reklama

Česká firma vymyslela způsob, jak prodávat potraviny bez obalu. Balit a dopravovat se mají v kapslích

  • Česká firma vyvinula "kapslový" převoz a prodej trvanlivých potravin a drogerie.
  • Nový systém umožní nekupovat obaly, ale jen požadované zboží ve volitelném množství.
  • Nyní tvůrci systému MIWA jednají s možnými partnery a chystají otevření infostřediska.
Bezobalový prodej z kapslí Bezobalový prodej z kapslí Foto: Archiv: MIWA

Velká část z nákupu, kterou si přineseme domů, putuje po vybalení do odpadkového koše. Potravinové obaly jsou nejen zátěží pro životní prostředí, ale i výdaj navíc pro spotřebitele a stále více lidí už nechce platit za nákup odpadků. Tohoto trendu se rozhodla využít česká firma Arancia, která přišla s ojedinělým projektem, jenž umožňuje velkým i malým obchodům prodávat potraviny bez jednorázových obalů. 

Její koncept MIWA je detailně propracovaný systém balení, distribuce i prodeje potravin tak, aby si zákazník odnesl z obchodu pouze tolik zboží, kolik skutečně potřebuje, a navíc v obalu, který nemusí vyhodit a může ho znovu použít. Jde o princip přímého prodeje sypaného zboží z větších nádob do menších, který je ve světě, především v USA, ve Francii a dalších zemích západní Evropy posledních deset let známý jako takzvaný bulk shopping a rychle se rozmáhá.
 
„Na projektu MIWA jsme pracovali tři roky a nyní jej představujeme veřejnosti. Systém je vhodný pro všechny druhy obchodů s potravinami, pro velké sítě supermarketů, malé lokální obchody, kavárny, nebo třeba farmářské prodejny. Jednoduše propojí malé a velké výrobce s globálními i malými maloobchodníky. “ popisuje Petr Báča, zakladatel firmy Arancia a jeden z hlavních tvůrců projektu.

  

Začátkem dubna spustila Arancia web miwa.eu, v němž detailně představuje fungování celého systému. Základní myšlenka je jednoduchá: výrobci potravin své zboží místo do klasických plastových obalů a kartonových krabic nasypou či nalijí do speciálně vyvinutých kapslí, které je možné opětovně plnit. Kapsle mají být na prodejní ploše obchodů umístěné ve speciálních stojanech tak, aby se z nich dalo odsypávat či odlévat.

Zákazník si pak pomocí aplikace v chytrém telefonu nebo scanneru na vozíku navolí, jaké zboží a v jakém množství chce koupit a obsluha mu jej připraví do vratných nebo znovupoužitelných obalů. Nákup je možné také přímo z aplikace zaplatit, takže odpadá vykládání zboží na pás a čekání ve frontách u pokladen.

Ačkoli zboží se bude rozvážet bez jednorázového obalu, potřebné informace z něho nezmizí, jen se přesunou na prezentační panely v prodejně. Zároveň bude mít zákazník v aplikaci v mobilním telefonu rychlý přístup k množství detailních informací o každém produktu, včetně informací o výrobci, návrhů na použití, nebo databáze receptů, podle kterých může i snadno nakupovat. „Jakmile si zákazník zboží naskenuje, nebo si jej v aplikaci vyhledá, dozví se o něm vše potřebné. Uvidí logo značky, nutriční hodnoty, cenu a vše, co by jinak bylo na obalu,“ upozorňuje Báča.

Projekt MIWA, což je zkratka pro minimum waste, tedy minimum odpadu,  prozatím zahrnuje pouze sypké trvanlivé potraviny jako těstoviny nebo luštěniny, trvanlivé tekutiny, jako med či olej a nepotravinové zboží, například krmivo pro domácí zvířata a drogistické zboží. Právě to bývá prakticky vždy balené v jednorázových plastových obalech. 

Chystá se první concept store 

O dalším směřování projektu mají tvůrci jasnou představu. „V současné době již probíhají první jednání s potenciálními partnery pro otevření vzorového obchodu. Tento concept store umožní detailně otestovat a doladit technologickou část projektu a ukáže naši představu o maloobchodu budoucnosti a moderním způsobu nakupování,“ popisuje Báča.

„Navazujeme také spolupráci s celou řadou organizací po celém světě, které se problematikou udržitelného podnikání a nakládání s odpady dlouhodobě zabývají a společně s odborníky z akademické sféry pracujeme na propočtech sociálního a environmentálního dopadu našeho systému,“ vysvětluje Báča. Tvůrci také připravují otevření informačního střediska, kde se veřejnost dozví více o technologii a principu systému bezobalového prodeje. Stejně tak tam chtějí lidi seznamovat s výsledky studií a pomáhat budovat povědomí o metodách předcházení tvorby odpadu.  

Koncept Zero Waste Lifestyle, tedy život bez tvorby odpadu, je rychle se rozšiřující hnutí lidí, kteří odmítají kupovat a vyhazovat nejen obaly, ale také veškeré zboží na jedno použití, jako například jednorázové příbory, kelímky, letáky a podobně. Toto hnutí je stále více aktivní opět především v USA a na západě Evropy.

Prodej pomocí vážení a odsypávání zboží do vlastních nádob není nic nového ani v Česku, fungoval v koloniálech už za první republiky. V současnosti i v Česku funguje nezisková organizace Bez obalu, která před třemi lety otevřela první bezobalový obchod v Praze na Vinohradech. Je možné zde nakoupit trvanlivé potraviny z velkých nádob do vlastních nádobek a pytlíků. Obchod je zatím neziskový, funguje i díky grantům města.

„Česká rodina v průměru vyprodukuje tunu odpadků za rok. Snažíme se lidem vysvětlit, že to jde i jinak," říká ředitel projektu Bezobalu Petr Hanzel. Podle něj podstatnou část toho, co lidé vyhodí, tvoří obaly, bez kterých se ale lze docela snadno obejít, pokud tomu obchodník vyjde vstříc. Právě proto se Hanzel spolu s přáteli rozhodl otevřít první kompletně bezobalovou prodejnu potravin v Česku. „Inspirovali jsme se tehdy obchodem, který fungoval ve Velké Británii. Podobných prodejen je po celé Evropě spousta. U nás se o to ale do té doby nikdo nepokusil," dodává Hanzel.

Zuzana Keményová
Přeposlat
Diskuse
reklama
comments powered by Disqus

Notino vyráží na zteč: Největší český e-shop s kosmetikou se chystá ovládnout německý trh

Prezidentský kandidát Horáček jede v boji o Hrad naplno, Drahoš náskok těžko dohání. A potřebuje sehnat více peněz

Ukrajinská tajná služba zabavila počítače firmě českého podnikatele Fialy. Společnost prý používala špionážní software

Technologické firmy těží z rozvoje cloudu a mobilní reklamy. Microsoftu, Alphabetu i Amazonu rostl zisk

Sobotka dává Babišovi ultimátum do konce dubna, aby vysvětlil své kauzy. Podle Babiše to je volební kampaň ČSSD

reklama