Většina významných českých telekomunikačních operátorů připravuje a v nejbližších měsících nabídne volání přes internetový protokol - VoIP. A to včetně Českého Telecomu.

Český Telecom do internetového volání totiž vstoupí co nevidět. Generální ředitel Českého Telecomu Jaime Smith počítá s nasazením VoIP brzo: "Pro rezidenční zákazníky připravíme internetové volání v druhé polovině letošního roku."

Podle informací Ekonoma ale ještě dříve spustí Telecom VoIP pro firemní sektor. Dojít by k tomu mělo někdy na přelomu dubna a května. Možná zní překvapivě, že Telecom, který má většinu příjmů z klasických hlasových služeb, se chystá do internetového volání. Sám sobě tedy bude ubírat příjmy z telefonování. To je samozřejmě pravda, ale samotný Telecom říká, že je lepší, pokud bude kanibalizovat sám sebe, než aby mu ubíraly zisky jiné firmy.

Zatím ještě v Telecomu nevědí, zdali pro využívání všech služeb bude nutné zavedení ADSL přípojky. Nicméně podmínkou pro rezidenční zákazníky bude, aby ústředna uměla ADSL, firmy pak většinou budou volat přes digitální datové okruhy.

NEJEN HLAS. Telecom do IP telefonie investuje desetimiliony. Jeho vize definitivní podoby VoIP služeb souvisí také s chystanou konvergencí mobilních a pevných telefonních služeb. V představách Telecomu nebude hrát roli, jestli jste k dosažení na mobilu nebo pevné lince. Hovor nebo jiný druh komunikace vás dostihne vždy. Kromě "samozřejmosti", jako jsou videohovory, bude komunikace přes VoIP zahrnovat také instant messaging jako třeba ICQ. To dnes funguje pouze při připojení na internet, ovšem ve vizi Telecomu po odpojení z internetu vám přijde ICQ zpráva formou SMS na mobil. Odpovíte také SMS a příjemci už přijde jako klasický ICQ vzkaz. Samozřejmostí bude adresář kontaktů na stolním IP telefonu, kde uvidíte, který z lidí je právě on-line, abyste si mohli okamžitě pohovořit. VoIP bude umět i takové záležitosti jako přidávat podkresové zvuky do telefonního hovoru. Například budete doma, ale oficiálně máte být třeba na cestě z pracovní schůzky. Když vám zavolá šéf, tak do hovoru pustíte zvuky z rušné ulice, aby to vypadalo, jako že jste zrovna v centru města.

Část z předestřené vize je možná už dneska. Videohovory, byť v nijak valné kvalitě, fungují, instant messaging známe léta. Teď jde jen o to zkombinovat všechny technologie dohromady a nabídnout je zákazníkům jako jediný balíček, aby pro ně bylo všechno co nejjednodušší. A to právě není nic jednoduchého. Jen vybrat ty správné komunikační protokoly a zkombinovat je tak, aby spolu fungovaly, je záležitost na tisíce pracovních hodin.

VELKÝ IMPULS rozvoji internetové telefonie dá i další operátor kabelové televize UPC. Ten už internetové volání provozuje v Nizozemsku, Francii, Rakousku, Polsku a Maďarsku - v posledních dvou zemích jde o relativně čerstvou službu. V Maďarsku má VoIP od UPC podle odhadů přes 80 tisíc klientů.

Přesné datum spuštění služby v Česku sice nechce UPC prozradit, podle informací Ekonoma se tak stane letos buď před prázdninami, anebo na konci léta. Největší konkurence UPC společnost Karneval už internetové telefonování nabízí od poloviny února, její řešení je částečně postaveno na technologii Contactelu, který nedávno koupila GTS Novera.

"Poskytujeme veřejnou telefonní službu s garantovanou kvalitou, což je rozdíl oproti standardnímu VoIP," říká ředitel pro rozvoj telekomunikačních služeb Karnevalu Marcel Procházka. Rozdíl spočívá v tom, že Karneval provozuje telefonní služby na své síti a proto je schopen zajistit prioritizaci hlasových paketů, a tím i dostupnost a kvalitu služby. Telefonování tedy zůstane stejně kvalitní, i když zrovna zahltíte internetovou linku stahováním filmu.

