reklama

Největším pokrokem Česka v boji s úplatkářstvím jsou pravidla pro financování stran, říká šéf evropských bojovníků proti korupci

Rozhovor
Čtěte více: Babiš Andrej | korupce | rozhovor
  • Česká republika se už před patnácti lety přidala ke Skupině států proti korupci (GRECO).
  • Za tu dobu pokročila na poli boje s korupcí například díky zavedení pravidel pro financování politických stran, říká šéf skupiny Marin Mrčela.
  • Stále jí nicméně chybí kodex chování pro veřejné činitele.
Korupce - Ilustrační foto. Korupce - Ilustrační foto. Foto: HN - Martin Svozílek

Česko má v boji s korupcí podobné resty jako většina z téměř padesáti členských států uznávané organizace GRECO, neboli Skupiny států bojujících proti korupci (GRECO). Podle jejího šéfa Marina Mrčely je hlavním problémem chybějící kodex chování pro zákonodárce, ale třeba i vysoké státní úředníky, soudce nebo státní zástupce, kteří jsou ke korupci náchylní. "Kodex by měl jasně stanovovat, že některé činnosti se s výkonem politického mandátu dělat dohromady nedají," říká Mrčela v rozhovoru pro HN.

Sleduje vaše organizace kvůli hrozbě korupčních vazeb a střetu zájmů nějak politickou kariéru Andreje Babiše, který se před čtyřmi lety jako jeden z nejbohatších českých byznysmenů stal ministrem a poslancem a nyní vyhrál sněmovní volby a aspiruje na post příštího premiéra?

Ne, nesledujeme. Nezajímáme se o to, jaké jsou politické síly v jednotlivých zemích. Nás zajímají standardy a jestli je politické síly dodržují.

Je podle vás obecně problémem, když bohatý a mocný byznysmen vstoupí do politiky?

O tom, kdo se stane poslancem, premiérem rozhodují voliči. Právě pro případy, kdy se politikem stane člověk s předchozí podnikatelskou kariérou nebo kariérou v byznysu, je nutné mít k dispozici protikorupční nástroje. Takže my nevidíme problém, když se byznysmen stane politikem, pokud tu jsou standardy, které se dodržují.

V Česku po volbách nastala zvláštní situace, kdy je sestavením vlády pověřený člověk, kterého stíhá policie kvůli údajnému dotačnímu podvodu. Jaké by podle vás bylo optimální řešení takové situace?

V právu existuje jedna mezinárodně uznávaná zásada - presumce neviny.

Takže tu bychom měli uplatňovat i v případě vlivného a mocného politika?

Ano. Každý člověk je nevinný, dokud soud neprokáže opak. Já, vy, i vysoký politik. Teprve poté, co ho soud odsoudí, by měly existovat nástroje, které jeho mandát budou řešit.

Ta hlavní otázka ale zní, proč lidé dobrovolně zvolí někoho, kdo je policejně vyšetřován. To je něco, co já osobně nedokážu pochopit. Ale to je prostě demokracie.

Jak řekl Winston Churchill, nejlepší argument proti demokracii je pětiminutový rozhovor s průměrným voličem.

Takže já osobně takovou volbu nedokážu pochopit. Pan Babiš však není zdaleka jediným, obdobné příklady najdeme i jinde v Evropě.

GRECO

Skupinu států proti korupci (Group of States against Corruption - GRECO) založila v roce 1999 Rada Evropy.

Sídlí ve francouzském Štrasburku. Jejím cílem je dohlížet na zavádění a dodržování protikorupčních standardů a opatření v členských státech organizace.

Dosud mezi členy GRECO patří 48 evropských států a Spojené státy americké.

Každý člen pověří dva své zástupce, kteří vystupují na plénu a mají hlasovací právo.

Česko vstoupilo do GRECO v roce 2002.

Loni GRECO zveřejnilo zprávu, ve které vyzývá k tomu, aby Česko lépe bránilo korupci mezi zákonodárci, soudci a státními zástupci.

Znamená to, že jste odhalili nějaký konkrétní případ, na kterém se vaše doporučení zakládají?

Rozhodně ne. Asi bychom nějaké sporné případy našli, ale naše práce v tomto nespočívá.

Co nás zajímá, je, jestli máte zákony bojující proti korupci. A pak, jak a jestli je uvádíte do praxe. My nejsme vyšetřovací instituce, GRECO je monitorovací instituce.

Nemáme žádnou soudní moc. A ani po ní netoužíme.

Existují zde protikorupční zákony? A promítají se do praxe? To je to, co nás zajímá.

Proto by také Česko do konce ledna 2018 mělo na naši zprávu zareagovat a říct, jak naše doporučení přijalo a zohlednilo.

Neustále zdůrazňujete, že klíčovým nástrojem boje s korupcí je závazný kodex chování pro politiky. Kolik z 49 členských států GRECO už ho ve svých zákonech zakotvilo?

Velmi málo. Nevím teď přesně, asi čtvrtina. A dvacet tři členských států má kodex alespoň pro členy parlamentu.

Jaké jsou nejčastější problémy, na které zavedení kodexu chování pro zákonodárce naráží?

