Slovensko v příštím roce očekává 500 nákladních vlaků se zbožím z Číny, které bude směřovat dále k evropským zákazníkům. Informovalo o tom slovenské ministerstvo dopravy po příjezdu prvního čínského vlaku s kontejnery do Bratislavy.

„To, že zboží bude po cestě napříč Asií projíždět i přes území našeho malého Slovenska, aby se dostalo dále do Evropy, je obrovským úspěchem a vynikající obchodní příležitostí. Přepravní kapacity Slovenska dnes nejsou ani zdaleka naplno využité,“ řekl slovenský ministr dopravy Arpád Érsek.

Jízda zmiňované soupravy po téměř 11 000 kilometrů dlouhé trase z čínského Ta-lienu přes Rusko a Ukrajinu až na Slovensko trvala 17 dnů. Zboží z vlaku bude pokračovat ze Slovenska po železnici nebo kamiony k zákazníkům do celé Evropy. Před příjezdem do Bratislavy byla nutná překládka kontejnerů na soupravu s evropským rozchodem kolejí, a to v terminálu kombinované dopravy u slovensko-ukrajinských hranic.

Od příštího roku budou nákladní vlaky z Číny jezdit do terminálu v Bratislavě jednou za týden, v druhé polovině roku 2018 to bude dvakrát do týdne. Slovenská železniční síť je součástí sedmi hlavních evropských železničních koridorů.

„Už dávno nemluvíme jen o samotné přepravě, ale o takzvaných ekonomických koridorech, v jejichž rámci můžeme v nejbližších letech očekávat významné pohyby v oblasti investic. Projekt hedvábné stezky pokládám za jeden z nejdůležitějších pilířů dalšího rozvoje národního hospodářství Slovenska," uvedla zmocněnkyně slovenské vlády pro iniciativu novodobé hedvábné stezky (One Belt, One Road) Dana Meagerová.

Podle slovenského ministerstva dopravy plánuje Čína v roce 2020 vypravit 5000 zmiňovaných nákladních vlaků, z toho 2000 by mohlo projíždět Slovenskem.

Křišťál do Číny, oblečení do Prahy

Letos v létě vyjel také první přímý nákladní vlak z Česka do Číny. Z Prahy do města I-wu ve východočínské provincii Če-ťiang vezl kontejnery s českým křišťálem, automobilovými součástkami, pivem a dalšími tradičními výrobky z České republiky i dalších evropských zemí.

Za tímto železničním projektem stojí čínská společnost YXE International Container Train, která nedávno například otevřela pobočku v Duisburgu, jenž je jedním z největších uzlů nákladní dopravy v Německu. Přepravu pro čínskou firmu pomáhal zajišťovat operátor kombinované dopravy Metrans a po českém území vlak vezlo ČD Cargo.

Přímý nákladní vlak pak jel zpátky z čínského I-wu do Prahy v září a podle společnosti Cargo-partner, jedné ze spedičních firem, které jej využily, vlak vezl kontejnery s látkami, oděvy, obuví a vánočním zbožím.

V budoucnu by mohly přímé nákladní vlaky mezi Českem a Čínou jezdit pravidelně. Zatím se ale vypravují jen čas od času, uvedl Jaroslav Fürst ze společnosti Metrans.

Železniční souprava dorazila z Číny od Prahy za 16 dnů. To je zhruba polovina doby, po kterou zboží z Číny do Evropy cestuje lodí. Navíc námořní přeprava negarantuje přesný čas dodání. Na druhou stranu je ale doprava lodí oproti železnici mnohem levnější. Navíc jsou kapacity námořní přepravy nesrovnatelně větší, takže ji – co do objemů – železnice nikdy neohrozí.

„Přeprava kusových zásilek je vhodnou alternativou také k leteckým přepravám, a to zejména díky nižším přepravním nákladům u objemnějších zásilek,“ uvedl Ondřej Jašek, manažer železničních přeprav DB Schenker, která se také přepravy zúčastnila jako speditér. Jinak ale v současnosti využívá pro celokontejnerové zásilky (FCL) několik spojení týdně mezi 14 hospodářskými centry v Číně a Evropě.

Související