Měsíčně požaduje Karneval k platbě za internetovou přípojku ještě 178 korun paušální poplatek (pokud by někdo nechtěl platit i internet, pak je platba 237 korun). Minuta volání na pevnou linku ve špičce stojí 1,18 koruny, mimo špičku 0,58. Za volání na mobil se platí 5,34 koruny. Hovory uvnitř sítě Karneval jsou zdarma.

Tuzemský kabelový internet má přes 130 000 zákazníků a kabelové televize obsluhují téměř milion domácností.

V Česku zatím přes internet telefonuje zhruba 100 tisíc lidí. Nejvíce z nich pobrala zřejmě nejznámější firma pro internetovou telefonii Skype, odhady hovoří o 60 tisících účtech. Loni na podzim na Invexu se VoIP operátoři shodli, že mají kolem 15 tisíc klientů.

"Do dnešního dne mohli komerční operátoři nabrat asi tak dalších pět tisíc klientů," odhadl pro Ekonom Dalibor Kaláb, ředitel společnosti Fayn, která jako první Česku začala VoIP nabízet. První stovky volajících klientů začíná nabírat Karneval. K tomu všemu je třeba ještě připočítat několik tisíc uživatelů, kteří si výhod internetového volání užívají uvnitř malých komunitních wi-fi sítí.

Čísla ze zahraničí se pohybují v milionech. Podle některých údajů má jen samotný Skype celosvětově zhruba 60 milionů klientů. Pokud se však zaměříme na využívání VoIP od klasických operátorů, čísla jsou podstatně nižší. Konzultant projektu VoIP Expo 2005 Jakub Ditrich na podzim loňského řekl, že ve světě využívá VoIP přes 17 milionů firemních i privátních uživatelů. Společnosti IDC uvádí, že počet uživatelů internetové telefonie by měl do roku 2009 stoupnout na 27 milionů.

SOUČASNÍ POSKYTOVATELÉ internetové telefonie se vstupu gigantů do svého teritoria překvapivě neobávají.

"Víme, že se k tomu chystají, a počítáme s tím," řekl Ekonomu Dalibor Kaláb, ředitel společnosti Fayn, která jako první Česku začala VoIP nabízet. Pavel Chlupáček z Unient Communications, který provozuje VoIP pod značkou Viphone, tvrdí, že služby internetových telefonních společností nejsou založeny jen na samotném protokolu.

"Nestavíme strategii jen na VoIP, ale na celé řadě souvisejících služeb, na jednoduchosti používání těchto služeb a na jednoduchém obchodním a finančním modelu," dodává Chlupáček.

K nadstandardním službám, které VoIP operátoři poskytují zákazníkům, patří možnost blokovat hovory na vybraná čísla, nastavení cenového stropu pro útratu za volání. Při odjezdu na dovolenou je také možné udělat si přestávku v platbách měsíčních paušálů, aniž by zákazník nutně přišel o telefonní číslo. "Těsně před spuštěním jsou u nás fax a hlasová schránka, uvítací tóny, virtuální " ústředny, hlasový automat a brzy také videokonference," vypočítává Kaláb. Jestli to ale bude stačit jako odpověď na chystanou ofenzivu velkých firem, se teprve uvidí.

Malé VoIP firmy přitom už vědí, co to je konkurence od klasických operátorů, kteří jim "začnou fušovat do řemesla". Někteří alternativní operátoři totiž nabízejí VoIP jak svým přímým zákazníkům, tak i na velkoobchodní bázi. Zákazníků ale zatím příliš nenacházejí. Asi nejznámější služba je TelefoNet od Volný, která má zatím zhruba 1000 klientů. Sází především na neomezené telefonování za paušální poplatek.

"Většina zákazníků využívá tarify s neomezeným voláním za paušál, očekáváme také nárůst zejména u hovorů do ciziny," říká mluvčí firmy Volný Stanislava Beyerová.

I přes nebojácná prohlášení připravují VoIP operátoři další novinky.

Unient Communiacations například rozdává kredit zdarma. Za provolanou minutu uvnitř sítě Viphone dostane klient od operátora 20 haléřů, které může utratit za volání mimo síť, maximálně si může přivydělat 120 korun měsíčně. Musí však provolat hodinu minimálně s pěti lidmi.

