Události posledního týdne odkryly pár vlastností investora a podnikatele Tomáše Čupra, které jsou mu ku prospěchu i k přítěži. On sám si je jich vědom: je dravý, mívá problémy s autoritami, občas se rozčílí a vyburcuje okolí a často jede na hraně. To všechno dal v posledních dnech najevo.

Příběh už je známý. Do skladů e-shopu s potravinami Rohlik.cz, jehož je Čupr ředitelem a spolumajitelem, vniklo před týdnem policejní komando a zadrželo desítky cizinců. Většinu z nich nakonec cizinecká policie vyhostila kvůli údajně nedostačujícím polským pracovním vízům.

Výklady situace a práva se různí. Jedny říkají, že pro práci v Česku takové dokumenty nestačí. Tomáš Čupr je ale připraven bojovat za výklad druhý čili za ten, že cizince zaměstnával podle platných pravidel Evropské unie. "Třeba i u soudu," uvedl v rozhovoru pro DVTV. Jak včera řekl HN, zatím podá stížnost na postup policie v případu.

Čuprovy projekty

Investor a ředitel

Tomáš Čupr strávil několik let v Británii. Po návratu do Česka založil v roce 2010 portál Slevomat.cz, vedl jej dva roky a pak se vedení zbavil. Dnes vlastní ve firmě deset procent. Poté začal budovat projekt Dámejídlo.cz, který nabízel rozvoz hotových jídel. I jeho vedení později předal a firmu dnes vlastní světový řetězec Delivery Hero. V roce 2014 rozjel firmu Rohlik.cz pro objednání a dovoz potravin. Postupně v ní navýšil vlastní podíl. Sám investuje do dalších firem, třeba do platební metody Twisto. Loni se stal partnerem fondu Enern, který s ním stál u všech jeho projektů.

Rohlik.cz

O firmě Rohlik.cz Tomáš Čupr tvrdí, že je to jeho životní projekt. Jako zakladatel v něm drží 42 procent, zbytek mají investiční skupiny Miton a Enern spoluzakladatele Petra Šmídy, který dal peníze i do Čuprových projektů Slevomat a Dámejídlo. Rohlik.cz loni ztrojnásobil obrat na 960 milionů korun. Jedním z dodavatelů zboží pro e-shop je velkoobchod Makro a také obchody Sklizeno. Na Rohlik.cz se podílí až šest set lidí, v kancelářích vedení jich pracuje asi 150. Dnes působí v Praze a Brně, ale také v Plzni i na východě Čech. Plánuje expanzi do zahraničí.

Ten by se mohl stát jistým precedentem v oblasti zaměstnávání cizinců a agenturních pracovníků s cizími vízy, na kterou české úřady zatím nepohlížejí stejně.

Tvrdý útok na konkurenci

Na nouzi na pracovním trhu si Čupr stěžoval už loni v létě, řada lidí mu dnes v boji s úřady a policií fandí. Stejně jako Rohlik.cz postupuje v Česku řada firem, které nemají dost pracovníků. Podnikatelé tak nabírají lidi od agentur a ocitají se na hraně zákona.

"Pokud má vzniknout konkurence proti řetězcům, které používají tento typ pracovních sil, musím jet na stejné čáře. Chci mít stejné podmínky," tvrdě útočí na konkurenci Čupr a prohlašuje, že je připraven se hájit "buldočím způsobem". Svoje chování připodobňuje k jízdě v obci padesátkou nebo k fotbalu. Padesát se jet smí a míč na čáře ještě není out. "Doufal jsem, že když se v našem právním systému nepohybuji v outu, jsem v pohodě," prohlašuje.

Po týdnu ale přiznává, že jeho první reakce na zásah z minulého týdne byla přehnaná. Čupr například na sociálních sítích srovnal postup policistů při razii s praktikami komunistické Státní bezpečnosti. Silná slova oběhla internet o poznání dřív, než mluvčí dohledala na žádost novinářů jména a původ firem, přes něž Rohlik.cz sháněl pracovníky a služby.

Podobný verbální úlet se přitom Tomáši Čuprovi nepovedl poprvé. Když před pár lety studenti nabourali systém portálu Dámejídlo.cz, který původně zakládal, ale dnes už ho v rukou nedrží, označil je za socky. Před více než rokem se zase na sociálních sítích radoval, že u něj v e-shopu nakoupil premiér Bohuslav Sobotka. Za takové chlubení a zveřejnění citlivých údajů by ho snadno mohli popotahovat právníci.

Do podnikatele si v té souvislosti rýpl ve svém pořadu televizní moderátor Jan Kraus, když prohlásil, že až bude chtít vědět, co a kdy jedl, zeptá se právě jeho.

