reklama

Patnáct deka prezidenta

Názory
Čtěte více: volby | prezident | marketing
  • Každý prodejce, který se prodejem úspěšně živí, vám podepíše, že lidé se nechovají racionálně, ale nechovají se ani hloupě. Jsou ovlivnitelní, ale ne čímkoli.
  • Prchal s Horákem nejsou šamani, co zakleli obyvatelstvo, to je nesmysl. Jen použili ověřené marketingové postupy k tomu, aby pomohli prodat produkt.
  • Zatímco Babiš prodával produkt, tedy sám sebe, oponenti nedokázali prodat sebe a svůj produkt, svoje názory, postoje a politické cíle. Dílem proto, že to neumí, dílem proto, že něčím takovým pohrdají.
Každý podomní prodejce chápe to, co Babiš nebo Zeman, píše Martin Malý. Každý podomní prodejce chápe to, co Babiš nebo Zeman, píše Martin Malý. Foto: Jan Rasch

Psal jsem to už před časem a teď, v období mezivolebním, to nezaškodí připomenout. Aby se zas lidi nedivili, jak je možné, že vyhrál Babiš, jak je možné, že uspěl Okamura, a jak je možné, že Zeman bez problémů postoupí do druhého kola.

Intelektuální obec kroutí hlavou jako jeden muž a jedna žena:

Vždyť jsme přece přemýšlejícím dali všechen ten materiál, z něhož vyplývalo, že Babiš je lump a podvodník, Okamura populistický elitář, obklopený dutohlavými poskoky, a Zeman, přátelé, Zeman - to je ďábel!

Ale lid nedbal, lid nakašlal na naše rozkryté kauzy, na vyinvestigované poznatky, na souhrny, sumáře, na analýzy a souvislosti, a místo toho se úplně trapně rozhodoval podle nějakých povrchních emocí!

Ale to by neměl!

Pokaždé, když slyším intelektuála, jak se pozastavuje nad tím, že lidé dělají něco naprosto nelogicky a hloupě, tak si říkám: tak chytří lidé, a tak nechápaví! Lidé se možná nechovají logicky, ale co je hloupější: nechovat se racionálně, nebo i přes neustále opakované zkušenosti očekávat, že se racionální chování masy dostaví?

Přitom s tímhle efektem umí pracovat i kdejaký podomní obchodník s hrnci. Každý prodejce, který se prodejem úspěšně živí, vám podepíše, že lidé se nechovají racionálně, ale nechovají se ani hloupě. Jsou ovlivnitelní, ale ne čímkoli. A lidé od marketingu vám to dokážou i vysvětlit - když je tedy budete poslouchat.

Prchal s Horákem nejsou šamani, co zakleli obyvatelstvo, to je nesmysl. Jen použili ověřené marketingové postupy k tomu, aby pomohli prodat produkt. Míra zděšení intelektuálstva (protože nikdo jiný to moc neřeší) je pak přímo úměrná míře nepochopení marketingových pouček.

Jak Babiš, tak piráti neuspěli kvůli nějaké podprahové manipulaci, kterou provozovali temní mágové. Uspěli proto, že jejich konkurence neměla marketing buď žádný, nebo naprosto zmatený.

Stejně jako v obchodě: když budete mít vedle sebe na náměstí dva prodejce, z nichž jeden bude obíhat potenciální klienty a vysvětlovat, proč zrovna u něj je třeba nakoupit, zatímco druhý bude zasmušile sedět v kvelbu a věřit, že racionální zákazník přece musí přijít k němu, protože má zboží sice dražší, ale rozumí tomu (o čemž svědčí neuvěřitelně komplexní portfolio provázaných produktů) - komu půjdou kšefty líp?

A o co, že po čase bude druhý obchodník nadávat lidem, svým potenciálním zákazníkům, že jsou hlupáci, protože neobjevili pravou kvalitu a skáčou na lep konkurenci? V byznyse takové vidíte dnes a denně…

Mít tak pětikorunu za každého intelektuála, který marketingem pohrdá a označuje ho za podbízení či manipulaci, tedy jednání nečestné a veskrze zavrženíhodné.

Přitom by stačilo na chvíli přestat kroutit hlavou nad iracionalitou lidského chování a poslouchat.

Vždyť je to tak jednoduché - tedy na papíře: stačí identifikovat potřeby, které lidi mají, pak jim nabídnout věrohodné řešení, dostatečně srozumitelně ho vysvětlit…

A tu máš, čerte, kropáč: tohle neumíme! Srozumitelných vysvětlení se nám nedostává. Když politika nedokáže srozumitelně formulovat svoje otázky, problémy a cíle, tak se stává "nějakou takovou" entitou, něčím, vedle čeho musíme žít, ale je nám to cizí.

Není divu, že k úspěchu ve volbách vlastně stačí málo: srozumitelně říct, že "vy nejste TA politika". K tomu položit pár jednoduchých otázek a nabídnout několik jasných odpovědí… Babišův tým to udělal: zjednodušil, zformuloval, nabídnul odpovědi.

Na co se zmohli oponenti? Na hrozně složité a delikátní rozkrývání problémů korunových dluhopisů a na poukazování na populismus.

Zatímco Babiš prodával produkt, tedy sám sebe, oponenti nedokázali prodat sebe a svůj produkt, svoje názory, postoje a politické cíle.

Dílem proto, že to neumí, dílem proto, že něčím takovým pohrdají.

"My přece nebudeme redukovat složité politické otázky do hesel, to by byl populismus! Občan nechť si přečte náš program, v kapitole 23 to je napsané!"

Teď se hledají viníci a příčiny. Nepřekvapivě jsou nalezeni na straně voličů: ti podlehli, zhloupli, nevěděli, nedokázali… Jako v tom výše uvedeném příkladu s obchodníky.

Tipnu si: Během následujících tří měsíců bude pokračovat hledání viníků, rozkrývání Zemanových svinstev a podrazů, pohrdání marketingem, pohrdání voličem - a pak plynule přejdeme do stadia zděšení, hrůzy a paniky: Ti voliči to udělali zase! Zas na to skočili, tupani! Ale my za to nemůžeme, my jim to všechno řekli včas, to jen oni to nepochopili!

Martin Malý
Přeposlat
Diskuse
reklama

Na Václavském náměstí vystoupili i prezidentští kandidáti. Horáčkovi to nebylo umožněno, Hilšer mu nabídl část svého času

Tisíce lidí si připomínají události 17. listopadu. Babiš s Okamurou sklidili kritiku

V Mladé Boleslavi začne Škoda Auto vyrábět elektromobily. První vozy vstoupí na trh od roku 2020

Tesla představila elektrokamion a modernizovaný vůz Roadster. Někteří analytici firmu kritizují, že vyrábí "drahé hračky" a nedbá na zisk

Výročí 17. listopadu je poslední svátek, který lidé v Česku ještě opravdu slaví, říká historik Jiří Padevět

reklama