Přístup ke stavbě takzvaných hot hatchů, tedy rychlých hatchbacků s výkonnými motory, mohou mít automobilky různý. Řada z nich preferuje klasický pohon předních kol, který je levnějším řešením, ale zase neposkytuje tak velké množství zábavy, jaké hodně řidičů od sportovně střiženého auta očekává. Proto se čím dál tím častěji objevují rychlé modely s pohonem všech kol. Průkopníkem je Subaru WRX STI, známý je i Volkswagen Golf R. Letos se k nim přidal také Ford se svým Focusem RS, který dostal 4×4 vůbec poprvé ve své historii.

Jeho pohon všech kol je přitom poměrně sofistikovaný. Jde o systém zvaný Twinster, který pomocí dvou sad spojek využívá takzvané vektorování točivého momentu. Umí rozložit sílu motoru mezi přední a zadní nápravu, vzadu pak ale ještě samostatně mezi obě kola. To dodává vozu možnost výrazně měnit svůj charakter. Změnu osobnosti ovládá řidič pomocí nenápadného tlačítka na palubní desce, které nastavuje jízdní režimy sport, race a drift. Auto pak podstatně mění své chování.

Když řidič vybere volbu race, nastaví se čtyřkolka tak, aby auto prolétlo třeba po závodním okruhu co nejčistší stopou. Dopředu ho přitom žene velký čtyřválcový turbomotor disponující výkonem 350 koní a točivým momentem 440 newtonmetrů. To mu umožňuje zrychlit z nuly na stovku za 5,7 sekundy. Jeho pružnost je velmi dobrá i ve vyšších rychlostech. Jen je potřeba motor udržovat nejméně ve dvou tisících otáčkách, kdy plně zabírá turbodmychadlo. Ostatně jeho tlak a další údaje lze sledovat na přídavných ukazatelích umístěných na vrchu palubní desky.

Rychlá jízda na čas je ve Focusu RS velmi zábavným zážitkem, ale fanoušci řízeného smyku se nejvíce těší na další mód jménem Drift. Jízda bokem je totiž něco, co nemohou příliš praktikovat u rychlých vozů s předním pohonem, jako je například Honda Civic Type R. Čtyřkolky k tomu zase potřebují kluzký povrch, nebo alespoň velmi hrubé zacházení, což dobře vědí majitelé Subaru. Právě díky promyšlenému 4×4 teď ale Focus RS přináší jednoduchý nástroj na praktikování tohoto sportu. Stačí rychle vjet do zatáčky, strhnout volant a přišlápnout plynový pedál k zemi.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 40 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.