Ekonom přes SMS

Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom vám doručíme až domů. Více zde.

Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.

Podnikatel Tomáš Čupr se svou firmou Rohlik.cz rozváží potraviny v Praze a Brně a chce expandovat v Hradci Králové a Pardubicích. Možná podobně uvažuje i konkurence – Tesco nebo Koloniál. Obě východočeská města pro jeho byznys jsou 20 minut autem od sebe a jakoby splývají dohromady v jeden nový velký trh zákazníků.

Moc takových jiných skoro už aglomerací ale v Česku není. Počet obyvatel žijících ve městech 15 let stagnuje. Například Německo – má ekonomiku naopak více založenou na větších městech, jejich spojování, seskupování do aglomerací a kolem toho nabalený průmysl a služby.

Nejnovější analýza McKinsey upozorňuje na to, že v Česku žije na vesnicích a ve městech s méně než 10 tisíci obyvateli 49 procent lidí. V Německu 27 procent. Kdyby to u nás bylo také jen 27 procent a zbytek žil ve větších městech, pak si minimálně 2,3 milionu lidí polepší v zaměstnání, platu, vzdělání.

Nemyslím tím, že mé doporučení na rok 2016 je, ať se všichni přestěhují a vylidní se vesnice. A obdobně, nemyslím tím, že by se třeba ten Hradec a Pardubice musely nutně právně spojit v jedno město – třeba v Královské Pardubice, Hradubice nebo P(a)rdec.

Však asi víte, že obě města jsou odjakživa rivalové. Za éry socialismu se v prvomájových průvodech pošťuchovala třeba heslem "Kdo dá více republice – Hradec, nebo Pardubice". V Hradci se říká: "Víte, proč mají Pardubice ve znaku jenom půlku koně? Protože tu druhou sežral hradecký lev". V Pardubicích zase dodávají, že "hradecká pevnost sloužila ve středověku jako úkryt pro české královny, protože by je tam prý nikdo nikdy nehledal".

Urbanizace nemusí probíhat jen sestěhováním lidí nebo splynutím měst v jedno velké pod jednoho starostu. Gros je v tom ta česká města lépe propojit – dálnicemi, železnicemi, chytrou dopravou. Ať se lidé mohou komfortně hýbat.

Nová vlna urbanizace

Dvě největší města východních Čech by se měla postupem času proměnit do jedné metropolitní aglomerace. A na to se pak nabalovat ostatní okolní města a vesnice – byť právně ať si zůstanou klidně samostatné, je to jedno. Po profláklé Praze, Brnu nebo Ostravě je to pro podnikatele dobrý region, kde může růst spotřebitelská poptávka. Hradec a Pardubice jsou spojeny dobrou silnicí. Pardubice mají super spojení na Prahu vlakem. Osobní vlak to pak mezi východočeskými městy zvládne za pětadvacet minut.

Tohle je příklad pro ostatní – když se podíváme na spojení jiných měst v Česku a potenciální aglomerace, no nic moc… Regiony Liberec–Jablonec, Ústí nad Labem–Teplice nebo okolí Plzně či České Budějovice–Tábor mají nevy­užitý potenciál.

Jestli si myslíte, že trend urbanizace skončil někdy v 19. století spolu s průmyslovou revolucí, tak se mýlíte. Ve světě probíhá nová vlna. Populace ve městech téhle planety se každý rok rozrostou o 65 milionů osob. To je, jako kdyby každý rok vyrostlo šest nových Českých republik. Především díky městům a lepším pracovním příležitostem se v posledních 20 letech 620 milionů lidí vymanilo z chudoby.

Třeba v Nigérii se od roku 1975 do současnosti počet lidí ve městech zdvojnásobil. Tam, kde propojují města, přichází ekonomický růst i pro celou zemi. Lidé se stěhují za prací, vyšším platem, lepším zdravotnictvím nebo vzděláním. Podnikatelé tam jdou za poptávkou. Prostě důležitost fyzické blízkosti lidí nebyla překonána ani pomocí boomu mobilů, počítačů, internetu. Ve městech jsou školy, kultura, možnost se potkat, dát dohromady tým pro podnikání.

Problém je v propojenosti

Jestliže epicentrum urbanizace bylo v 19. století na Západě, nyní je v Asii. Hlavně v Číně. Do roku 2025 bude podle analýzy McKinsey 46 z 200 světových top metropolí lokalizováno v Číně – brzy kromě Pekingu a Šanghaje budeme znát Tianjin, Šen‑čen nebo Čchung‑čching. Analytici McKinsey odhadují, že 440 měst na rozvíjejících se trzích bude do 10 let tvořit téměř polovinu světového HDP. Očekává se, že přijde během 20 let 150procentní nárůst v roční spotřebě lidí na rozvíjejících se trzích – to je důležitá nová poptávka vzniklá tím, že rostou města.

