reklama

Soumrak cílené reklamy. EU chrání naše data a soukromí, omezí tím ale internetovou reklamu

Čtěte více: EU | reklama | software | soukromí | internet
  • Evropská nařízení na ochranu soukromí svážou cílení reklamy na internetu.
  • Bannery a reklamní videa kvůli tomu neskončí, bude jich naopak víc a budou otravnější.
  • Už dnes 15 procent Čechů používá blokátory reklamy, jejich podíl by mohl ještě vzrůst.
Obzvlášť velkou výhodu by pak mohly získat velké společnosti jako Google a Facebook. Vedle dominantního postavení na trhu mají výhodu i v tom, že disponují obrovským množstvím vlastních dat. Obzvlášť velkou výhodu by pak mohly získat velké společnosti jako Google a Facebook. Vedle dominantního postavení na trhu mají výhodu i v tom, že disponují obrovským množstvím vlastních dat. Foto: Shutterstock

Když dnes běžný uživatel internetu navštíví stránky populárního českého e-shopu s módou jménem Zoot, pravděpodobně na to nezapomene ještě tak dva týdny. Elektronický prodejce se mu totiž připomene skrze cílenou reklamu. Ta mu na internetu prohlížené boty či bundu nabídne ještě pár dní poté, co jeho stránky navštívil. Reklama se přitom zobrazí na stránkách, které se Zootem ani módou nijak nesouvisejí.

Remarketing, jak se někdy až trochu obtěžující "pronásledování" uživatelů ze strany e-shopů nazývá, představuje nejnápadnější podobu toho, jak se zadavatelé internetové reklamy snaží obchodní sdělení ušít na míru potenciálním zákazníkům. Určitou formu cílení přitom používají všechny typy on-line reklamy.

Většinou jde o méně agresivní způsoby, například když pravidelnému čtenáři automobilových webů zobrazí reklamu na nový model vozu. Cílení je jedním z důvodů, proč výdaje na on-line reklamu neustále rostou. V minulém roce už činily zhruba 20 miliard korun, zhruba třikrát tolik co v roce 2009. Zatímco tehdy šlo o šest procent celkových inzertních výdajů, loni už se jednalo o 20 procent. Nejpřesnější forma zacílení, která je také nejnáročnější na využití dat, se používá minimálně ve třetině případů.

Teď se však zdá, že rozvoj cílené reklamy na internetu znatelně zpomalí a některé jeho formy mohou nadobro skončit. Na vině je nová evropská legislativa, která se týká ochrany osobních dat a soukromí na internetu a jež ztíží využívání různých údajů o uživateli webu, zejména takzvaných cookies, malých souborů obsahujících mimo jiné vyhledávací historii. Právě jejich využívání patří k základním způsobům cílení reklamy.

Webová reklama kvůli novým nařízením nezmizí, bude ale necílená, otravnější a bude jí víc.

"Situace přímo ohrožuje celý stávající ekosystém internetové reklamy a může vést k plošnému nasazení necílené reklamy," obává se Jana Břeská ze Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR). Změny přitom ohrožují nejen agentury, pro které je obchodování s reklamním prostorem na internetu základem byznysu, ale i zpravodajské servery, pro něž jsou příjmy z reklamy zpravidla jedinou formou výdělku.

Datový únik za půl miliardy

Obavy dělá provozovatelům internetové reklamy v první řadě nové evropské nařízení o ochraně osobních údajů, známé pod zkratkou GDPR. To zpřísňuje pravidla pro nakládání s osobními údaji a zavádí za jejich porušení pokuty až ve výši čtyř procent obratu či 20 milionů eur (přes půl miliardy korun).

Exkluzivní obsah pouze pro předplatitele.

Kupte si předplatné webu již za 199 Kč na měsíc.

Aktivace předplatného okamžitě a snadno ve 3 krocích • Přihlášení až na 5 zařízeních • Úplný obsah Ekonomu a Hospodářských novin

Předplatit

Filip Sýkora
Přeposlat

U nás vedou mezi benefity stravenky, v USA pojištění, v Číně poukazy na měsíční koláčky, říká šéf Sodexa

Zrušení rozsudku nad Davidem Rathem je velmi zvláštní, říká Lenka Bradáčová. Je přesvědčená, že odvedla precizní práci

Rusko brání naše tradiční hodnoty, myslí si čtvrtina Čechů. Většina by si Kreml přála jako garanta bezpečí, ukázal průzkum

PayPal nově pojistí i digitální zboží a služby. Na Českém trhu očekává společnost další růst

Konec legrácek, začíná kampaň, říká staronový šéf lidovců Bělobrádek po tom, co mu sjezd schválil koalici se Starosty

reklama