reklama

Baby to baby

Čtěte více: YouTube | děti | ekonomika | mobilní telefon
  • Zdaleka nejsledovanější skladbou na YouTube je píseň jistého českého chlapce, Mishy.
  • Bez produkčního studia, aparatury a marketingu nasbíral už desítky milionů lajků.
  • Rozdíly mezi dětmi a dospělými začíná stírat běžný chytrý telefon.
Tomáš Sedláček. Tomáš Sedláček. Foto: Archiv autora

Ve světě byznysu se už dlouho používá pro označení obchodů mezi výrobci a zprostředkovateli (tedy nikoli prodej konečnému spotřebiteli) označení B2B, tedy business to business, což hezky vypadá a libozvučně zní. Zdá se ovšem, že se nám rodí trochu nový B2B − baby to baby.

Který český hudebník je světově nejsledovanější? Těžko říci, ale pokud budeme posuzovat podle počtu zhlédnutí na YouTube, nehledejme mezi klasiky. Není to Karel Gott (píseň Být stále mlád má úctyhodných 5,7 mil. zhlédnutí) ani jeho mladší černobílý remake/feat. od Bushida (neuvěřitelných 21 milionů zhlédnutí). Nehledejte ani mezi Kryštofem (Cesta, 25 milionů zhlédnutí) a není to ani Kabát (7 milionů). Pokud chcete vědět, kdo z našich hudebníků je na YouTube nejúspěšnější, hledejte jméno, které jste asi nikdy neslyšeli. Tedy pokud nemáte dítě.

Zdaleka nejsledovanější písní na YouTube je píseň jistého českého chlapce, Mishy. Píseň se jmenuje I Play Pokemon Go, což dokonale vystihuje obsah, a má, sedněte si, neuvěřitelných 61 milionů zhlédnutí. To je neskutečné. O něčem takovém by se mnohem větším hvězdám ani nezdálo. Takže zcela jistě stojí za to se nad tímto obrovským zásekem na chvíli pozastavit.

Tak zaprvé dochází k demokratizaci umění se vším, co k tomu patří. Míša nemá vystudované žádné elitní ani jiné školy, s výjimkou pár tříd prvního stupně základní školy. A přesto se trefil do něčeho, o čem snili mnozí. Totiž udělat díru do světa, veliké plácnutí do vody, fenomén, velikého sólokapra. Učinil to bez drahé produkční společnosti (video si natočil sám, nebo možná s rodinou), bez nahrávacího studia (dtto), bez marketingu, bez velkých nákladů na nástroje atd. Nemusel procházet žádnými konkurzy a objíždět krajské soutěže. Svůj úspěch si udělal doma, doslova na koleni − a možná i bez laptopu (v doslovném překladu "na klíně"). K celé technické stránce produkce by mu stačil mobil. Ne žádný expertní, super specializovaný mobil, ale normální mobil, stejný či podobný tomu, který máte v kapse.

Výsledek vypadá dle očekávání, píseň není nikterak kvalitní (zato pěkně "lepivá"), o produkci nemluvě, ale o to teď nejde. Nejde ani o to, že jeho píseň má zároveň podobně závratný počet "nelíbí se" (jeden milion "dislajků") a že se jeho kanál "Mishovy šílenosti" stal terčem mnoha "hejtů" a posměchu blogerů. Jde o to, že demokratizace kultury, byť se nám to může nelíbit, vede k tomu, že občas vylétne i věc, která by v klasickém světě neobstála. Nebo by se naopak před pár stoletími stala − pro svou líbivost a chytlavost − lidovou písní. Lidové písně, toť takové virální písně minulosti.

Další věcí je, že míří na jiného koncového diváka: na dítě. Je to poprvé v dějinách, kdy je produkt pro děti vytvářen přímo dítětem, bez zprostředkování dospělým. Respektive takto − náš systém, internet a digitalizace, který byl postaven dospělými, je tak jednoduchý, propojený a automatizovaný, že jej zvládne i dítě. Nejen pustit si televizi, ale i televizní pořad udělat. Děti tak mohou tvořit přímo pro děti, aniž by k tomu potřebovaly něco, co už není demokraticky a ekonomicky k dispozici. Vaše dítě má stejný nebo velice podobný výrobní (a zábavní) nástroj jako ten nejbohatší člověk světa. Mobilní telefon, výrobní a organizační kapitál vašeho dítěte, je podobně schopný jako mobil Donalda Trumpa. V tomto smyslu je digitální svět vcelku komunistický, každý, kdo má chytrý telefon a internet, je na tom skoro stejně. Vlastní stejně mocný nástroj.

Také se zdá, že baby to baby hezky ukazuje zrod nového druhu měny, která teprve hledá své kontury, a tím jsou lajky. Děti, jak známo, žádné peníze nevydělávají a mají jich málo, za děti vydělávají i utrácejí peníze rodiče. Děti jsou tím pádem zcela mimo ekonomický zájem, ekonomika je "nevidí". Nyní však je Misha mladým milionářem, možná tím nejmladším, který se nenarodil se zlatou lžičkou v puse. Je to nejmladší český selfmadeboy. Děti financují ostatní děti bez koruny či dolaru, pouze skrze sledovanost, za kterou YouTube platí.

Celé lidstvo, zdá se, míří do věku dítěte a na vlastní oči zde vidíme, jak se část ekonomiky nenápadně k dítěti přesouvá.

Tomáš Sedláček
Přeposlat
Diskuse
reklama

"Hříšná daň" z tabáku a alkoholu nestačí, na řadě je maso. Jeho zdanění zabrání klimatickým změnám i zdravotní krizi, tvrdí analýza

Prezident Zeman jmenoval jednobarevnou vládu Andreje Babiše. Vláda udělá vše, aby získala důvěru, řekl Babiš

Mládkův náměstek skončil, když poslal Čechy za levnějšími mobilními daty do Polska. Vrátil se jako poradce a dostal odměnu čtvrt milionu

Concorde byl citlivý a bylo nutné myslet napřed, říká jediný Čech, který jej pilotoval. K novým nadzvukovým projektům je spíš skeptický

Oděvní firma Blažek chce po státu miliony za nezákonné stíhání kvůli dodávce bot pro policii

reklama