reklama

Zřícení lávky je závažné selhání, někdo musí vyvodit politickou odpovědnost a odstoupit, říká Krnáčová. Dvojníci mostu se mají uzavřít

Čtěte více: Praha | Troja | most | lávka | havárie | konstrukce
  • V Praze i po celém Česku začínají velké kontroly mostů, především těch, které jsou podobné konstrukce jako zřícená Trojská lávka.
  • Experti chtějí uzavřít most v Radonicích nad Ohří, nevylučují ani uzavření lávky přes Labe v Nymburce.
  • Praha podle primátorky Adriany Krnáčové zavře čtyři lávky se stejnou konstrukcí, jakou měla ta v Troji.
  • Krnáčová rovněž žádá, aby někdo z vedení města kvůli sobotnímu neštěstí odstoupil.
jarvis_5a2599cc498e34d8c91b27d9.jpeg Trojská lávka měla méně obvyklou konstrukci, která byla zavěšena na lanech, ukrytých v betonovém tělese. Foto: ČTK

Pražská primátorka Adriana Krnáčová (ANO) preventivně zavře čtyři pražské lávky, protože hrozí jejich pád jako v případě Trojské lávky.

Krnáčová v rozhovoru pro Aktuálně.cz zdůrazňuje, že někdo z vedení města má kvůli sobotnímu neštěstí vyvodit politickou odpovědnost a odstoupit.

"Nebudu to konkretizovat. Ale někdo by měl vyvodit politickou odpovědnost, stejně jako se to děje běžně v zahraničí. Jen u nás se to nenosí," řekla Krnáčová.

V Troji pontonový most nebude, řeší se provizorní lávka a přívoz

Na místě zřícené lávky není možné postavit pontonový most. Hledají se proto náhradní varianty, jak co nejdříve zajistit provizorní spojení obou vltavských břehů.

Náměstek pražské primátorky Petr Dolínek (ČSSD) v úterý novinářům řekl, že magistrát chce na místě zavést co nejrychleji přívoz. Nejdřív ale musí zborcenou stavbu prozkoumat soudní znalec, poté ji v následujících dnech stavební firma odborně rozebere a odveze. Město také usiluje o rychlou změnu územního plánu, která umožní postavit mezi Císařským ostrovem a Trojou novou lávku.

"Pontonový most lze ze zákona použít pouze v případě živelních katastrof," uvedl Dolínek. Zástupci města, Prahy 7, Státních hmotných rezerv a armády proto hledají takové technické řešení dočasného přemostění Vltavy, které by mohlo být postaveno během čtyř až pěti měsíců.

Trojská lávka určená pro pěší a cyklisty nikdy nebyla v územním plánu hlavního města. "To znamená, že pro postavení nové lávky musí dojít ke změně územního plánu," uvedl náměstek. Institut plánování a rozvoje v úterý podle Dolínka odesílá návrh na změny územního plánu pro zřízení dvou lávek. "Jedna je tato lávka, druhá je ta, co plánuje institut ve studii o Císařském ostrově níže po proudu," dodal.

Schválit změnu plánu potrvá zhruba rok, mezitím vypíše město architektonickou soutěž. Nová lávka bude muset splňovat přísná kritéria například kvůli hrozbě povodní, bude tedy podle Dolínka zhruba o 80 centimetrů až metr výše než předchozí stavba z 80. let.

Firma Strabag má podle smlouvy na odbornou demontáž a odvoz lávky 13 dní, práce ale mohou kdykoliv přerušit soudní znalci. Náklady na rozebrání a odvoz by neměly překročit deset milionů.

PŘÍMÝ PŘENOS: Kdy se začne demontovat lávka, která se zřítila v pražské Troji
PRIMY_PRENOS_Kdy_se_zacne_demontovat_lavka_ktera_se_zritila_v_prazske_Troji.jpg

Praha daruje čtyřem zraněným ze zřícené Trojské lávky po 50 000 korunách. Rozhodli o tom v úterý pražští radní. Není to odškodné za zdravotní újmy, to bude město řešit po prošetření nehody. Dar navrhl zastupitelský klub ANO.

