Ministr dopravy Dan Ťok říká, že zúžení úseku dálnice D8 z Prahy do Drážďan bylo především preventivní rozhodnutí a že během pár týdnů bude autostráda plně průjezdná. Minulý pátek se kvůli pohybům ve svahu pod dálniční estakádou museli sejít experti, kteří pomocí sond sledují, jak se geologicky složitý terén kolem dálnice chová. A ti na poslední chvíli doporučili zmíněnou část silnice, která se stavbařům už několikrát vzepřela, na problémovém mostu neotevřít.

"Důvod, proč jsme zatím na D8 pustili auta jen na jednu estakádu, je, že zhotovitel den před otevřením začal s tryskovou injektáží kolem pilotů, u kterých se v říjnu objevil pohyb svahu. Byla to reakce na ty tuny betonu. Nyní už je napětí ve svahu menší," uvedl Ťok. Všechny čtyři pruhy by prý měly být v provozu už v lednu. "Je otázka pár týdnů, kdy svah přestane reagovat na ten zásah, a pak zkusíme další injektáž. Myslím, že v průběhu ledna se otevře," řekl ministr.

Automobily, které byly na D8 v sobotu vpuštěny, nyní podle Ťoka milimetrové pohyby ve svahu spíš zmenšují. "Už v sobotu, když jsme otevírali, bylo napětí ve svahu menší," řekl Ťok.

HNDomácí na Twitteru

Domácí rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Když zasedali experti, takzvaná rada monitoringu, tak podle ministra polovina geologů byla pro otevření celé dálnice. "Říkali, že tam auta můžeme klidně pustit. Druhá polovina však radila, ať raději počkáme, že se to pravděpodobně bude ještě zklidňovat."

I přes problémy, které stavbu provázely, je D8 podle ministra povedenou stavbou. "Je to sice geologicky složité území, ale lze tam postavit dálnici bez závažnějších problémů, musí se jen dostatečně zajistit. D10 na Liberec jde podobným podložím, jde to postavit," řekl.

Každý týden navíc podle něho zasedá rada monitoringu, která vyhodnocuje data ze sond, které v každý okamžik sledují pohyb ve svazích nad i pod dálnicí. "Pokud by se něco dělo, mám hned zprávu. Navíc tam, i kdyby se něco začalo hýbat, to jsou centimetry, to není lavina, stačili bychom silnici zavřít a nikoho nepustit," řekl.

S ministrem souhlasí drtivá většina expertů. Až na výjimku geologa Akademie věd Vladimíra Cajze, který stále tvrdí, že vedení trasy přes České středohoří je hazard. "Nyní už bych dálnici razítko dal, je bezpečná," uvedl například expert na inženýrskou geologii a ředitel Ústavu struktury a mechaniky hornin Josef Stemberk, který pro ministerstvo analyzoval příčiny sesuvu z roku 2013. Ten byl kromě soudních sporů o trasu autostrády jejím největším průšvihem a zdržením. Masa hlíny a kamení o délce šesti set a šířce dvou set metrů tehdy překryla již hotový asfalt a zastavila stavbu na dva a půl roku.

Stavba D8 začala již v roce 1984 a podle původních plánů měla být hotová v roce 2001. Její poslední 16 kilometrů dlouhý úsek z Lovosic do Řehlovic se však nakonec začal stavět až v roce 2007. Podle původních odhadů měl stát tři miliardy korun, nakonec ale přišel na cenu téměř pětinásobnou.