Ministr financí a šéf hnutí ANO Andrej Babiš to myslí s elektronickou evidencí tržeb opravdu vážně. A než dojde na její schvalování ve sněmovně, hodlá jí obstarat fanoušky.

Jak upozornilo Generální finanční ředitelství, které bude na odeslané účtenky dohlížet, Babišův úřad si nechal patentovat logo "e-tržby".

HNDomácí na Twitteru

Domácí rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Bude jím zastřešovat všechny výstupy, jež k tématu vypustí na veřejnost. Jednoduchý nápis s červeným "e" a černým zbytkem slova doplňuje slogan známý z podvojného účetnictví: Má dáti. Dal.

"Na zmíněný název byla již podána Úřadu průmyslového vlastnictví přihláška ochranné známky se žádostí o zápis ochranné známky do rejstříku," říká mluvčí Generálního finančního ředitelství Petra Petlachová.

Registrace u patentového úřadu má zabezpečit logo proti zneužití.

Cíl: nechybovat jako Nečas

Andrej Babiš nechce s elektronickou evidencí tržeb opakovat stejnou chybu, jaké se dopustil expremiér Petr Nečas (ODS), když jeho vláda spouštěla jinou důležitou reformu - druhý pilíř důchodového systému.

Nečasova vláda tehdy podcenila doprovodnou kampaň a málo lidem vysvětlovala, proč nový prvek v penzích zavádí a co z něj klienti budou mít.

V kombinaci s hlasitým upozorňováním ČSSD, že po svém nástupu k moci druhý pilíř okamžitě zruší, se tak nakonec nikdo do dobrovolného spoření na důchod nehrnul, projektu pak skutečně chyběli klienti a nynější vláda ho zrušila.

Příprava na volby

Babišovi však nejde o klienty. Chce si spíše udržet pozitivní mediální obraz a nepřicházet o hlasy naštvaných živnostníků, až dojde příští rok na krajské volby nebo na ty sněmovní v roce 2017.

Zároveň potřebuje přimět zákazníky, aby účtenky od prodejců vyžadovali. Společně s kontrolními hlášeními, která párují faktury s provedeným obchodem, má být elektronická evidence tržeb Babišovým pomníkem a vítězstvím nad daňovými úniky.

Proto věnuje svému projektu maximální péči a od podzimu se má spustit masivní kampaň, která má přimět Čechy, aby si EET oblíbili.

Ředitelství vypsalo zakázku

Generální finanční ředitelství už taky vypsalo veřejnou zakázku, v níž hledá odborníky, kteří poutavou mediální kampaň vymyslí.

Zadávací dokumentace počítá s tím, že vítězná firma za své služby zinkasuje 1,15 milionu korun a že celkově vydá finanční ředitelství na osvětovou agitaci maximálně 41 milionů korun.

Podle požadavků tendru pojede kampaň všude – v televizi, rádiích, novinách, na internetu i na venkovních billboardech. Než soutěž doběhne, snaží se Babiš nápad propagovat sám na sociálních sítích.

Začátkem týdne vyvěšoval na twitter fotky prodejců a podnikatelů z Chorvatska, kde se inspiroval. "Istrie, malá vesnička. Paní prodává lokální ovoce a zeleninu. Černá EET pokladnička, anténka s GSM modulem," napsal k fotce bedýnek s rajčaty a paprikami.

Evidovat budou restaurace a hotely

Elektronická evidence má začít fungovat od příštího roku, původně se hovořilo o lednu, ale pravděpodobnější je duben.

V první vlně dopadne na restaurace a hotely, kde podle ministerských analýz dochází k únikům na DPH nejčastěji.

Jaké profese přibudou a kdy v dalších vlnách, bude rozhodovat vláda svým nařízením.

Ministerstvo financí odhaduje, že opatření by mohlo přinést až 10 miliard ročně navíc, které dosud na daních utíkají.