Stejně jako u jiných našich doporučení je to nedostatek politické vůle. Někdy politici vůbec nerozumí tomu, v čem je podle nás problém, nechápou ta úskalí korupčního jednání, na která je upozorňujeme. No a samozřejmě někdy taky politici takovou změnu zkrátka nechtějí.

A jakými argumenty tedy místní politiky přesvědčujete o důležitosti boje s korupcí?

Na prvním místě je to transparentnost. Ta je obzvlášť pro politiky důležitá, protože jsou často vnímáni velmi negativně. Proto když máte kodex chování, majetková prohlášení a tak dále, otevřete se veřejné kontrole. A ta je klíčová, protože politici nemají svéhlavě uplatňovat svou moc, ale mají sloužit veřejnému zájmu. A proto by je lidé měli mít možnost kontrolovat.

Na které situace by tedy měl kodex chování zákonodárců myslet?

Možný střet zájmů. Dále nejrůznější dary a další výhody. Potom neslučitelnost některých funkcí, kdy by kodex měl jasně stanovovat, že některé činnosti se s výkonem politického mandátu dělat dohromady nedají. Majetkové poměry. A také otázka další, "popolitické" kariéry.

Některé naše členské země třeba zakazují svým exposlancům dva roky po skončení mandátu pracovat jako lobbista.

Takže kodex by se měl dotýkat mnoha oblastí, ale jak konkrétně bude vypadat, už je na každém státu.

V červnu tohoto roku vydalo GRECO zprávu pro Evropskou komisi, ve které poukazujete na nejproblematičtější místa evropských zemí ve vztahu ke korupci. Je Česko něčím specifické?

Ne, nic, v čem by Česká republika byla v oblasti korupce výjimečná, jsme nezjistili. Ta hlavní doporučení jsou všude stejná.

A jaká to jsou?

V sedmdesáti procentech našich zpráv jednotlivým členským státům doporučujeme přijmout kodex chování pro zákonodárce a představitele veřejné a soudní moci. Více než polovina našich doporučení se také týká dohledu a jeho prosazování do praxe.

A to stejné jsme radili i České republice.

Takže i hrozby v oblasti korupce jsou stejné u nás i v ostatních zemích Evropy?

Ano, situace je plus minus obdobná všude v Evropě, ačkoli samozřejmě každá země má svá specifika.

Jaké nástroje máte, pokud členské státy vaše doporučení ignorují?

Pak se můžu dopisem obrátit na místní politické představitele, můžu se obrátit na Radu Evropy. Můžeme iniciovat mezinárodní audit. Ale v zásadě nemáme žádné nástroje k trestání.

Česká republika je členem GRECO od roku 2002. Jaký největší pokrok od té doby na poli boje s korupcí podle vás udělala?

Za největší pokrok považuji zavedení pravidel pro financování politických stran. Jsou zde také pozitivní změny v oblasti trestního práva, ale toto považuji za nejdůležitější.

Dá se boj s korupcí vyhrát? Nebo je to nikdy nekončící proces?

Boj s korupcí je válka. Můžeme zvítězit v dílčích bitvách. Korupce patří mezi zločiny. A neznám žádný stát, kde by zločin vůbec neexistoval. Korupce není leda na Měsíci, ale všude tam, kde jsou lidé, je i korupce. To ale neznamená, že máme v boji s ní polevovat a nepoužívat ty nejsilnější možné zbraně.

Které to jsou?

Hlavní je prevence. Nejde jen o tresty a postihy, které za korupci hrozí. Když už musíme řešit korupci, znamená to, že veškerá prevence selhala. Všechno začíná v rodině. Ve školce. Vštěpováním základních morálních hodnot. Stát by měl toto podporovat.

Protože je mnohem efektivnější korupci předcházet, než pak řešit její následky. Je to jako s nemocí.

To, jestli se zcela uzdravíme, záleží částečně na nás - na tom, jak poctivě se léčíme a jakou máme imunitu. A také na tom, jak kvalitní léky jsou k dispozici.

A jakou "léčbu" na korupci tedy máme k dispozici?

Politickou vůli, která je ochotná se korupci postavit. Protože kde nejsou bojovníci, není boj. A potřebujeme také dobré lidi. Protože kde nejsou dobří lidé, nepomůžou ani sebelepší zákony. A proto potřebujeme také pozitivní příklady. Z politiky, z veřejného života. A v neposlední řadě také nezávislá média, která jsou pro boj s korupcí nezbytná.

Veronika Neprašová
Přeposlat
Diskuse
reklama

Na Václavském náměstí vystoupili i prezidentští kandidáti. Horáčkovi to nebylo umožněno, Hilšer mu nabídl část svého času

Tisíce lidí si připomínají události 17. listopadu. Babiš s Okamurou sklidili kritiku

V Mladé Boleslavi začne Škoda Auto vyrábět elektromobily. První vozy vstoupí na trh od roku 2020

Tesla představila elektrokamion a modernizovaný vůz Roadster. Někteří analytici firmu kritizují, že vyrábí "drahé hračky" a nedbá na zisk

Výročí 17. listopadu je poslední svátek, který lidé v Česku ještě opravdu slaví, říká historik Jiří Padevět

reklama