Praha v úterý začala vydávat novou kartu Lítačku, která má nahradit problematickou Opencard. V sídle magistrátu ve Škodově paláci v 08:00 ráno čekalo na otevření přepážek 20 lidí, poslední z nich byl odbavený po hodině. Vydání jedné karty trvalo zhruba šest minut. Pilotní projekt Lítačky potrvá do června. Náklady na zavedení karty město odhaduje do deseti milionů korun. Vlastníka Opencard, eMoneyServices (EMS) se Praha ale nezbaví, Lítačka funguje na operačním systému DOS, který patří EMS.

Za první hodinu si vyzvedlo pořadové číslo asi 80 lidí, 50 za prvních 15 minut. "Více než třetina lidí si přišla karty vyměnit i přes to, že jim ještě nekončila platnost a neměli nárok na její výměnu zdarma," řekl v úterý IT ředitel Operátora ICT Václav Strnad. V takovém případě platí 100 korun, zdarma je dva měsíce před expirací.

Karty Lítačka magistrát vydává ve Škodově paláci v Jungmannově ulici v pondělí a ve středu od 08:00 do 20:00, v úterý a ve čtvrtek od 08:00 do 18:00 a v pátek od 08:00 do 15:30. V úterý v 08:00 nebyly otevřené všechny přepážky, ale jen čtyři z nich, podle Strnada kvůli drobným technickým potížím. Asi po hodině bylo zprovozněno všech deset.

Nabít kupon s jízdným si lidé musí na přepážkách dopravního podniku v některých stanicích metra nebo v hlavní chodbě Škodova paláce. Podle mluvčího magistrátu Víta Hofmana je čekací doba asi 40 minut.

Každý, kdo od úterka bude chtít elektronickou tramvajenku, dostane Lítačku. Zároveň v úterý úředníci vydávají také již objednané Opencard. Majitel Opencard může svou kartu nadále využívat až do ukončení platnosti karty. Bude na ni také možné nahrávat kupony MHD. Při vypršení platnosti Opencard převede Praha platný kupon na Lítačku.

Lítačku Praha vydává ve dvou verzích - buď jako anonymní kartu, nebo kartu s fotografií a osobními údaji. Kupony na anonymní kartu jsou, stejně jako v případě Opencard, dražší, například u měsíčního kuponu je to o stokorunu, stojí 670 korun. Používat ji mohou lidé jako tramvajenku a průkazku do knihovny, parkovné v modrých zónách se kartou, na rozdíl od Opencard, platit nedá.

HNDomácí na Twitteru

Domácí rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

V rámci dopravního podniku (DPP) funguje Lítačka na systému DOS (dopravní odbavovací systém), který ale patří EMS. Firma již v uplynulých týdnech několikrát uvedla, že Praha napojením Lítačky na DOS zřejmě porušila autorský zákon a okopírovala systém Opencard. Minulý týden na město kvůli tomu dokonce podala žalobu - svou podalo také město, které chce u soudu prokázat, že Opencard neokopírovalo. Praha se rovněž brání tím, že DPP má licence na užívání DOS do roku 2055.

Lítačku bude spravovat městská firma Operátor ICT. Software Prahu vyšel na asi 1,5 milionu korun, další náklady město dosud oficiálně nevyčíslilo.