reklama

CzechTourism utrácel statisíce za wellness nebo rozlučku s ředitelem, zjistil NKÚ. Podal trestní oznámení

  • Agentura CzechTourism pochybila v zadávání veřejných zakázek a nehospodárně utrácela například za rozlučku s generálním ředitelem, tvrdí NKÚ.
  • Nejvyšší kontrolní úřad proto podal trestní oznámení.
  • Ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová, pod kterou CzechTourism spadá, se se závěry kontroly ztotožňuje.
CzechTourism – ilustrační foto. CzechTourism – ilustrační foto. Foto: CzechTourism

Státní agentura na podporu cestovního ruchu CzechTourism v řadě případů utrácela nehospodárně a porušila několik zákonů. Pochybení se týkají veřejných zakázek a statisícových výdajů za wellness pobyty nebo rozlučku s generálním ředitelem. Tvrdí to Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) a podal trestní oznámení. O výsledku kontroly hospodaření agentury mezi roky 2012 a 2014 v pondělí informovala mluvčí NKÚ Olga Málková.

Ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová (za ANO), pod níž CzechTourism spadá, i nové vedení agentury se se závěry kontroly ztotožňují, uvedly mluvčí ministerstva pro místní rozvoj Veronika Vároši a CzechTourismu Martina Fišerová.

"NKÚ podal ještě před ukončením kontroly trestní oznámení pro porušení povinnosti při správě cizího majetku a sjednání výhody při zadání veřejné zakázky. Proto musel podle zákona se zveřejněním kontroly počkat do doby, než mu to policie umožní," uvedla Málková.

Kontroloři prověřili vedle CzechTourimu i hospodaření Centra pro regionální rozvoj, které také několikrát porušilo zákon, z kontroly ale podle kontrolního úřadu vyšlo výrazně lépe. Dohromady NKÚ kontroloval více než 326 milionů korun a majetek za 294 milionů korun. Finančnímu úřadu oznámil podezření na porušení rozpočtové kázně za téměř 20 milionů korun.

"Ministryně Karla Šlechtová a ředitelka agentury CzechTourism Monika Palatková, která na základě výběrového řízení nastoupila do funkce 1. ledna 2015, zadaly ke zpracování řadu interních auditů, na základě jejichž výsledků byla stanovena nová pravidla pro transparentnost finančních toků, řada nevýhodných smluv byla vypovězena a některé projekty byly zastaveny," oznámila Fišerová. K trestnímu oznámení se podle ní agentura jako vyšetřovaný subjekt nebude vyjadřovat.

Koncepce CzechTourismu podle Šlechtové potřebuje změnu, uvedla Vároši. Agentura se musí přizpůsobit nárůstu zájmu zahraničních turistů o návštěvu Česka, které je i po změně globální bezpečnostní situace vnímáno jako velmi bezpečný cíl, doplnila mluvčí.

"V řadě případů agentura zadávala veřejné zakázky bez ohledu na to, jestli by je nebylo možné vysoutěžit levněji," uvedl NKÚ. Agentura třeba kupovala právní služby bez posouzení, jestli jde o nejvýhodnější variantu, a soutěže nepořádala ani při nákupu letenek. U zakázky na čtyři ročníky soutěže Světový den ledového vína za 16,7 milionu korun vybral CzechTourism dražší firmu, a nepožádal přitom o doplnění dokumentace u druhé, o pět milionů korun nižší nabídky, i když to podle zákona mohl udělat. Distribuci výstavních a reklamních předmětů zase agentura rozdělila do více zakázek malého rozsahu, které zadávala bez otevřené soutěže.

HNDomácí na Twitteru

Domácí rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Trestní oznámení na neznámého pachatele kvůli vybraným veřejným zakázkám a smlouvám CzechTourismu podala loni v březnu také ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová. Bývalé vedení příspěvkové organizace podle ministryně špatně nakládalo se stovkami milionů korun. Její kritika se týkala období let 2004 až 2014, kdy CzechTourismu šéfoval Rostislav Vondruška, někdejší ministr pro místní rozvoj ve Fischerově úřednické vládě. Na podzim ale pražská policie trestní oznámení odložila.

Rozpočtová pravidla měl CzechTourism porušit například při koupi dárkových poukazů na wellness pobyty za téměř 600 tisíc korun. "Jak poukázky přispěly k rozvoji cestovního ruchu a kdo je dostal, to agentura nevysvětlila," uvedl NKÚ. Agentura podle úřadu nevysvětlila ani to, jaký přínos měla členství generálního ředitele a dalších zaměstnanců v různých organizacích dohromady za víc než čtvrt milionu korun. Předloňská akce za téměř 300 tisíc korun prezentovaná jako výroční setkání s partnery byla podle NKÚ rozlučkou zaměstnanců a dodavatelů s generálním ředitelem.

ČTK, gal
Přeposlat
Diskuse
reklama

Sanofi prodá divizi generik, její vlajkovou lodí je česká Zentiva. Cena se může pohybovat kolem tří miliard eur

Babiše se Zaorálkem čeká stíhací závod. Během večera se utkají ve dvou superdebatách

Brněnskou společnost Moravia IT kupují za sedm miliard Britové. Firma patří v oboru k největším na světě, stojí za překlady Windows

Kdo chce zavést právo nebrat šéfovi telefon? A kdo chce snížit DPH na květiny? Zkuste si, jestli poznáte strany podle programu

Babiš kritizoval Kellnera. O2, která spadá do miliardářova portfolia, poté rozeslala SMS propagující knihu Boss Babiš

reklama