Nemusíme to dotáhnout nutně až třeba k příkladu Japonska, Belgie nebo Francie, kde ve městech žije 80 až 90 procent obyvatel. Nebo Austrálie, která se řadí mezi státy s největší urbanizací hlavně kvůli tomu, že většina obyvatel žije v aglomeracích a zbytek je poušť. A ani to nemusí být Kalifornie nebo severovýchodní pobřeží Ameriky od Washingtonu přes New York až po Boston – území nabité městy.

Nemusíte mít všechny lidi ve městech – problém je v propojenosti. Potřeba je spojování míst silnicemi a železnicemi – chce to dát každému možnost, aby se podílel na městské ekonomice a nebyl odříznutý na venkově – tohle by měla být nová strategie pro rok 2016 a dál. Vizí by mělo být propojování měst ve stylu domov – sdílená jízda (nebo kolo nebo pěšky) směr nádraží – vlak či bus – sdílená jízda (nebo kolo nebo pěšky) směr zaměstnání a zpět. Prostě pohodlně od dveří domova ke kanceláři nebo kam se chci dostat a zpět.

Menší náklady a více času

Když vykročíte z domova a nezvládnete to zrovna pěšky nebo na kole, musí vás něco odvézt. Hromadná doprava bude v budoucnu o sdílení – malé minibusy nebo auta nás budou ve městech vozit. Budou nabírat lidi, jak si je přes aplikaci v mobilu zavolají – a program optimálně rozvrhne jízdu, kudy jet bez zácpy a koho nabrat, kdo jede podobně. Odveze vás ve stejném městě do práce, nebo pokud chcete jet pryč z města, tak k vlaku či většímu autobusu a můžete vyrazit dál…

Uber, moderní taxislužba přes mobil, si na univerzitě MIT nechal udělat studii na službu "pool". Vyzvedne vás auto, pokud bude během vaší cesty někdo, kdo jede podobným směrem, přiberete ho a společně pak sdílíte náklady. Tohle má podle studie potenciál ušetřit lidem 40 procent času jen tím, jak budou efektivně sdílet auta. Již nyní se v San Francisku za cenu jednoho piva můžete takhle pohybovat po městě. Tohle všechno se bude dál vyšperkovávat, jako máme teď kupé pro rodiny nebo ženy, i UberPool může být třeba ještě s přívlastkem "lady" – pokud dámy nechtějí narazit na chlípníka.

A jednou na to navážou auta bez řidiče, která již testuje třeba Google. Co tohle všechno způsobí?

1. Sníží se emise CO2 – auto nás odveze, kam potřebujeme, a zároveň naloží dalšího.
2. Přeprava bude rychlejší a rovnou z domova.
3. Menší pravděpodobnost, že se srazíte s opilcem nebo feťákem za volantem – počítače budou mít menší nehodovost.

Co to vše znamená dohromady? Menší náklady pro lidi a více času.

Ruku v ruce s touto chytrou městskou dopravou musí přijít lepší celorepubliková. Nádraží jsou zastaralá, nefungují pořádně. Vlaky cestujeme málo. Vázne chytrá doprava k nádražím anebo z nich. Co třeba vlakové spojení přímo do Brna? Proč nejet Uber Pool na nádraží a pak vlakem z Prahy do Brna na meeting do hodiny, dvou? Dále pak je třeba stavět více dálnic (kolik již máme plánů od dob Husáka…) – lidé nejsou hloupí, budou pendlovat za prací, budou tvořit aglomerace kolem velkých měst.

Prostě do té doby, než se vynalezne teleport, by tohle českou ekonomiku mohlo nakopnout. Je jedno, jaké přesně bude číslo růstu HDP české ekonomiky v roce 2016. Když budeme více spojovat města do aglomerací s dobrým dopravním propojením, aby se lidi mohli hýbat, bude to plus. Ať si politik nechá plánování nějaké zaměstnanosti nebo růstu. Ať staví silnice a železnice, propojuje města, ne­podkopává vstup do odvětví přepravy konkurenci – když lidé budou mít pohodlnější a levnější dopravu, poradí si, lépe se jim bude i podnikat, města porostou a potáhnou tuhle zemi.

Ať žijí vesnice! Pokud tedy mají super spojení na aglomeraci kolem velkého města…

Svet 2016Nejen o tomto tématu si můžete přečíst na 106 stranách ročenky Svět 2016, která je právě v prodeji za 99 Kč.

Související