Výrobce: Boeing Aerospace Co.
Délka: 46,61 m
Rozpětí: 44,42 m
Výška: 12,73 m
Rotující disk: 9,1 m
Rychlost: max. 853 km/h
Vytrvalost: více než 8 hodin (bez doplnění paliva)
Cena jednoho stroje: přibližně 270 miliónů amerických dolarů
Zdroj: MO ČR
Česká republika bude od 1. ledna členem systému včasné vzdušné výstrahy AWACS (Airborne Warning and Control System). O vstupu do programu rozhodla vláda v polovině prosince. Česko se tak zařadí k dosavadním 17 státům, které jsou chráněny letouny AWACS s charakteristickým více než devítimetrovým "talířem" nad trupem.
Český roční příspěvek do programu s názvem NAPMO bude činit téměř 290 000 eur (zhruba 7,5 milionu korun) z rozpočtu ministerstva obrany.
Vstupem do programu se podle vojáků zkvalitní a posílí celková obranyschopnost Česka a také se upevní jeho postavení v Severoatlantické alianci. O přistoupení do systému Praha s partnery v NATO poměrně dlouho vyjednávala, rozhovory se vedly od května 2008.
Základna v Německu
NAPMO má v současnosti 17 členů, z nichž 16 se společně podílí na provozu 17 letounů Boeing E-3A, v kódu NATO označovaných Sentry. Jsou jimi Belgie, Kanada, Dánsko, Německo, Řecko, Itálie, Lucembursko, Maďarsko, Nizozemsko, Norsko, Polsko, Španělsko, Portugalsko, Rumunsko, Turecko a Spojené státy. Sedmnáctou zemí je Velká Británie, která na své náklady provozuje sedm letadel E-3D.
Organizace NAPMO byla v rámci Severoatlantické aliance vytvořena v roce 1978. Podléhá Severoatlantické radě, ale je v rámci NATO finančně, organizačně a administrativně nezávislá. Letouny včasné výstrahy operují především z německé základny Geilenkirchen, předsunutá letiště využívají v Itálii, Řecku, Turecku a Norsku.
Už nyní Česko svým způsobem v aliančním systému včasné výstrahy zapojené je, začátkem srpna se na mateřské základně v Německu začal cvičit český pilot Milan Vojáček.
Upřesnění: Armáda zruší 4500 míst. Rozpočet jí klesl o deset miliard - čtěte ZDE
Historické přezbrojení: Armáda nakoupí samopaly za miliardu - čtěte ZDE
Dárek pro vojáky: 90 obrněných vozidel za 3,6 miliardy. Bez výběrového řízení - čtěte ZDE
Skupina letadel E-3A AWACS je jedinou mezinárodní leteckou jednotkou NATO. Stroje s více než devítimetrovou anténou nad trupem mají za úkol objevit případného leteckého útočníka ještě daleko před hranicemi vlastního vzdušného prostoru, jsou schopny v letecké bitvě navigovat a řídit vlastní letecké síly. Mohou také koordinovat letecké útoky na pozemní cíle či pomáhat s navigací transportním letadlům.
Informace z E-3A jsou podle ministerstva obrany odesílány na velitelská stanoviště NATO, případně národní střediska velení. V České republice se připravuje k otevření terminál na stanovišti Hlavenec.