Za samotné telefonování s klasickými VoIP operátory se u základních tarifů neplatí zpravidla paušální poplatek, minuta hovoru na pevnou linku se pohybuje kolem koruny, na mobil okolo pětikoruny. Uvnitř VoIP sítě je volání zdarma.

BUDE JEŠTĚ VESELO. Ačkoliv služby na internetu nejsou zpravidla regulované, na VoIP operátory se chystá Český telekomunikační úřad. Nelíbí se mu totiž, jakým způsobem operátoři používají telefonní čísla, která jim úřad přidělil.

Operátoři totiž zatím mají k dispozici standardní geografická čísla, podle kterých se pozná, v jakém kraji se telefonní přístroj nachází.

Geografické rozdělení čísel má smysl. Především podle čísla víte, kam voláte - a kolik vás bude hovor stát.

Dalším důvodem je možnost lokalizace volajícího. Záchranná služba nebo hasiči totiž dokážou z databáze podle čísla najít adresu volajícího a vyslat pomoc. Internetoví operátoři si ale s čísly příliš hlavu nelámou. V obchodních podmínkách je sice uvedeno, že přidělené číslo se dá používat jen v daném kraji, ale plnění nařízení se příliš nesleduje.

Ekonom zaslal několika operátorům dotaz, zda by mohl jejich čísla používat v jiných krajích. Například operátor Voipex výslovně uvedl, že "pakliže si zakoupíte voipexové telefonní číslo určené pro pražskou oblast, je samozřejmě možné toto číslo využívat i mimo vámi zvolenou oblast (pražská oblast), ale tímto jednáním porušíte smluvní dohodu".

Neoficiálně přitom někteří obchodníci dokonce na takovou možnost lákají. Předestírají plány, jak je skvělé zařídit si kanceláře třeba v Ostravě a mít tam pražská čísla. Zákazníci z Prahy pak volají do Ostravy za místní hovorné. Dokonce se prý vyplatí vzít si číslo pro VoIP služby na zahraniční cestu a třeba ze Spojených států volat do Brna za pár haléřů. Vždy stačí mít k dispozici internetovou přípojku a hned telefonovat. Zákonu však vyhovuje pouze přenos čísla v rámci kraje.

Jakýkoliv jiný přenos čísla porušuje číslovací plán a Český telekomunikační úřad (ČTÚ) hodlá podle informací Ekonoma zasáhnout. Jan Ševčík, ředitel odboru státní kontroly elektronických komunikací ČTÚ, říká, že operátorům lze za porušení plánu udělit pokutu až deset milionů korun.

"Jsme také oprávněni již přidělená čísla odebrat, pokud jejich držitel neplní své povinnosti," doplnil Ševčík.

Státní správa ale hodlá na rostoucí zájem o internetovou telefonii reagovat úpravou číslovacího plánu. V návrhu nového číslovacího plánu je již pro VoIP navržena číselná řada 910 včetně rezervy čísel 911 až 919. S takovým číslem pak bude legální cestovat po celém světě a telefonovat podle libosti.



VoIP v mobilu

Internetová telefonie není na mobilech novinka. Už před několika lety zavedli čeští mobilní operátoři internetové volaní do zahraničí. Nešlo ale o klasický VoIP, hlas se totiž přenášel přes internet až od operátora za hranice, ale nikoliv rovnou z mobilního telefonu. Skutečný VoIP začíná na mobily teprve pronikat. Zatím lze provozovat VoIP pouze z mobilů, které současně také disponují přístupem k wi-fi, pomalu také přibývají zajímavé aplikace, které umožní i obyčejným mobilům volat přes internet.

Program Usefulapps pro telefony s operačním systémem Series 60 je připraven pro volání přes Skype. Neumí sice přímo telefonovat, ale přes bluetooth, popřípadě datovou mobilní síť, se spojí s počítačem, který už komunikovat přes Skype může. Řešení je to sice krkolomné, ale ukazuje, kudy se může ubírat budoucnost, dokud nezačne VoIP běžně fungovat přes mobilní síť třetí generace UMTS. Kvůli pomalým odezvám se pro internetové volání z mobilu nehodí nyní používané mobilní datové technologie GPRS/EDGE. Přes bezdrátové technologie wi-fi už telefonovat jde, stejně jako přes vylepšenou wi-fi technologii síť WiMAX. Minulý týden WiMAX provider Ipex uskutečnil první internetové volání v Česku.
Související