Fanatický rozjížděč

Čupr se tento týden nechal slyšet, že víc než na krizovou komunikaci se soustředí na růst své firmy. "Jde nám hlavně o to, abychom lidem stihli rozvézt objednávky," říká.

Tomáš Čupr (34)

Říká o sobě, že se pořád vyvíjí a dospívá. Než založil úspěšné internetové projekty, prošel pestrou cestu. Studoval VUT v Brně, školu ale nedokončil, i když se později zkusil po pauze ke studiu vrátit. "Odevšad mě vyhodili," směje se v rozhovorech. Chvíli se živil hraním hry Counter Strike. V roce 2004 odjel do Velké Británie, kde vystřídal několik brigád, na začátku třeba balil oříšky do krabic. Pak působil mimo jiné v agentuře Rocket Spider či zprostředkovateli půjček na auta Evolution Funding.

Pravda je, že policejní zásah přišel v době, kdy se Rohlik.cz po více než dvou letech od svého založení významně rozkračuje. Loni ztrojnásobil obrat na 960 milionů korun, což je suma, na níž si v on-line prodeji potravin sáhne jen tradiční maloobchodní hráč Tesco. Kromě Prahy a Brna začal rozvážet také do dalších velkých měst na východě a severu republiky. A v pokrývání české mapy chce pokračovat.

Při debatě o expanzi se Čupr vrací ke své metafoře s jízdou v obci. "Když pojedu čtyřicet, tak to můžu zavřít, protože jsou tady obchodníci, kteří jsou dvacet let přede mnou. Já prostě nemůžu jet čtyřicet," popisuje zarytě.

Mladý podnikatel původem z Poličky o sobě prohlašuje, že je specialistou na rozjíždění byznysu a na projekty v začátku, kterým Rohlik.cz stále je. Baví ho stavět od nuly. Lidé z technologické a podnikatelské sféry, kteří Čupra znají, jej označují za tahouna s dobrými nápady, za nímž lidé jdou.

Na otázku, proč si myslí, že je v rozjíždění firem dobrý, odpovídá, že je to tak trochu obsese. "Chci skvělou službu pro zákazníka, chci ji rychle, sám se osobnostně posouvám a dokážu k sobě do týmu posunout super lidi," vysvětluje.

Jeho kolegyně z firmy Michala Gregorová potvrzuje, že její šéf má výdrž a ustojí rány, což pro okolí znamená obrovskou vzpruhu.

Vedle Rohlik.cz rozjížděl Čupr v Česku dva projekty, které ovlivnily tuzemské nakupování na internetu − služby Slevomat a DámeJídlo. První z nich se podobně jako americký Groupon zaměřuje na hromadné nákupy za lepší cenu a prodává klientům vouchery na zboží nebo na služby. Druhý doručuje lidem jídlo z restaurací až pod nos.

Server DámeJídlo.cz už s Čuprem spojený není. Dnes ho vlastní jeho světová obdoba Delivery Hero. Například v Brně ale sdílí část logistiky s Rohlik.cz. Ve Slevomatu má jeho zakladatel stále deset procent.

"Čekal jsem, až se zamiluju"

Rohlik.cz znamená pro Čupra srdeční záležitost a také životní projekt. I podle lidí z oboru představovaly dva jeho předchozí projekty spíš start-upy, které pálily peníze. Nedá se jim ale upřít, že na českém trhu byly průkopnické.

Čtyřiatřicetiletý Čupr teď tvrdí, že vyrostl a chce budovat firmu pro sebe. Rád by viděl trvalou hodnotu. "Hledal jsem životní projekt, čekal jsem, kdy se zamiluju," směje se. Rohlik.cz mu prý začal dělat radost asi rok po založení, tedy v roce 2015, kdy v něm navýšil podíl na 42 procent. Ve skupování Rohlik.cz chce pokračovat. Společnost má nakročeno skončit letos hospodaření vyrovnanou bilancí a pomalu se přehoupnout do zisku.

Že je to reálné a Rohlik.cz má dobrý potenciál, zjevně věří jeho investoři z fondů Miton i Enern (v němž je Čupr sám partnerem), kteří jsou od začátku "parťáky" Čuprových aktivit.

Rohlik.cz spolkne celkově investice ve výši asi šest milionů eur, odhaduje jeho zakladatel. Podle něj však umí být e-shop už dnes ziskový na zakázkách, které slibuje doručit do 90 minut. Ještě před rokem prý tratil skoro na každém doručení. Čupr tvrdí, že posun k ziskovosti není daný tím, že by platil jinak Ukrajince či Čecha ve skladu, ale těží z propracovaného systému.