reklama

Kiwi je na prodej. Za nejúspěšnější český start-up zaplatí investor nejméně 10 miliard korun

Čtěte více: start-up | letenka | investice
  • K prodeji pouhých šest let staré brněnské firmy by mělo dojít během příštího roku.
  • Zakladatel Oliver Dlouhý by si měl částečný podíl udržet, rozhodnou ale konkrétní nabídky zájemců.
  • Předběžné nabídky má Kiwi od několika firem, prodej by měl ale proběhnout formou výběrového řízení.
jarvis_5a283f6c498e089695ee2ebc.jpeg Zakladatel firmy Oliver Dlouhý by si měl částečný podíl udržet, rozhodnou ale konkrétní nabídky zájemců. Foto: ČTK

Blíží se prodej nejúspěšnějšího českého start-upu, za který jsou světoví zájemci ochotni zaplatit částku převyšující deset miliard korun. Kiwi.com je nejrychleji rostoucí firmou v regionu střední a východní Evropy a je jednou z mála, která je plně zaměřená na globální trh.

O prodeji prodejce letenek se spekuluje delší dobu. Nyní ale obchod dostává reálné obrysy. "Mezi akcionáři panuje všeobecná shoda na exitu investorů," říká Jan Veverka z fondu Touzimsky Kapital, který přes Touzimsky Airlines drží v Kiwi.com více než pětinový podíl. To potvrzuje i další investor Jiří Hlavenka. Své podíly chtějí prodat ti, kteří do firmy investovali, naopak alespoň část svých podílů by si měli udržet zaměstnanci a zakladatel firmy Oliver Dlouhý.

"Najít ten správný okamžik výstupu je hrozně těžké," říká Hlavenka. Kiwi dál rychle roste a může se zdát, že vydržet ve firmě delší čas přinese vyšší zisky. "Říkáte si zlatá rybka a já ještě budu císařem, a pak skončíte v chatrči." Popisuje také, že jednotliví investoři mají o směřování firmy různé představy. Shodli se proto, že prodej je nyní vhodným řešením.

20 miliard

Firma Kiwi odhaduje svůj letošní obrat přibližně na 20 miliard korun.

Akcionáři si v polovině roku odhlasovali, že si vyberou poradenskou firmu, která jim s prodejem, který je plánovaný na příští rok, pomůže. Nyní jim leží na stole jejich nabídky. Lidé seznámení s prodejem realistickou cenu odhadují na 10 až 15 miliard.

Firma letos plánuje tržby přibližně 20 miliard korun, v dalších letech to má být podle plánu násobně více. Tahounem vývoje zůstává zakladatel Oliver Dlouhý, který připravuje řadu nových služeb a byznys firmy chce dál rozšiřovat.

Zájemců o koupi brněnské firmy, která vznikla teprve před šesti lety, jsou údajně desítky. Postupně se ozvaly prakticky všechny důležité firmy z oboru. Do Brna zamířili i lidé z nejvyššího vedení společnosti Priceline, která je globální jedničkou v prodeji ubytování a letenek. V Česku je známá hlavně díky svému serveru Booking.com nebo letenkovému Kayak.com − jeho šéf Steve Hafner se o cestě do Brna dokonce veřejně zmínil. Zájem mají i fondy, mimo jiné i ze Silicon Valley a z Číny. Naopak pro české firmy z oboru nedává nákup Kiwi podle Hlavenky smysl. Prodejům letenek v Česku kralují Asiana manželů Litvinových a Student Agency Radima Jančury, ti se ale soustřeďují na lokální trh, zatímco Kiwi dělá v Česku jen mizivý zlomek prodejů.

Předběžné nabídky obvykle přesahující cenu deseti miliard jsou si ale podobné, proto akcionáři dávají přednost prodeji přes poradce. Ve hře je ale stále i možnost, že někdo nabídne výrazně vyšší částku rovnou a jednalo by se s ním přímo.

Na trhu se stále spekuluje o tom, že se už jedná o rychlém prodeji jednomu ze zájemců. O tom ale zdroje z firmy nemluví jednotně. Část to potvrzuje, ostatní to vylučují.

V Kiwi došlo letos na jaře k překvapivé změně akcionářů. Mezi ně se dostal podnikatel Jaroslav Kokolus, známý díky své síti parfumerií Fann, a s ním spojený právník Dušan Dvořák. Ti na základě smluv mezi akcionáři získali podíl 8,5 procenta za výhodných podmínek na úkor Jiřího Hlavenky, šéfa IT Jozefa Képesiho i Olivera Dlouhého. Struktura vlastníků se tak dál zkomplikovala.

V Kiwi mají ještě podíl například zakladatel firmy Centrum.cz Ondřej Tomek či bývalý šéf ČEZ Martin Roman. Ten se do Kiwi dostal přes společnost Touzimsky Airlines, za kterou stojí Jan Veverka.

Pro prodej může být nyní ideální čas. Trh s vyhledáváním a prodejem letenek, ubytování, zájezdů či půjčoven aut se v posledních letech výrazně konsoliduje. Velké firmy z oboru se snaží být ještě větší, aby ustály hrozící konkurenci od gigantů, jako je Google nebo Facebook. Po celém světě proto dochází k celé řadě akvizic. Skupina Priceline například v únoru koupila konkurenta Kiwi, společnost Momondo, za 550 milionů dolarů, tedy téměř 14 miliard korun.

S přispěním Šárky Mrázové

Roman Šitner, Milan Mikulka
Přeposlat
Diskuse
reklama

Chicagská burza zahájila obchodování s termínovanými kontrakty na bitcoin. Během prvních minut se cena vyšplhala nad 16 tisíc dolarů

Kariérní řád půjde oživit jen těžko, učitele by měli hodnotit spíše ředitelé škol, řekl Zemanovi kandidát na ministra školství Plaga

Světový prodej zbraní loni vzrostl. Kvůli mezinárodnímu napětí státy poprvé od roku 2010 přestávají šetřit na obraně

Unikátní volební model Univerzity Karlovy: Prezidentskou volbu vyhraje na 90 procent Zeman, nebo Drahoš

Autobusovým nádražím v centru New Yorku otřásla exploze, zraněného útočníka policie zatkla

reklama