reklama

Evropské dotace: Česku Chybí projekty, v čerpání peněz jsou na tom nejhůře resorty hnutí ANO

  • Čerpání unijních fondů mělo být vládní prioritou.
  • V polovině programového období je ovšem vyčerpáno jen pět procent.
  • Nejvíce se nedostává projektů na ministerstvu dopravy.
Velkou neschopnost přerozdělit evropské peníze prokazuje doprava pod vedením ministra Dana Ťoka (ANO). Velkou neschopnost přerozdělit evropské peníze prokazuje doprava pod vedením ministra Dana Ťoka (ANO). Foto: Lukáš Bíba

Vláda rozložená krizí vychvaluje své úspěchy. K tomu, že není schopna "efektivně využívat evropské fondy", což bylo její prioritou, se ale nehlásí. Nejhůř si vedou programy, které spravují ministerstva ovládaná hnutím ANO. Jestli rozdávání peněz z Bruselu za předchozích vlád během prvního poločasu vázlo, za současného kabinetu takřka nezačalo. Z celého balíku je proplaceno ani ne pět procent. V závodech o čerpání eurodotací je Česko páté od konce v celkovém žebříčku evropské osmadvacítky.

Za měsíc a pár dní začnou letní prázdniny. A do druhé poloviny se přehoupne nynější programové období, během kterého členské země utrácejí balíky peněz přidělených z evropských fondů. Česko si s bezmála 650 miliardami korun neví rady. Velké projekty nejsou a s těmi menšími, které uchazeči o dotace podali, se nekonečné měsíce perou úředníci.

Oproti předchozímu programovému období na léta 2007 až 2013 je současné dolování evropských peněz v mnohem větším skluzu. Koaliční vláda se svou armádou úředníků zvládla utratit, tedy poslat na účty žadatelů, jen čtvrtinu peněz ve srovnání s tím, kolik se proplatilo za vlády Mirka Topolánka a pak krátce za jeho úřednického následovníka Jana Fischera. V závěrečném finále přitom byla velká honička, aby se stihlo utratit co nejvíc. Příští vláda v tomto převezme ještě mnohem horší dědictví.

Ťokova doprava vázne

Velkou neschopnost přerozdělit evropské peníze prokazuje doprava pod vedením ministra Dana Ťoka (ANO). Jeho resort má patronát nad operačním programem, na nějž je Brusel ochoten Česku nadělit největší porci dotací − 127 miliard korun. Po téměř třech a půl letech od začátku programového období, se ale z celé obálky na dopravu podařilo využít pouhých sedm procent peněz. Právě kvůli váznoucímu čerpání přišel dopravní program o dvě miliardy korun, které musel pustit ve prospěch životního prostředí.

Za Ťokových předchůdců, především Aleše Řebíčka a jeho nástupce Petra Bendla (oba ODS), se za stejnou dobu od počátku rozpočtového období podařilo do tuzemské dopravy nalít více než sedmkrát tolik evropských peněz než nyní. Čerpání nedrhne proto, že by se snad pečlivěji vybíraly kvalitní projekty. Žádné připravené projekty prostě nejsou. Brzdu pro čerpání dotací nastavili hlavně sami úředníci. Bruselem počínaje a Prahou konče. Pozdě dodali předpisy a potřebné dokumenty. A vymysleli tak složitá pravidla a procedury, že se v nich sami utápějí.

Exkluzivní obsah pouze pro předplatitele.

Kupte si předplatné webu již za 199 Kč na měsíc.

Aktivace předplatného okamžitě a snadno ve 3 krocích • Přihlášení až na 5 zařízeních • Úplný obsah Ekonomu a Hospodářských novin

Předplatit

Táňa Králová
Přeposlat
Diskuse

Čeští podnikatelé podepsali v Moskvě smlouvy za 19 miliard korun. Další dohody uzavřou v Jekatěrinburgu

O post prezidenta se utkají Drahoš se Zemanem, Topolánka lidé nechtějí, ukázal nový průzkum

Koruna poprvé od konce intervencí prolomila hranici 25,50 za euro. Je nejsilnější od června 2013

Čínská CEFC a finanční skupina Penta chtějí koupit majitele Novy. Za podíl v CME by mohly zaplatit přes 10 miliard

Článek, který tvrdí, že Československo mělo být vděčné za sovětskou okupaci, je dílem šílence s vylízaným mozkem, řekl Zeman. Medveděv se od textu distancoval

reklama