Podle starostů je v současnosti prosazovaná trasa zastaralá, informuje o tom server Aktuálně.cz. Dobeš prostřednictvím tiskového oddělení vzkázal, že se podnětem starostů bude zabývat.

"Bohužel většina dosavadních návrhů vycházela z více jak padesát let starých koncepcí a nerespektovala aktuální vývoj v oblasti motorizace, urbanizmu, ekologie, bezpečnosti provozu a požadavky dané na transevropské dálniční sítě," uvádí se v dopise, který má server k dispozici.

Podle starostů je nyní ideální příležitost trasu autostrády změnit, protože Praha i Středočeský kraj budou projednávat nebo aktualizovat strategické Zásady územního rozvoje.

Dobeš se ale zatím stále přiklání k původní variantě, protože příprava nové trasy by mohla trvat až 15 let, píše server. Podle Dobeše by se starostové měli obrátit především na pražský magistrát, který má v tomto případě důležitější slovo.

Naše varianta je levnější, tvrdí starostové

Starostové poslali obdobný dopis i prvnímu náměstkovi pražského primátora Karlu Březinovi i středočeskému hejtmanovi Davidu Rathovi. Starostové napsali, že současná východní část okruhu vede po trase, která vznikala na počátku 60. let. Od té doby se Praha výrazně rozrostla a automobilismus se zvýšil asi 15krát.

"Trasa prochází přes obytnou zástavbu, zastavěné území sídelních útvarů nebo v její těsné blízkosti: Suchdol, Dolní Chabry, Březiněves, Ďáblice, Přezletice, Podolanka, Jenštejn, Radonice, Vinoř, Satalice, Černý Most, Horní a Dolní Počernice, Běchovice, Dubeč," uvedli starostové.

Takzvaná regionální varianta, kterou navrhuje 11 převážně pražských starostů, by podle jejich expertního posouzení byla lepší hned z několika pohledů včetně dopravního, ekologického i finančního. Regionální varianta je podle nich sice o 15 kilometrů delší, ale levnější, protože by nebyla tak technicky náročná. "Stavební náklady se sníží o zhruba 13 miliard korun, což je přibližně o jednu čtvrtinu," stojí v příloze dopisu.