Způsob, jakým se ATS-Telcom dostala k zakázce na Centrální registr vozidel, je - mírně řečeno - dost nestandardní. Ačkoliv jde o 37 milionů korun, ministerstvo na tendr nevypsalo veřejnou soutěž.

Dobešův úřad využil dlouhodobé smlouvy na poskytování a rozvoj IT služeb, kterou má s touto firmou uzavřenu od roku 2010, kdy ministerstvu vládl Vít Bárta (VV).

Resort má firmě za tříletý servis systému pro kontrolu výdajů a účetnictví zaplatit celkem 395 milionů korun. Společnost ATS-Telcom tedy nový registr vozidel vyrobila jako náhradu za nevyčerpané servisní služby.

"Pro ministerstvo to bylo finančně výhodné, navíc by si výběrové řízení vyžádalo tolik času, že by nebylo možné stihnout uložený termín startu evidence,"  vysvětluje ministr Pavel Dobeš (LIDEM).

Bez výběrového řízení se pak ATS-Telcom stala navíc i provozovatelem nové evidence vozidel, za devět měsíců provozu databáze má získat 27 milionů korun.

O celý tendr se už zajímá také Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. "Případ prověřujeme. Zjišťujeme nyní, zda existují důvody k zahájení správního řízení," řekl šéf úřadu Petr Rafaj.

Za vývojem registru přitom nemusela stát jen ATS-Telcom. Tato firma se totiž specializuje na velké podnikové a resortní sítě. Na vytvoření aplikace pro správu databáze si tak mohla najmout jiného dodavatele.

"Mírou odpovědnosti se i v tomto případě budeme zabývat. Teď je ale pro nás nejdůležitější, aby evidence fungovala," řekl Dobeš.

Spolupracuje firma se Siks?

V souvislosti s vývojem nové evidence vozidel se objevilo jméno firmy Siks, kterou spoluvlastnil dřívější šéf odboru informatiky na ministerstvu vnitra Jaroslav Mráz. Ten měl před rokem 2010 na starosti také registr vozidel a spekulovalo se i o jeho napojení na Víta Bártu.

Podíl této firmy na zakázce ale vedení ATS-Telcom odmítlo potvrdit. "Nejsme oprávněni k tomu poskytovat informace," řekl ředitel ATS-Telcom Miroslav Filip.

Fakt, že systém ani po týdnu nefunguje tak, jak by měl, je podle odborníků IT zvláštní. Po standardní technické přípravě by totiž takové problémy neměly vůbec nastat.

"Musejí se předem udělat testy dat, integrační testy, zátěžové testy a další zkoušky. Jestli byly nedostatečné, je to diletantismus nejhrubšího zrna," konstatuje Petr Zavoral z IT společnosti Capta Works.