"Jde o akt solidarity, která by nám měla být vlastní nejen v tomto předvánočním čase. V žádném případě se tedy nejedná o odškodnění, protože to se bude samozřejmě řešit, až se celá věc prošetří," uvedla primátorčina náměstkyně Eva Kislingerová (ANO).

Dvojníci mostu se mají uzavřít

Pád Trojské lávky v Praze rozpoutal řetězové kontroly mostů nejen v metropoli, ale i celé republice. A už nyní je jasné, že některé z nich budou preventivně uzavřeny.

Trojská lávka měla méně obvyklou konstrukci, která byla zavěšena na lanech, ukrytých v betonovém tělese. V Česku je podle Tomáše Rottera ze Stavební fakulty ČVUT podobných lávek něco přes deset. Jedna z nich je v Peruci. "Necháme ji okamžitě uzavřít," řekl Hospodářským novinám jednatel společnosti Pontex Václav Hvízdal.

Pontex je jedna z mála firem v republice, která dělá monitoring stavu mostů. Právě ona dělala jak kontrolu Trojské lávky, tak mostu v Peruci.

Zpráva o uzavření starostu Peruce Radomíra Bláhu překvapila. "V dubnu to tady kontrolovali a uvedli, co musíme do roka opravit. Ale o uzavření nikdo nic neříkal," řekl Bláha. Pontex ale podle Hvízdala nyní prostudoval tehdejší kontrolní zprávy. "Řekli jsme si, že je tam riziko a po zkušenosti s Trojskou lávkou bude lepší peruckou zavřít," vysvětlil a poukázal na to, že přes lávku, která má sloužit pro pěší provoz, projížděla i auta. "Sem tam tudy projel traktůrek, auta ne," oponuje Bláha.

Zřícená lávka

Životnost 5 let

260 metrů dlouhá Trojská lávka se zřítila v sobotu po poledni, při jejím pádu se zranili čtyři lidé, z toho dva těžce.

Lávka byla dlouhodobě ve špatném stavu.

Již v roce 2011 uváděla kontrolní zpráva její životnost na 5 až 7 let a upozornila na pokračující "korozní proces přepínacích lan".

Pětina ve špatném stavu

Ve špatném až havarijním stavu je v metropoli pětina ze 677 mostů; jen například Libeňský most potřebuje na svoji plánovanou rekonstrukci dvě miliardy korun.

Odvolaný šéf odboru

Praha nařídila kontrolu dalších mostů a čtyři lávky podobné konstrukce chce uzavřít.

Technická správa komunikací, která má mosty na starosti, už odvolala vedoucího oddělení mostů Jana Zemánka.

Autor je Jiří Stráský

Autorem Trojské lávky, která byla postavena v roce 1984, je brněnský architekt Jiří Stráský. "My jsme udělali před 35 lety projekt a tenkrát to bylo podle našeho nejlepšího svědomí," řekl dnes 71letý profesor na brněnském Vysokém
učení technickém.

V Česku je něco přes deset mostů podobné konstrukce, jako byla Trojská lávka. Většinu z nich naprojektoval právě Stráský.

Hrozí také zavření lávky v Nymburce, která je od stejného projektanta Jiřího Stráského. Tamní radnice již požádala Pontex, který její stav zkoumal loni, o mimořádnou kontrolu. I proto, že již tehdy podle místostarosty Jana Rittera našla kontrola několik závad. "Budeme se domlouvat o omezení provozu nebo jejím uzavření," potvrdil Hvízdal.

Stejná lávka je i přes řeku Moravu v Kroměříži. To, zda také nechá stav lávky prověřit, či ji dokonce uzavře, ale zatím město nechce říct. "Vydáme k tomu tiskovou zprávu," řekl mluvčí radnice Jan Vondrášek.

Nejstarší typ této lávky je pak podle profesora ČVUT Tomáše Rottera mezi Kalištěm a Hvězdonicemi na Sázavě z počátku sedmdesátých let. "Každý rok prochází revizí, ale necháme ji prověřit," uvedla starostka Kaliště Renata Kalcovská.

Radotín lávku nedá

Náměstek pražské primátorky Petr Dolínek již oznámil, že poslal zkontrolovat Lanový most na Jižní spojce.

