Po slabším srpnu se český zahraniční obchod vrátil v září k vysokým přebytkům. Zářijové kladné saldo dosáhlo 20,2 miliardy korun v porovnání se 4,7 miliardy v předchozím měsíci, kdy podniky méně vyráběly kvůli celozávodním dovoleným. Meziročně byl tak o 800 milionů korun vyšší. Oznámil to v pátek Český statistický úřad.

"Září přineslo návrat českých exportérů na výsluní. Za dobrými výsledky stojí již tradičně výrobci automobilů a strojní závody," okomentoval čísla ekonom Komerční banky Viktor Zeisel.

Výsledek bilance zahraničního obchodu mohl být lepší nebýt růstu cen dovážených komodit, tedy ropy, zemního plynu a kovů.

Podle statistického úřadu v období od ledna do konce září dosáhl přebytek českého zahraničního obchodu již 139,3 miliardy korun. V porovnání se stejným obdobím to ale je pokles o 9,7 miliardy. Loni k lepšímu výsledku pomohla levnější cena ropy.

Podle hlavního ekonoma Generali Investments CEE Radomíra Jáče z geografického hlediska v září ke zlepšení bilance zahraničního obchodu napomohl obchod se zeměmi eurozóny, které zažívají solidní hospodářský růst, což se projevuje na vyšší poptávce po produktech z Česka.

"K výraznému zlepšení přebytku došlo zejména v obchodě s Německem, kde saldo ve prospěch České republiky vzrostlo meziročně o 4,5 miliardy korun, na úroveň bezmála 19,5 miliardy," uvedl Jáč.

Hlavní ekonom společnosti Cyrrus Lukáš Kovanda upozornil na skutečnost, že v prvních devíti měsících letošního roku nejvíce narostl vývoz do Číny, zhruba o čtvrtinu, a do Ruska - o 12 procent. "Na třetím místě mezi klíčovými exportními odbytišti ČR se umisťuje Rakousko, s dosavadním zhruba desetiprocentním meziročním nárůstem," řekl Kovanda.

Analytici však upozorňují, že dochází ke zpomalování tempa růstu objemu zahraničního obchodu, což je způsobeno vyšší srovnávací základnou.

"Tempo růstu vývozu není nikterak závratné – jen 1,8 procenta meziročně. Podobně pomalu roste i dovoz, o 1,6 procenta, takže za zlepšením bilance zahraničního obchodu v září stojí spíše pomalý růst dovozů než rychlý růst vývozů," podotkl hlavní ekonom společnosti Deloitte David Marek. "Oproti srpnu došlo dokonce k poklesu vývozů o 2,1 procenta a dovozů o 2,9 procenta," dodal.

Podle hlavního ekonoma ING Bank Jakuba Seidlera například meziroční růst vývozu motorových vozidel dosáhl v září 3,4 procenta, zatímco v minulých třech letech byla tempa růstu vývozu dvojciferná.

"Lze tak očekávat, že meziroční tempo vývozu motorových vozidel bude z titulu vysoké srovnávací základy dále slábnout. V absolutních hodnotách však bude nadále patřit mezi hlavní tahouny českého vývozu," dodal Seidler s tím, že podíl vývozu automobilů na celkovém tuzemském exportu v současnosti činí rekordních 28,5 procenta a za posledních několik let výrazně vzrostl. Například v roce 2013 činil "jen" 21 procent.

I tak ale výsledek zahraničního obchodu za celý rok skončí podle všeho ve slušném přebytku. "Očekáváme, že poslední čtvrtletí roku bude ve znamení zrychlení hospodářského růstu nejenom v Česku, což se výrazně projeví na domácích vývozech. Nicméně na rekordní loňský přebytek letos čeští exportéři pravděpodobně nedosáhnou," řekl Zeisel z Komerční banky.

V roce 2016 dosáhl přebytek obchodní bilance (v národním pojetí) 163,6 miliardy korun, a byl tak o necelých 33 miliard vyšší než v roce 2015.