reklama

Nová pravidla pro ochranu dat: Ani hrozba miliardových pokut firmy nerozhýbala

  • Blíží se revoluce v ochraně citlivých údajů. Podnikatelé se ale do příprav nehrnou.
  • Implementace nových pravidel přitom může trvat i více než rok.
Blíží se revoluce v ochraně citlivých údajů. Podnikatelé se ale do příprav nehrnou. Blíží se revoluce v ochraně citlivých údajů. Podnikatelé se ale do příprav nehrnou. Foto: Shutterstock

V poločase by měly být přípravy na evropské nařízení, které slibuje zcela nový přístup k práci s osobními údaji. Finální verzi normy Brusel schválil před 13 měsíci a ještě rok zbývá firmám i státním úřadům k přípravám na nová pravidla. Jenže většina z nich s nimi ještě vůbec nezačala. Jak ukázal aktuální průzkum agentury Ipsos, takřka třetina českých firem o novinkách vůbec neví. Ze státních úřadů je nezná dokonce 40 procent z nich.

Nařízení přitom správcům dat z byznysu, státní správy i neziskového sektoru přináší nové povinnosti. Rozšiřuje mimo jiné definici osobních údajů. V IT světě se mezi ně budou nově počítat také IP adresy a v některých případech i soubory cookies − "nálepky", které slouží k identifikaci uživatelů na internetu. Místo přesného vymezení, jak s citlivými údaji pracovat, nová norma správcům dat ukládá, aby zanalyzovali, jak s osobními daty pracují, identifikovali rizika, která ze zpracování plynou, a na míru nadesignovali potřebná opatření, jež musí přijmout. Ta si pak budou muset obhájit před kontrolními úřady. Občanům, kteří dávají informace o sobě všanc při komunikaci s úřady, u lékaře i při nákupu na e-shopu, pak nařízení dává třeba právo požádat správce dat o výmaz poskytnutých údajů.

Exkluzivní obsah pouze pro předplatitele.

Kupte si předplatné webu již za 199 Kč na měsíc.

Aktivace předplatného okamžitě a snadno ve 3 krocích • Přihlášení až na 5 zařízeních • Úplný obsah Ekonomu a Hospodářských novin

Předplatit

Alžběta Vejvodová
Přeposlat

Český papírenský průmysl prochází bouřlivým obdobím. Kvůli oblibě hamburgerů či koláčů se zaměřuje na obaly

Portugalsku se pod vedením socialistického premiéra ekonomicky daří. Pyrenejský stát se nečekaně vyhnul "řeckému osudu"

Česko je pro módu nejtěžší trh, tvrdí Ladislav Trpák, jehož Zoot utržil na prodeji oblečení přes 700 milionů

V Kunovicích spouští "chytrou" výrobu pro Audi či BMW. Obrábění je zde plně automatizované

Strany před volbami slibují zjednodušení daní. Opozice chce konec EET, hnutí ANO jen její změny

reklama