reklama

Největší sportovní značky bojují o fotbalisty. Adidas na mistrovství oblékne více týmů, většina z nich ale bude mít kopačky od Nike

Čtěte více: Adidas | Nike | fotbal | obuv | sport
  • Z 32 týmů MS ve fotbale 2018 v Rusku bude 12 v dresech Adidasu, deset v dresech Nike.
  • Zatímco Adidas investuje víc do týmů, Nike spíš do jednotlivých hráčů.
  • Kromě fotbalu je teď souboj lídrů trhu se sportovním vybavením sledovaný také na americkém trhu, zejména pak v kategorii obuvi.
jarvis_5a297fd8498e0896a2380dad.jpeg Argentinec Lionel Messi bude největší hvězdou, která na fotbalovém mistrovství světa v Rusku bude hrát v dresu (i kopačkách) od firmy Adidas. Foto: Reuters

Příští rok při světovém šampionátu ve fotbale v Rusku to tentokrát bude Adidas, kdo oblékne nejvíc reprezentačních týmů. Před čtyřmi lety na mistrovství světa v Brazílii to byl naopak Nike. Zatímco tehdy Nike porazil Adidas 10:9, nyní zvítězil Adidas 12:10.

Z 32 týmů, které si v červnu 2018 zahrají na mistrovství světa, dvě země obléknou dresy, šortky a štulpny Pumy, dvě značku New Balance a dvě i Umbro. Po jednom výběru pak mají Uhlsport, Hummel, Errea a Romai.

Na druhou stranu, až na ruské stadiony budou nastupovat hvězdy jednotlivých výběrů, většina z nich bude mít na noze kopačky od Nike. "Poslední dobou se Nike víc a víc soustřeďuje na sponzoring jednotlivých hráčů spíš než týmů," uvedl pro agenturu Bloomberg expert na sportovní marketing Peter Rohlmann.

Takto rozdílná strategie už delší dobu platí nejen na úrovni mistrovství světa či Evropy, ale i u klubů. Adidas jen v Evropě investuje do sponzoringu týmů včetně třeba Realu Madrid či Manchesteru United ročně stovky milionů eur. Nike pak sype podobné sumy hlavně do jednotlivých hvězd, jako je Cristiano Ronaldo, Neymar a další.

Fotbal patří pro dvě největší sportovní značky světa ke klíčovým sportům. U Adidasu představuje 2,5 miliardy eur, asi deset procent celkového obratu, u Nike je to pak zhruba 1,8 miliardy dolarů, zhruba pět procent jejího obratu.

Kromě fotbalu se mezi Adidasem a Nike nyní hodně bojuje především o americký trh. Ten byl dlouhodobě ovládán firmou Nike, jenže Adidas teď právě sem mohutně investuje. Ve třetím čtvrtletí letošního roku Adidas v USA utržil 1,1 miliardy eur, nejvíc ve své historii. V meziročním srovnání to byl téměř pětinový nárůst. Naopak Nike ve stejném období utržil meziročně o tři procenta méně, pod čtyři miliardy dolarů.

Zatímco ve světě fotbalu Nike na boty vítězí, na domácím americkém trhu právě v obuvi začíná hrozit prohra. Boty přitom platí za nejdůležitější a nejlukrativnější artikl. A právě ony jsou v poslední době hlavním tahounem růstu Adidasu za mořem.

Model Adidas Superstar se stal v USA nejprodávanější obuví loňského roku a bylo to poprvé po deseti letech, kdy žebříčku nevévodily boty od Nike. A nedávno se podařil Adidasu další průlom. V prodaných objemech už letos porazil značku Air Jordan, silnou basketbalovou divizi, která je součástí Nike.

Jedním z hlavních důvodů je sázka Adidasu na ambasadory nejen z řad sportovců, ale i celebrit. Včera Adidas uvedl na trh limitovanou edici modelu Yeezy Powerphase Calabasas, který navrhl raper Kanye West. Stojí 120 dolarů. Už večer se ale na aukčních portálech objevoval za několikanásobky původní ceny.

Michal Šenk
Přeposlat
Diskuse
reklama

"Hříšná daň" z tabáku a alkoholu nestačí, na řadě je maso. Jeho zdanění zabrání klimatickým změnám i zdravotní krizi, tvrdí analýza

Zeman jmenoval jednobarevnou vládu Andreje Babiše. Kabinet s devíti nováčky požádá o důvěru až po Novém roce

Mládkův náměstek skončil, když poslal Čechy za levnějšími mobilními daty do Polska. Vrátil se jako poradce a dostal odměnu čtvrt milionu

Concorde byl citlivý a bylo nutné myslet napřed, říká jediný Čech, který jej pilotoval. K novým nadzvukovým projektům je spíš skeptický

Oděvní firma Blažek chce po státu miliony za nezákonné stíhání kvůli dodávce bot pro policii

reklama