reklama

Čeští stavaři postaví most přes fjord v Norsku. Metrostav na severu Evropy razí i tunely

  • Pro český Metrostav je severní Evropa stále významnějším trhem. Kromě tunelů tam postaví i most.
  • Firma působí od roku 2006 na Islandu, nejnověji získala už čtvrtou zakázku v Norsku.
  • Podíl Norska, Islandu a Finska na obratu Metrostavu byl loni pět procent.
Metrostav má s Norskem už zkušenosti. Postavil už 1,5 kilometru dlouhý tunel do vesnice Veitastrond, která bývá kvůli lavinám odříznuta od okolí. Metrostav má s Norskem už zkušenosti. Postavil už 1,5 kilometru dlouhý tunel do vesnice Veitastrond, která bývá kvůli lavinám odříznuta od okolí. Foto: archiv Metrostavu

Pro největší českou stavební firmu Metrostav se stává severní Evropa místem, kde loni vytvořila pět procent svého obratu. Nejnovější zakázkou je pro Metrostav stavba mostu přes fjord Astfjorden v Norsku. Stavba v hodnotě 2,2 miliardy korun obsahuje i část silnice se dvěma tunely o délce přes tři kilometry. Kromě Norska razí česká firma i tunely na Islandu nebo se podílí na stavbě metra ve finských Helsinkách.

"Od roku 2006, kdy začal Metrostav ve Skandinávii působit, tady máme ročně obrat asi 430 milionů korun a toto číslo má stoupající tendenci," uvedl šéf zahraničního podnikání Skupiny Metrostav Václav Soukup. Podle něj už firma loni měla ve třech skandinávských zemích obrat 940 milionů korun.

Ve Švédsku pak skupina působí prostřednictvím svojí dceřiné firmy Subterra, kde razí tunely, jež jsou součástí výstavby silničního obchvatu Stockholmu.

Čtvrtá zakázka v Norsku

Stavební práce na nejnovější zakázce Metrostavu začnou v lednu 2018 a dokončení se plánuje na podzim 2020. Česká firma se pro zakázku spojila s norskou firmou Bertelsen & Garpestad, s níž už staví obchvat města Kongsberg v Norsku za téměř dvě miliardy korun.

Za více než deset let Metrostav vyrazil na severu Evropy 28 kilometrů tunelů. "Bez zahraničních zakázek bychom jen těžko hledali uplatnění pro své specializované pracovníky a strojní vybavení. V Česku z velkých podzemních staveb aktuálně stavíme pouze železniční tunel Ejpovice," řekl Václav Soukup.

Podívejte se na prorážku nejdelšího železničního tunelu v Česku. Díky němu mají vlaky do Plzně brzy zrychlit

Loni Metrostav například v Norsku dokončil silniční tunel Veitastrond – Hafslo za 476 milionů korun a letos v červenci předal tunel Joberg za 840 milionů korun. Vůbec první zakázku Metrostav na severu Evropy získal v roce 2006 na Islandu, kde právě dokončil i stavbu více než sedmikilometrového tunelu za 1,6 miliardy korun.

Aktuálně Metrostav kromě zakázek v Norsku staví ještě tunel Dýrafjarđar na Islandu za 1,4 miliardy a ražba stanice Espoonlahti a traťových tunelů ve Finsku stála 780 milionů. Vůbec největší zahraniční zakázku má však Metrostav v Polsku, kde od roku 2015 staví silnici do Gdaňsku za 9,9 miliardy.

Ještě před deseti lety tvořily zahraniční trhy tři procenta byznysu firmy, loni už takto Metrostav realizoval 23 procent svého obratu, který byl téměř 28 miliard korun. Kromě Skandinávie a Polska působí firma také v Německu, na Slovensku a v Bělorusku. Mimo Evropu staví podzemní lanovku v Turecku. V zahraničí pracuje asi 1500 z celkem pěti tisíc zaměstnanců Metrostavu.

Mostaři ze Skansky

Metrostav ovšem není jedinou českou firmou, která v severní Evropě působí. Mostaře z české pobočky švédské společnosti Skanska využívají i další firmy ve skupině. "Aktuálně jsme dodavatelem pro most ve švédském Stockholmu," řekl mluvčí firmy Marek Pšeničný.

Minulý rok skončil tříletý podíl českých mostařů na stavbě čtyř mostů v Norsku. Češi se podíleli na stavbě části železničního koridoru mezi městy Larvik a Porsgrunn v Norsku, který vede i přes přísně chráněné jezero Vassbotn. "Česká" Skanska na zakázce vydělala 80 milionů norských korun (asi 220 milionů korun).

Podle Metrostavu má stavební trh v severní Evropě velký potenciál, protože zde vlády investovaly do infrastrukturních projektů i během krize. Největší šanci vidí firma v Norsku, kde se soutěží nejvíce zakázek.

Existují zde ale i rizika. Podle Václava Soukupa je ekonomickou součástí podnikání ve Skandinávii kurzové riziko a technologicky musí stavaři řešit náročné klimatické a geologické podmínky – na Islandu bylo například nutné zastavit ražby kvůli sopečné erupci.

Petr Zenkner
Přeposlat
Diskuse
reklama

Politici nebojují jen o poslanecké mandáty. Volby přinesou i mnohá vnitrostranická zemětřesení

Poslance si během prvního dne voleb vybraly více než dvě pětiny voličů. Zájem je vyšší než před čtyřmi lety

Liberální demokracie už lidem nestačí. Dvacet let se preferovala svoboda, teď se více mluví o rovnosti, říká historik Kopeček

Bitcoin poprvé překonal hranici šesti tisíc dolarů. Analytici věří, že se dostane i přes deset

Zbýšov volil před čtyřmi lety stejně jako Česko, jak bude volit nyní? Jestli dají hlasy Okamurovi, zklamou mě, říká starosta

reklama