reklama

Víc než stovka pražských mostů chátrá. Opravy potřebují Barrandovský, Hlávkův nebo Libeňský most

Čtěte více: most | Praha | Troja | nehoda
  • Více než stovka pražských mostů je ve špatném, nebo přímo havarijním stavu.
  • Opravit potřebují i velké mosty jako Libeňský, Barrandovský nebo třeba Hlávkův.
  • V příštích letech tak Prahu mohu potkat komplikace v dopravě.
jarvis_5a245b77498e08966ff553f3.jpeg Visutá lávka pro pěší v pražské Troji se v sobotu zřítila a zranila čtyři lidi. Foto: ČTK

Visutá lávka pro pěší v pražské Troji, která se v sobotu odpoledne zřítila a zranila čtyři lidi, nebyla jediným zchátralým pražským mostem. Nešťastná událost naplno ukázala jeden z problémů, který vedení hlavního města musí nyní urgentně řešit. Už loňská analýza Technické správy komunikací ukázala, že v Praze je přes sto z celkových více než 600 mostů ve špatném nebo rovnou havarijním stavu. A řada z nich je přitom v horší kondici, než jak odborníci vyhodnotili před pádem trojskou lávku z 80. let.

Zchátralé přitom nejsou jen jiné další můstky pro chodce, ale i některé velké dopravní stavby jako Libeňský most, most Legií, Palackého nebo Barrandovský most. "Musíme do nich sáhnout. Byly stavěny obdobnými technologiemi ve zhruba stejnou dobu a teď přichází čas, kdy je musíme všechny začít opravovat," řekl HN náměstek pražské primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD). Dodává ale, že velké opravy už jsou v plánu delší dobu a nereagují na nejnovější nehodu.

Čekají například součást Pražského okruhu, Barrandovský most z roku 1988. Před deseti lety se sice dočkal větších rekonstrukcí silnice, předloni se však ukázalo, že do nosných konstrukcí prosakuje voda. V lednu vyhlásí město vítěze soutěže na diagnostiku mostu, pak se začne připravovat projekt jeho opravy. Ta pak může trvat i několik let.

Co se stalo v Troji

Zřícení lávky

U Trojského zámku v Praze se v sobotu před 13.30 zřítila do Vltavy betonová lávka pro pěší. Větší část se propadla do řeky, zbytky poškozené konstrukce zůstaly na obou pilířích. Lávka byla postavena z betonových segmentů navlečených na nosná lana.

Čtyři zranění, dva vážně

Při pádu konstrukce se zranili čtyři lidé, z toho dva těžce. Nehodu nejhůře odnesli šedesátiletý muž a o tři roky starší žena. Oba mají mnohačetná zranění, muže uvedli záchranáři do umělého spánku a napojili ho na plicní ventilaci. Od vedení města prý dostanou odškodnění.

Proč se lávka zřítila

Okolnosti pádu lávky mezi Trojou a Císařským ostrovem zjišťuje pro policii soudní znalec, uvedl náměstek pražské primátorky Petr Dolínek (ČSSD). Technická správa komunikací, která má pražské mosty na starosti, konstatovala už v roce 2014, že lana lávky jsou výrazně oslabena kvůli korozi. Podle webu správy prošla lávka naposledy kontrolou letos v listopadu.

Rozsáhlé opravy velkých mostů by však městu způsobily značné dopravní potíže. Už dnes má Praha ve špičkách velké problémy s dopravními zácpami.

Dolínek ovšem slibuje, že Bar­randovský most by zůstal pro auta průjezdný a nezavíral by se zcela. "Podobně jako u Nuselského mostu, podmínkou opravy je, že by vždycky měly fungovat alespoň částečně některé pruhy v obou směrech tak, aby most pořád plnil svůj účel," uvedl náměstek.

I dílčí omezení by však mohlo dopravu výrazně zbrzdit, obává se například dopravní expert Vratislav Filler ze sdružení zaměřeného na veřejnou dopravu Auto*Mat. "Z plánovaných rekonstrukcí mostů půjde zřejmě o největší zásah," říká s tím, že kvůli zácpám by autobusové linky přes most nabíraly velká zpoždění.

Budoucí opravy by mohly pro tramvaje uzavřít i Hlávkův most. Jasno bude podle vedení města zkraje příštího roku. Na generální rekonstrukci čeká také Libeňský most: podle dokumentu z loňska je ve velmi špatném stavu, přestože jej už drží i pomocné podpěry. Podle Dolínka ale město nyní nemůže situaci řešit, protože čeká na rozhodnutí ministerstva kultury, zda je konstrukce památkou. Dolínek včera řekl, že bude rozhodnutí urgovat hned v pondělí.

Pokud by se musel most uzavřít, podle náměstka je v úvaze několik možností, jak situaci řešit. "Jedna ze zvažovaných je, že by vedle vznikl dočasný most, takzvaný rámusák, a tramvajová doprava by se přeložila tam," uvedl. Zároveň odmítl, že by město stav mostů podcenilo, s tím, že za poslední tři roky do nich investovalo 1,25 mi­liardy korun.

V Praze se nyní pro pěší plánovaně uzavřou lávky na Železničním mostě, v reakci na sobotní neštěstí se prý zváží i uzávěra radotínské lávky. Primátorka Adriana Krnáčová (ANO) požaduje revizi všech lávek a mostů v metropoli. Zároveň chce přezkoumat tři týdny starý posudek trojské lávky, který na riziko zřícení stavby neupozornil.

Záběry z místa neštěstí. Lávka v Praze se zřítila do Vltavy
Záběry z místa neštěstí. Lávka v Praze se zřítila do Vltavy
Adéla Skoupá
Přeposlat
Diskuse
reklama

Manpower: Česko má kvalifikované zaměstnance, kteří ovšem neumí anglicky. Přesto patří do TOP 10 trhů práce Evropy

České soláry se rozrůstají po celém světě. V Íránu startuje projekt za 300 milionů, další vzniknou v Chile či Austrálii

Česká RSBC kupuje největšího výrobce pistolí ve Slovinsku. Sází na zhoršení bezpečnostní situace v Evropě

CRAB kontrolující nemovitosti státu měl šetřit miliony, namísto toho je spolykal. Evidence jednoho objektu stojí 27 tisíc

Zeman jmenoval novou vládu. Kabinet zvolil vicepremiéry Brabce a Stropnického a Babišovi nařídil odmítnout kvóty pro migranty

reklama