reklama

Benátky nad Jizerou prodaly firmě pozemky, pak jí znemožnily stavět. Měli jste se víc snažit, zamítl soud žalobu

Čtěte více: stavebnictví | soud
  • Patnáct milionů korun za zmařenou investici chtěla Ulma Construcción za to, že koupila od středočeského města pozemky, ale kvůli změně územního plánu na nich nemůže stavět.
  • Soud ale žalobu zamítl, když poukázal na to, že firma za šest let neudělala žádný krok, který by směřoval ke stavbě.
  • Firma ve sporu prosoudila více než milion korun na soudním poplatku a nákladech advokátů.
Firma koupila pozemky, stavět na nich ale nemůže – Ilustrační foto. Firma koupila pozemky, stavět na nich ale nemůže – Ilustrační foto. Foto: HN - Petr Králík

Benátky nad Jizerou nebudou muset platit více než patnáctimilionovou náhradu škody firmě Ulma Construcción za to, že změnily územní plán a znemožnily jí tak rozšířit její areál. Rozhodl o tom Okresní soud v Mladé Boleslavi, podle něhož firma měla dost času zahájit stavbu, ale žádné kroky k tomu po šest let neučinila.

Ulma Construcción, vyrábějící například bednění a lešení, koupila tříhektarový pozemek, kde chtěla postavit sklady, v roce 2008 od Benátek nad Jizerou za 21,5 milionu korun.

"Město vybudovalo průmyslovou zónu a my byli jednou z firem, která si tam pozemek od něj koupila," popisuje jednatel společnosti Miroslav Kapoun.

Jenže na podzim 2014 město odsouhlasilo změnu územního plánu, která v uvedené oblasti zakazuje stavět. A to do doby, než bude postaven nový sjezd z dálnice k uvedené průmyslové zóně – bez něj by totiž musela auta do zóny jezdit skrz sedmitisícové město.

Město se ale hájí tím, že změnu územního plánu dostalo příkazem. "Museli jsme do územního plánu dát závaznou podmínku hygieny, že do té doby, než bude propojení ze sjezdu dálnice, které by nevedlo přes město, se v průmyslové zóně nemůže nic dělat," vysvětluje místostarosta Pavel Štifter.

Znehodnocení na třetinu

Jenže firmě se španělskými majiteli se tak podle Kapouna znehodnotila investice. "Roky jsme s městem vyjednávali, že tu propojku postaví. Ale nepostaví, protože nemají pozemky," říká Kapoun.

Podle Štiftera je nová silnice již dávno v plánech, ale její vybudování prý zbrzdil kraj v době, kdy byl hejtmanem David Rath. "Nechali to vyhnít, protože jsme měli červenou kartu," říká Štifter s poukazem na to, že v Benátkách posledních 25 let vládne ODS.

Když selhalo vyjednávání, podala firma letos v lednu žalobu, kde požadovala odškodné více než 15 milionů – to je rozdíl mezi kupní cenou pozemků a jejich hodnotou po změně územního plánu, která je podle znaleckých posudků jen něco málo přes šest milionů
korun.

Žalobu ale soudkyně Šárovcová velmi rychle zamítla. Jako hlavní argument uvedla to, že firma po celých šest let mohla začít stavět – ale neučinila k tomu žádné kroky. A do konce roku 2014 ani nezahájila územní řízení.

"Zůstala zcela nečinnou, ačkoliv měla dostatek prostředků pro realizaci projektu," uvedla soudkyně a poukázala na to, že v případě předchozí stavby v sousedství postavila firma svůj logistický areál během tří let od koupě pozemku.

Zkusíme to z druhé strany

"Kdyby zahájila stavební řízení a požádala o stavební povolení, tak by za předpokladu jeho vydání mohla projekt realizovat i poté, co došlo ke změně územního plánu," podotkla Šárovcová.

A naopak samo město spolu s krajem podle ní podniká kroky, aby se mohlo na uvedeném území stavět – kraj obnovil projekční práce a jedná se i o odkupu pozemků pod budoucí silnicí.

