reklama

Šance českých firem v Íránu se díky smlouvě EGAP s centrální bankou zvyšují. Češi plánují výstavbu dolu či dodávky pro ocelárnu

  • Státní pojišťovna EGAP se dohodla v Íránu na podpoře projektů českých firem.
  • Zvyšuje to šanci českých firem na úspěch na osmdesátimilionovém íránském trhu.
  • O zajištění u EGAP žádá například česká firma Ostroj, která v Íránu vybuduje důl pro těžbu koksovatelného uhlí.
Dohodu podepsal v Teheránu místopředseda představenstva EGAP Marek Dlouhý. Dohodu podepsal v Teheránu místopředseda představenstva EGAP Marek Dlouhý. Foto: EGAP

Šance českých firem na získání financování pro export do Íránu se zvýšily. Státní pojišťovna EGAP uzavřela dohodu s centrální bankou v Íránu o zajišťování státních záruk pro české podnikatele. Potvrdila to mluvčí pojišťovny Hana Hikelová. Dohodu podepsal v Teheránu místopředseda představenstva EGAP Marek Dlouhý.

"Obchodování s Íránem to určitě pomůže," vítá dohodu Otto Daněk z Asociace českých exportérů. Podle něj by vyvážení větších investičních celků nebylo bez podpory EGAP možné. V roce 2016 stoupl český export do Íránu o více než polovinu na 1,5 miliardy korun. České podniky ale zatím nemají u českých bank šanci získat financování.

K podepsání dohody přispělo i zaplacení dluhu Íránu vůči Česku z minulosti ve výši přibližně 200 milionů korun. Íránská centrální banka pohledávku u íránské banky Sadera začátkem letošního roku zaplatila.

"Zkušenost s platební morálkou íránských firem a bank je pro EGAP velice pozitivní. Sankce samozřejmě znamenaly buď úplné přerušení, nebo značné komplikace pro platební styk, po uvolnění sankcí však byly všechny dlužné částky doplaceny," uvedl místopředseda představenstva EGAP Marek Dlouhý.

Důl za 65 milionů eur

V letech 1995 až 2010 pojistil EGAP do Íránu export za více než 15 miliard korun. V tuto chvíli má státní úvěrová pojišťovna na stole žádosti dvou českých firem. První z nich je strojírenská firma Ostroj, které se podařilo uzavřít zakázku na 65 milionů eur (asi 1,6 miliardy korun) na vyprojektování a vybudování hlubinného dolu na těžbu černého, koksovatelného uhlí v provincii Kermán. Opavská firma majitele Vladimíra Trochty usilovala o zakázku s íránskou společností ZISCO patřící do skupiny Middle East Mines Industries poslední dva roky.

Druhou společností je Danieli Czech Engineering, která připravuje dodávku zařízení a materiálu pro nový íránský závod na výrobu oceli.

Vůbec první větší smlouvu v Íránu minulý rok uzavřela skupina Energo-Pro podnikatele Jaromíra Tesaře. Konkrétně šlo o její slovinský podnik Litostroj, který dodává vodní turbíny. Ve spolupráci s inženýringovou firmou ČKD Blansko dodá Litostroj dvě Kaplanovy turbíny pro vodní elektrárnu Khoda Afarin za 400 milionů korun. Rozjednaný má společnost i kontrakt za téměř miliardu korun pro vodní elektrárnu Ghiz Ghalasi.

Letos v březnu se dohodl na dodávce 400 autobusů i jejich výrobce SOR Libchavy, který patří do koncernu EP Industries miliardáře Daniela Křetínského. Jde ale pouze o memorandum o spolupráci. Celkem 250 traktorů za 135 milionů korun pak má dodat íránské společnosti Tondak Tiz brněnský Zetor.

Ekonomické sankce Spojených států a Evropské unie vůči Íránu skončily v roce 2015. Zájem českých firem o osmdesátimilionový íránský trh od té doby roste. Jen loni v říjnu cestovalo ve vládní delegaci tehdejšího ministra průmyslu a obchodu Jana Mládka šedesát podnikatelů. Kromě podnikatelských a vládních misí otevřela svoji pobočku v Teheránu i agentura CzechTrade.

Podle Marka Dlouhého z EGAP může Česko v Íránu navázat na dřívější obchodní vztahy. "Írán není typickým trhem pro začínající exportéry, je dobré mít již exportní zkušenosti z bližších trhů," dodal Dlouhý.

Petr Zenkner
Přeposlat
Diskuse
reklama

Na Václavském náměstí vystoupili i prezidentští kandidáti. Horáčkovi to nebylo umožněno, Hilšer mu nabídl část svého času

Tisíce lidí si připomínají události 17. listopadu. Babiš s Okamurou sklidili kritiku

V Mladé Boleslavi začne Škoda Auto vyrábět elektromobily. První vozy vstoupí na trh od roku 2020

Tesla představila elektrokamion a modernizovaný vůz Roadster. Někteří analytici firmu kritizují, že vyrábí "drahé hračky" a nedbá na zisk

Výročí 17. listopadu je poslední svátek, který lidé v Česku ještě opravdu slaví, říká historik Jiří Padevět

reklama