reklama

Český autoskanzen čistým autům nefandí

  • Svět přechází na elektromobily, legislativci chtějí donutit automobilky k vyššímu podílu výroby vozů s alternativním pohonem.
  • Praxe ukazuje, že bez dotace se podíl čistých aut na trhu zvyšuje jen marginálně. Česko žádnou podporu ekologii nedává.
  • I když je světovou automobilovou výrobní velmocí, český vozový park zůstává pěkným příkladem autoskanzenu.
Julie Hrstková. Julie Hrstková. Foto: HN - Matej Slávik

Toyota letos slaví dvacáté výročí zahájení produkce Priusu, prvního velkosériového hybridního auta na světě. Hromadný nástup ekologických aut však zažívá svět teprve nyní. Nejen v reálném provozu, jako například v "zelené" Kalifornii, ale především v legislativě. Nejprve to byla Čína, která oznámila, že od roku 2019 budou muset výrobci prodávat minimálně 10 procent své produkce s alternativním pohonem. Teď chce Evropská komise prosadit, aby v roce 2030 mělo až 30 procent prodaných aut v EU čistý pohon.

Automobilky bezpochyby povinnou kvótu splní. Jenže legislativní a technický pokrok ještě nezaručí, že skutečně na ulicích převáží ekologičtější varianta. Ve skutečnosti se elektromobily prosazují obtížně a výhradně tam, kde jejich majitelé dostávají finanční podporu. Krásně to ukázal případ Hongkongu, který skončil s dotací nákupu Tesly a prodeje potom klesly k nule. Nebo třeba bohaté Dánsko, jež po nástupu nové vlády na podzim 2015 začalo postupně omezovat velkorysou podporu pro elektrovozy, čímž se jejich prodej na tamním trhu propadl o 60,5 procenta. Vláda se proto rozhodla útlum podpory poněkud zpomalit.

V Česku vláda nákup elektrovozů nepodporuje vůbec. Ze 132 778 vozů prodaných v letošním prvním pololetí mělo hybridní či elektromotor jen 1492, zhruba jedno procento. V Norsku je to třetina. O auta s alternativním pohonem mají sice Češi zájem, jenže pouze teoretický. Podle nedávného průzkumu KPMG jej vyjádřilo 66 procent respondentů, skutečných fanoušků ekologických aut je ale pouze 13 procent a ještě méně lidí si "čistý" vůz skutečně koupí. V praxi je český vozový park čím dál starší, průměrné stáří auta v automobilové velmoci Evropy už přesáhlo 15 let.

Při rychlosti a schopnosti českých vlád zavádět opatření na podporu čehokoliv s mnohaletým zpožděním a většinou ve chvíli, kdy je nikdo už nepotřebuje (například kurzarbeit), se dá předpokládat, že dotace na nákup elektroauta kabinet schválí někdy kolem roku 2050. Tedy v době, kdy budou autobazary zaplaveny starými hybridy, kterých se Západ bude snažit zbavit, stejně jako se nyní zbavuje ojetin se spalovacím motorem. České automobilky zahraničních majitelů budou v té době na technologické špičce a je dost možné, že výroba elektromobilů bude dokonce dominovat. Čistá výroba ovšem nezaručí, že Česko nezůstane evropským autoskanzenem.

Julie Hrstková
Přeposlat
Diskuse
reklama

Akcie pražské burzy jsou na tom nejlépe od krize. Optimistické jsou i předpovědi na příští rok

Velký přehled mezd: Nejvíc přidáno letos dostali řidiči nebo prodavačky. Nejrychleji rostou výplaty na Plzeňsku

Umění je dobrá životní pojistka, říká Mária Gálová, ředitelka české pobočky aukčního domu Dorotheum

Už není kde brát lidi. Firmy v Česku proto experimentují s roboty, investice se vrátí za 195 dní

Dubajská Airshow skončila, aerolinky si objednaly letadla za více než 100 miliard dolarů

reklama