Ruštinu zítra obohatí nové slovní spojení - Oktavija iz Kalugi. Bude synonymem pro spolehlivé zahraniční vozy střední třídy, které se začnou vyrábět v Rusku.

Zítra se totiž ve městě Kaluga jihozápadně od Moskvy slavnostně otvírá první část automobilky, kterou postavily firmy Volkswagen a Škoda Auto s přispěním Evropské banky pro obnovu a rozvoj. Symbolický základní kámen továrny byl položen loni v říjnu.

Továrna ve městě Kaluga je šestým - a největším - zahraničním závodem Škodovky. Je součástí dlouhodobé strategie, podle níž se v roce 2010 bude z celkových 800 tisíc škodovek v zahraničí vyrábět plných 180 tisíc. Cílem strategie je pak roční produkce jednoho milionu automobilů v roce 2012.

"Továrna bude dokončena v roce 2009, kdy se plná výrobní kapacita vyšplhá na 115 tisíc aut ročně," uvedl personální šéf Škodovky Martin Jahn.

Celkově investice německého koncernu dosáhne výše 370 milionů eur, to je zhruba deset miliard korun. Na čtyřsethektarovém pozemku vyroste kompletní automobilka se svařovnou, lakovnou, montáží a administrativní budovou. Ve společném podniku má Škoda Auto podíl 37,5 procenta.

"Rusko je pro Škodu Auto, vedle Číny a Indie, jednou ze strategických zemí. Zahájení tamní výroby je zásadní podmínkou pro zvyšování prodeje na ruském trhu," připomněl Jahn.

V továrně bude zpočátku zaměstnáno zhruba patnáct set lidí. V roce 2009 jich má být o tisíc víc. Jde přitom o zkušené lidi, zvyklé práci v průmyslu. Kaluga je totiž ruským centrem raketové výroby. Mimo jiné i proto, že odsud pochází vynálezce Konstantin Ciolkovskij, otec raketových pohonů.

Při plné kapacitě výroby, v roce 2009, bude automobilka odebírat nejméně třetinu dílů od ruských výrobců. Od zítřka se budou octavie v Kaluze pouze montovat z dílů, dodávaných z Česka.

Prvními modely, které sjedou z výrobní linky nové továrny, budou octavie. Letos se jich vyrobí několik set. V příštím roce v závislosti na poptávce až 50 tisíc, uvedl loni tehdejší předseda představenstva Škody Auto Detlef Wittig.

V roce 2009 se má produkce automobilky rozšířit i o modely značky Volkswagen. První na řadě je malý vůz Polo, poté limuzína střední třídy Passat a současně i rodinný vůz Touareg.

Obohacení modelových řad pro Rusko je i záměrem Škodovky, která by v nové továrně chtěla vyrábět i fabie či luxusní superby.

Poptávku lze očekávat. Klientem Škodovky nebo Volkswagenu se sice nestane žádný ze sto tisíc ruských dolarových milionářů, kteří kupují jen mercedesy, BMW, vozy Audi, Lexus, Alfa Romeo či Volvo, zájem však bude mít 14 milionů Rusů patřících do střední třídy.

To jsou lidé, kteří podle posledního výzkumu ruské Akademie věd žijí ve větších městech a měsíčně berou víc než tisíc eur. Patří mezi ně hlavně státní úředníci, střední management ropných firem, ale také umělci, experti na elektroniku nebo automechanici.

Prodej nových zahraničních automobilů na ruském trhu rok od roku stoupá. Loni představovaly zahraniční značky téměř polovinu ze dvou milionů prodaných aut. Nejprodávanější z nich byly americké fordy, jejichž odbyt se meziročně zvýšil o 92 procent na 116 tisíc vozů, dominoval Ford Focus. Více než sto tisíc aut prodala v Rusku i korejská značka Hyundai, japonská Toyota s 96 tisíci prodanými automobily skončila na třetí příčce prodeje zahraničních značek.

Škoda Auto loni v Rusku prodala 14 tisíc vozů. Ruské automobilky Avtovaz a GAZ své podíly razantně ztrácejí. V roce 2000 dodávaly na trh 95 procent vozů, loni to bylo 51 procent.

Podíl domácích automobilek na ruském trhu bude i nadále klesat s tím, jak budou zahajovat produkci efektivnější a kvalitnější továrny zahraničních značek. Zatím stojí v Rusku tři, Ford v Petrohradu, Renault v Moskvě a Chevrolet v Togliatti. Továrny v Rusku však staví korejské značky Kia a Hyundai, japonská Toyota - a zítra se otvírá společný podnik Volkswagenu a Škody Auto.

Pro Škodu Auto je Kaluga šestou zahraniční továrnou. Škodovky se již montují v bosenském Sarajevu, v ukrajinském Solomonovu, v indickém městě Aurangabád, v Usť-Kamenogorsku v Kazachstánu a od letoška i v čínské Šanghaji.

Letos chce Škoda Auto ve všech svých zahraničních závodech a ve třech tuzemských továrnách v Mladé Boleslavi, Vrchlabí a v Kvasinách vyrobit více než 630 tisíc automobilů. To je zhruba o 13 procent více než loni, kdy mladoboleslavská automobilka vyrobila a prodala zhruba 560 tisíc vozů.

V roce 2012 chce Škoda Auto vyrábět ročně jeden milion automobilů.