Podle soudkyně je navíc intenzita omezení vlastnických práv firmy malá – trvá zatím jen necelé tři roky. "Nejde o zásah přesahující spravedlivou míru," podotkla soudkyně s odkazem na obdobné případy. Firma tak místo vysouzených milionů musí sama více než milion zaplatit. Kromě soudního poplatku 750 tisíc korun, který už uhradila, bude muset zaplatit dalších 370 tisíc na nákladech řízení advokátům města. Dalších 30 milionů pak Ulma Construcción dala za náhradní pozemky v Brně.

Verdikt je pravomocný, protože Ulma Construcción se proti němu neodvolala. "To soudní rozhodnutí neumožňuje uspět v soudním řízení. Není pravda, že jsme šest let nic neudělali, to bychom doložili," říká Kapoun, podle něhož by však s odvoláním evidentně neuspěli kvůli tomu, že uvedené omezení je zatím příliš krátké. "Ale počkáme několik let a podáme pak žalobu znovu," říká Kapoun.

Štifter věří, že to nebude potřeba – město totiž chce vyjít firmám v průmyslové zóně vstříc a umožnit jim dostat se na své pozemky z jiné strany, čímž by mohla padnout uvedená stavební uzávěra. "Probíhá změna územního plánu, abychom jednu polní cestu změnili na komunikaci, po níž by bylo možno se do průmyslové zóny dostat z jiné strany než přes město, čímž bychom podmínku hygieny splnili," řekl místostarosta.

Za špatné čáry 62 milionů

Podobných případů řeší soudy větší počet, ale firmy většinou tahají za kratší konec. Nedávno například Obvodní soud pro Prahu 1 zamítl žalobu, jíž firma Spirit finance po hlavním městě a Městské části Praha 21 požadovala odškodné 62 milionů za zkažený developerský projekt.

Firma, která chce v Újezdě nad Lesy postavit satelitní městečko, městskou část zažalovala proto, že jí údajně způsobila škodu tím, že zrušila dřívější souhlas se zasíťováním jejích pozemků.

Městská část ale tvrdí, že ji firma uvedla v omyl - až dodatečně totiž zjistila, že při žádosti předložila informace, které neodpovídají pravdě.

"V přiložené mapce se někdo spletl a zakreslil špatně čáry," připustil jednatel firmy Tomáš Kaňka, podle nějž ale šlo o nedůležitý dokument a byl si úspěchem tak jist, že zaplatil i dvoumilionový soudní poplatek.

Žalobu počátkem roku ale smetla soudkyně Andrea Grycová. To, že městská část zrušila předchozí souhlas poté, co zjistila, že firma předložila odlišnou projektovou dokumentaci, označila za "jednoznačně řádný výkon vlastnického práva". "Jednání obce bylo nediskriminační, zcela logické a bylo řádně odůvodněno," uvedla.

Zřejmě největší suma, kterou za zmařenou investici developer požaduje, je případ pozemků v Benicích u Prahy, které koupil česko-švýcarský podnikatel Sebastian Pawlowski. Jenomže soud následně na podnět obyvatel Benic řekl, že změna územního plánu, která počítala s bytovou výstavbou, byla nezákonná a stavební pozemky se Pawlowskému změnily na pole. Ten nyní chce v arbitráži po státu 2,6 miliardy korun.

Marek Pokorný
Přeposlat
Diskuse
reklama

Na Václavském náměstí vystoupili i prezidentští kandidáti. Horáčkovi to nebylo umožněno, Hilšer mu nabídl část svého času

Tisíce lidí si připomínají události 17. listopadu. Babiš s Okamurou sklidili kritiku

V Mladé Boleslavi začne Škoda Auto vyrábět elektromobily. První vozy vstoupí na trh od roku 2020

Tesla představila elektrokamion a modernizovaný vůz Roadster. Někteří analytici firmu kritizují, že vyrábí "drahé hračky" a nedbá na zisk

Výročí 17. listopadu je poslední svátek, který lidé v Česku ještě opravdu slaví, říká historik Jiří Padevět

reklama