reklama

Každý pátý produkt prodají řetězce pod vlastní značkou. Více než polovinu z nich udají ve slevě

Čtěte více: obchod a služby | značka | slevy
  • Dlouhodobý podíl zboží prodaného pod privátní značkou obchodních řetězců se nemění.
  • Letos tento podíl dosáhl na 19 procent.
  • Oproti západním zemím je to dvakrát méně a Česko se tak po Slovensku umístilo na druhé příčce v žebříčku evropských zemí.
jarvis_56df29bc498ea7542d91c4d4.jpeg Češi jsou zvyklí nakupovat zboží ve slevových akcích. Jeho podíl v nákupních vozících je kolem 60 procent. Přesto české řetězce slušně vydělávají. Snímek je z hypermarketu Albert. Foto: ČTK

Podíl rychloobrátkového zboží prodaného pod privátní značkou obchodníků dosahuje letos 19 procent a dlouhodobě se příliš nemění. Je tak stále výrazně nižší než v západní Evropě, kde se pohybuje mezi 30 a 40 procenty. Podle údajů společnosti Nielsen v Česku také stále roste podíl zboží prodaného ve slevových akcích. V obchodech nad 400 metrů čtverečních se prodá až 54 procent rychloobrátkového zboží ve slevě. Česko se tak hned po Slovensku řadí na druhou příčku v žebříčku evropských zemí. Společnost to ve čtvrtek uvedla na tiskové konferenci.

V porovnání se západními zeměmi má tak Česko mnohem vyšší procento zboží prodaného ve slevových akcích. Ceny značkového zboží se díky vysokému počtu a větší hloubce promočních slev přibližují cenám privátních značek, někdy také dokonce klesnou pod jejich úroveň.

"Tím privátní značky přicházejí o konkurenční výhodu. Vnímáme sice přibývání prémiových produktů i v řadách výrobků prodávaných pod vlastní značkou řetězce, český spotřebitel však stále rád plní svůj nákupní košík akčním značkovým zbožím," uvedl generální ředitel společnosti Nielsen Karel Týra.

Například v Německu se v rámci vlastních značek řetězců prodá v potravinách 43 procent zboží, v drogerii pak 37 procent. V ČR v rámci nejprodávanějších potravin generují privátní značky největší část z tržeb u smetany (37 procent) a kuchyňských olejů (36 procent). Naopak nejméně se pod vlastní značkou řetězců prodá piva (pět procent) a hořkých bylinných likérů (dvě procenta). V drogerii až 58 procent z celkových útrat za kuchyňské utěrky a 57 procent tržeb papírových kapesníčků putuje za produkty privátních značek.

Češi jsou tak stále lídry v Evropě v nákupech ve slevách. První v Evropě je Slovensko s podílem 56 procent. Za ČR je na třetím místě Maďarsko s podílem 44 procent. V Německu je to 21 procent, ve Velké Británii pak 36 procent.

Výdaje českých spotřebitelů v maloobchodě dále rostou. Podle výsledků maloobchodního auditu společnosti Nielsen zaznamenaly tržby obchodů ve třetím kvartále narůst o 5,2 procenta meziročně. Tempo růstu ovlivnilo zvýšení cenové hladiny rychloobrátkového zboží o více než šest procent. Hlavním tahounem navýšení tržeb ve třetím čtvrtletí byly mléčné výrobky, které tvoří téměř pětinu z celkových výdajů za rychloobrátkové zboží.

ČTK, prp
Přeposlat
Diskuse
reklama

Unikátní volební model Univerzity Karlovy: Prezidentskou volbu vyhraje na 90 procent Zeman, nebo Drahoš

Vejce na českém trhu jsou kvůli obchodníkům a drůbežářům už dražší než v zemích, kde vypukl skandál s insekticidem

Čeští podnikatelé vydělávají na boomu bitcoinů. Sami si ale myslí, že se trh s kryptoměnou přehřívá

Levnější byty v Praze nebudou, říká ředitel Geosanu Beneš. Se svým týmem se chce zaměřit na energetickou náročnost budov

Praha bude hostit summit prestižní Singularity University. Do Česka se tak sjede vizionářská elita

reklama