Dvacet let starý most, přes který projede až sto tisíc aut denně, už musel být před devíti lety dočasně uzavřen poté, co se propadl jeden z jeho nosníků.

Podle Dolínka by se také měla uzavřít lávka přes Berounku v Radotíně. Tamní radnice to ale odmítá, přestože po povodních v roce 2013 musela nechat lávku dodatečně podepřít.

"Chceme ji nechat za každou cenu otevřenou, protože to je jediná spojnice na Zbraslav a Lipence," řekl místostarosta Radotína Miroslav Knotek s tím, že stav lávky není zdaleka tak nebezpečný. Nicméně v reakci na sobotní neštěstí prohlédne o víkendu statik s horolezci problémová místa. Jako jednu možnost zvažuje to, že by opět částečně ohradili vstup na lávku, aby na ni lidé vstupovali jen po jednom.

V polovině prosince pak skončí provoz na dvou lávkách podél železničního mostu ze Smíchova do Podskalí, které jsou už několik let v havarijním stavu.

Jejich uzavření bylo ale naplánováno už dříve.

Samotná primátorka Adriana Krnáčová oznámila, že v Praze jsou čtyři lávky podobné konstrukce jako ta v Troji, které město nechá zavřít.

Proč spadla lávka v Troji? Zjistíme to do půl roku, dalším mostům kolaps nehrozí, tvrdí expert z ČVUT Kolísko
Proč spadla lávka v Troji? Zjistíme to do půl roku, dalším mostům kolaps nehrozí, tvrdí Kolísko.

Struna nevarovala

Jaký je přesný důvod havárie, zatím není zcela jasné. I proto, že zřícená lávka je stále pod hladinou Vltavy a záchranáři ji začnou vytahovat nejdříve v úterý. Poté ji experti rozřežou a budou zjišťovat příčinu pádu. Již nyní je ale zřejmé, že nejspíš praskla nosná lana, která byla poškozená rzí.

Stav mostu hlídala firma Pontex, která kvůli jeho dlouhodobě špatnému stavu napnula na lávce mezi nosníky strunu, a počítač sledoval případné deformace. Data z měření dostával každé dvě minuty. Podle Hvízdala to bylo dostatečné. "Jsou tam dvě skupiny nosných lan a my měli indikace jen o jedné problémové skupině," řekl. Očekával prý, že pokud by byl nějaký problém, zbylá skupina lan by konstrukci udržela několik desítek hodin a byl by dostatečný čas k uzavření mostu.

Tomáš Rotter ze Stavební fakulty ČVUT připouští, že nakolik jsou lana držící lávku prorezlá, nešlo zjistit. "Diagnostika těch lan byla de facto nemožná, protože byla zabetonovaná," řekl Rotter. Pontex sice dělal náhodné vrty do výztuže, ale podle Rottera "bylo nemožné najít náhodně nejhorší místo, kde ta koroze byla největší".

"Neexistuje žádná metoda, rentgen či něco jiného, která by odhalila, že tam je nějaká významná koroze," podotkl Rotter. Ten sám ale zpochybnil použitou metodu průběžného sledování mostu pomocí napnuté struny. "Podle mě je zcela neprůkazná, což ukazuje i to, že to spadlo, aniž by diagnostické zařízení vyslalo signál. S takovým způsobem měření jsem se ještě nesetkal."

Marek Pokorný, dom, ČTK
Přeposlat
Diskuse
reklama

Concord byl citlivý a bylo nutné myslet napřed, říká jediný Čech, který jej pilotoval. K novým nadzvukovým projektům je skeptický

Firmy hýří optimismem. Lidé nejsou, zaměstnavatelé přesto chtějí nabírat jako nikdy v historii

Ve Velké Chuchli se začíná přepřahat. Rodina developera Radovana Vítka patrně ovládne firmu, která v Praze organizuje dostihy

Jsem eurofederalista, ale šéf německé SPD Schulz mě nepotěšil. Uškodil myšlence evropské federace jako nikdo jiný, řekl Zeman

V Rakousku explodoval plynový terminál, výbuch zabil jednoho člověka. Itálie se chystá na stav nouze, cena plynu stoupá

reklama