazník pošle víc než 10 tisíc SMS zpráv nebo provolá víc než 10 tisíc minut za měsíc. To znamená, že pokud by klient O2 volal sedm dní v kuse anebo telefonováním strávil celou pracovní dobu, narazil by na strop, po jehož dosažení mu operátor může další provolané minuty zpoplatnit anebo ho od volání úplně odstřihnout.

"Je to především ochrana před zneužitím služeb pro provoz různých robotů," tvrdí mluvčí operátora Lucie Pecháčková. Argumentuje přitom phisingovým útokem z loňského září, během kterého se podvodníci pomocí SMS rozesílaných z mobilního čísla O2 snažili vylákat z lidí informace o jejich platebních kartách. "Jen během několika dní v září odešlo z tohoto čísla přes 20 tisíc SMS. Ustanovení ohledně 10 tisíc jednotek v našem ceníku umožnilo zasáhnout prakticky okamžitě, a s největší pravděpodobností se tak podařilo zamezit obřímu pokusu o podvod," uvádí Pecháčková.

S možností vypnout zákazníkovi své služby počítají v případě překročení mezí "běžného chování" i T-Mobile a Vodafone. Konkrétní limit ale v obchodních podmínkách neudávají. "Žádný systémový či přesně definovaný limit nemáme. Běžný provoz odpovídá běžnému chování průměrného zákazníka, s běžným životním rytmem. Jedná-li se o dlouhodobého zákazníka, reagujeme na větší výkyv oproti jeho běžnému chování," popisuje manažerka T-Mobilu Martina Kemrová. To ale v praxi může znamenat, že na limit u T-Mobilu narazí klienti dřív než u O2. Průměrný zákazník T-Mobilu totiž měsíčně provolá 158 minut a odešle 63 SMS.

Mezi advokáty vzbuzuje chování operátorů podezření na klamání spotřebitele. "Pokud operátor inzeruje svoji službu jako neomezenou, nicméně tato služba ve skutečnosti omezena je, jedná vůči spotřebiteli neférově, netransparentně a v rozporu s odbornou péčí," říká specialista na právo v oblasti telekomunikací z advokátní kanceláře Havel, Holásek & Partners Jan Diblík.

Exkluzivní obsah pouze pro předplatitele.

Kupte si předplatné webu již za 199 Kč na měsíc.

Aktivace předplatného okamžitě a snadno ve 3 krocích • Přihlášení až na 5 zařízeních • Úplný obsah Ekonomu a Hospodářských novin

Předplatit

Alžběta Vejvodová
Přeposlat
Diskuse

Concord byl citlivý a bylo nutné myslet napřed, říká jediný Čech, který jej pilotoval. K novým nadzvukovým projektům je skeptický

Firmy hýří optimismem. Lidé nejsou, zaměstnavatelé přesto chtějí nabírat jako nikdy v historii

Ve Velké Chuchli se začíná přepřahat. Rodina developera Radovana Vítka patrně ovládne firmu, která v Praze organizuje dostihy

Jsem eurofederalista, ale šéf německé SPD Schulz mě nepotěšil. Uškodil myšlence evropské federace jako nikdo jiný, řekl Zeman

V Rakousku explodoval plynový terminál, výbuch zabil jednoho člověka. Itálie se chystá na stav nouze, cena plynu stoupá

reklama