Půl milionu na vývoj léku proti syndromu suchého oka. Nadační fond Neuron rozdělil mezi české vědce devět milionů korun

Čtěte více: věda a výzkum | nadační fond | nadace | oči
  • Nadační fond Neuron podporuje mladé vědce působící v Česku. Mezi patnáct z nich rozdělil devět milionů.
  • Půl milionu z grantu dostal Lukasz Cwiklik, který pracuje na vývoji léku proti syndromu suchého oka. Tím může trpět až tři a půl milionu Čechů.
  • Fond podpoří i vědce, kteří se zabývají například zlepšením ochrany letišť, dokumentací poslední neprozkoumané pyramidy nebo výzkumem nových léků proti cukrovce.
Celkem fond mezi 15 vědců rozdělil devět milionů korun - Ilustrační foto. Celkem fond mezi 15 vědců rozdělil devět milionů korun - Ilustrační foto. Foto: Shutterstock

Až tři a půl milionu Čechů může podle odhadů lékařů trpět takzvaným syndromem suchého oka.

Onemocnění se projevuje pálivou a řezavou bolestí a vzniká tehdy, když se na oku netvoří dostatečné množství slz nebo se z něj příliš rychle odpařují. Tomu má přitom zabraňovat lipidová vrstva, která je jejich součástí. Mrkáním ji ale oční víčko poškozuje, a když se její struktura neobnoví, svou úlohu přestane plnit.

Neuron Impuls v kategorii do 40 let
Martin Schwarzer (biologie) - 1 mil. korun
– Bakterie pro miliony dětí, které kvůli chudobě trpí podvýživou nebo mají potravinovou alergii

Viliam Lisý (computer science) - 1 mil. korun
– Bezpečnější internet, dokonalejší ochrana letišť nebo účinnější boj s pytláky v pralese

Lukasz Cwiklik (chemie) - 625 tis. korun
– Vývoj očního čipu a následně i kontaktních čoček, které dokážou samy uvolňovat do očí hojivé látky

Petr Cígler (chemie) - 625 tis. korun
– Pochopení, co se děje v buňkách na úrovni molekul

Tomáš Koblas (medicína) - 990 tis. korun
– Nová šance pro léčbu cukrovky

Mohamed Megahed (společenské vědy) - 1 mil. korun
– Zdokumentování osudu poslední neprozkoumané pyramidy

Václav Kučera (matematika) - 335 tis. korun
– Třírozměrná varianta nejznámějšího fraktálu vytvořeného člověkem

Kamil Olejník (fyzika) - 1 mil. korun
– Optimalizace parametrů materiálů pro budoucí počítače

Porozumět poruchám lipidové vrstvy se snaží vědec polského původu působící na tuzemské Univerzitě Karlově Lukasz Cwiklik. Pomůže mu s tím také grant Neuron Impuls, který získal od Nadačního fondu Neuron. Ten podporuje mladé a talentované vědce působící v Česku. Cwiklik obdržených půl milionu korun využije na vývoj zařízení, které by mělo simulovat pohyb víčka na povrchu oka.

"Analýza přispěje k lepšímu pochopení, jak se formuje lipidový film, co má vliv na jeho stabilitu a na to, jak probíhá odpařování slz," uvedl v rozhovoru pro fond Neuron.

Výsledky těchto pokusů a navazujícího výzkumu mohou pomoci s léčbou syndromu suchého oka. Cwiklik by rád vyvinul miniaturní lipidové kapsle naplněné lékem, které by si stačilo jednou za den vstříknout do oka. V současnosti se přitom k léčbě suchého oka používají přípravky, které si lidé musí do očí kapat vícekrát za den.

Nadační fond Neuron letos nepodpořil pouze projekt polského vědce. Celkem mezi 15 vědců rozdělil devět milionů korun.

Díky těmto penězům budou experti pracovat třeba na zlepšení ochrany letišť, dokumentovat poslední neprozkoumanou pyramidu nebo vymýšlet, kam umístit tranzistory, které nepůjde kvůli nedostatku volného prostoru vložit na křemíkový čip.

Neuron Impuls v kategorii do 33 let
Petr Kašpárek (biologie) - 250 tis. korun
– Je růst vlasů řízen proteázami?

Kateřina Falk (fyzika) - 250 tis. korun
– Vývoj nového principu elektronové krátko-pulzní difrakce na základě urychlování elektronů výkonným laserem

Maksym Opanasenko (chemie) - 250 tis. korun
– Intelligent design of sustained nanolayered zeolite-polymer composites

Vítězslav Kala (matematika) - 250 tis. korun
– Polotělesa v teorii čísel a geometrii

Dáša Bohačiaková (medicína) - 250 tis. korun
– Klinicky využitelné neurální kmenové buňky a studium řízení jejich buněčného dělení

Martin Lang (společenské vědy) - 250 tis. korun
– Rituální chování jako prostředek ke snížení úzkosti

Pavel Hubáček (computer science) - 250 tis. korun
– Limity efektivních algoritmů pomocí kryptografických metod

Peníze půjdou také na výzkum nových léků proti cukrovce.

Tým lékaře Tomáše Koblase z Centra experimentální medicíny IKEM pracuje na metodě, která podporuje množení tzv. beta buněk.

Ty v lidském těle obstarávají výrobu inzulínu, který reguluje hladinu cukru v těle. Pokud ale jedinec trpí jejich nedostatkem, buňky se vyčerpávají a postupně umírají.

"Když má člověk od narození méně beta buněk, každá z nich je vytížená víc, než kdyby jich tělo obsahovalo víc," vysvětluje Koblas. Organismu pak kvůli jejich nízkému počtu inzulín chybí a u člověka propuká cukrovka.

Koblasův tým ovšem přišel na způsob, jak množení buněk ovlivňovat pomocí tzv. regulátorů buněčného cyklu. Buňky vyrábějící inzulín patří k těm, které se z vlastní povahy nedělí, proto do nich chce Koblas vložit jiné regulátory, které jejich množení umožní. Prozatím jej odborníci testovali na lidských buňkách ve zkumavkách, v horizontu dvou let jej chtějí otestovat na myších. Pokud další výzkum skončí úspěšně, k pacientům by se nová léčba mohla dostat nejdřív za deset let.

Pacient trpící například cukrovkou druhého typu by se podle Koblase mohl vyléčit během několika týdnů. Pokud by dodržoval zdravý životní styl, cukrovka by u něj znovu již propuknout nemusela.

"Je otázka, jak metoda bude fungovat u lidí, ale zatím během tří dní jsme schopni se ze sto procent beta buněk dostat na sto padesát procent, pokud by se lék podal opakovaně, tak několikanásobně zvýšíme počet beta buněk," podotýká Koblas.

Granty pro projekty základního výzkumu rozděluje Nadační fond Neuron mezi mladé badatele od roku 2011.

Celkem jim fond za tu dobu rozdal přes 40 milionů korun.

Letos pořadatelé možnost žádat o finanční podporu otevřeli také mladým vědcům do 33 let.

Nová je také podpora výzkumu z oblasti počítačových věd.

Jakub Horáček