Adrenalin, tajemství a překvapení. Tři slova, která dokonale charakterizují povahu takzvaných pop-upů − akcí s nejistým datem i místem konání, které ve srovnání s klasickou večeří v restauraci připomínají party s nádechem punkové nespoutanosti.

Vznikají tak na první pohled spontánní setkání nadšenců, kteří chtějí zažít večer ve společnosti skvělé gastronomie trochu jinak. Experti na pop-upy uvádějí, že první akce tohoto rázu se objevily krátce po přelomu tisíciletí v Londýně − jedné z nejvýznamnějších gastronomických metropolí světa.

Lidi, kteří za těmito "jednorázovkami" stojí, pojí láska k dobrému jídlu a touha proměnit restaurační nudu a jednotný scénář v interaktivní zážitkový balíček, k němuž se chcete znovu a znovu vracet. Svým p­op­upovým projektům se v drtivé většině věnují ve volném čase. Ne pro závratný výdělek, ale proto, že je to baví.

Přesná pravidla, jak by takový pop-up měl vypadat, neexistují, což zároveň tvoří jeho podstatu. A tak si ho každý dělá po svém − někdo hosty naviguje pomocí šifer, další odpočítávají sekundy na svých webových stránkách a jiní zkrátka jen tak rozloží svůj stánek a rozpálí grily.

Servírují se promyšlené pokrmy a nápoje z kvalitních surovin, je dostatek prostoru pro debaty s autory nabízených kulinářských kreací i s ostatními zákazníky. A pak je konec. Nadšeným hostům nezbývá než netrpělivě očekávat další instrukce. Pokud ovšem mohou přijít dvakrát za sebou.

Přísně tajná večeře

Manželé Ivon a Martin Hrnčiarovi v gastronomii nikdy profesionálně nepůsobili − pohybovali se v marketingu, na sociálních sítích a Martin alias Tino založil značku Life is Porno. "Rádi chodíme do restaurací, ale máme pocit, že člověk vždycky ví, co ho tam čeká: přijde, usedne, objedná si, zaplatí a jde domů," říká drobná Slovenka Ivon.

S Tinem před pěti lety vymyslela plán, jak z takové večeře udělat adrenalinovou hru. Oslovili kamaráda Petra Heneše, současného šéfkuchaře restaurace Dvůr Perlová voda v Kostelci nad Ohří, aby jim pomohl nápad zrealizovat. A on se jím nadchnul.

Na naše akce se lidé nemohou přihlásit jen jedním kliknutím, musí odpovědět na určité otázky," říkají zakladatelé projektu Forbidden Taste.

Projekt Forbidden Taste, který servíruje večeře zahalené tajemstvím, ovšem pro velmi omezený počet hostů, má dnes na svém kontě už stovky akcí − kromě Česka také ve Vídni, v Bratislavě a Bruselu. "Na tu první, která proběhla 30. května 2013 v prostorách trafostanice na Malostranském náměstí, si velmi dobře pamatujeme. Byl to krásný industriál s velmi obtížnými podmínkami pro elektriku a gastronomické zázemí," vzpomíná Petr Heneš na jejich punkovou pop-up premiéru.

Každá večeře probíhá v jiném stylu, který se prý nikdy neopakuje. "Není to jako v restauraci, kde máte půl roku stejné menu a pak ho obměníte. Každá naše akce je osobitá a má určité téma, například podle místa, kde se odehrává," vysvětluje Petr.

Nezapomenutelný zážitek, o který jde týmu Forbidden Taste v první řadě, začíná už samotným přihlášením se na večeři. Hosté totiž do poslední chvíle nevědí, kdy a kde se uskuteční. "Jedinou cestou je náš newsletter. Všem zapsaným posíláme e-mail s datem, kdy se pop-up odehraje. Pak pošleme odkaz, kde se lidé mohou na akci přihlašovat − nikoliv však jedním kliknutím," vysvětluje Ivon.jarvis_59df502e498e27ac14c2be87.jpeg

Potenciální hosté musí odpovídat třeba na to, jaké jídlo by zvolili jako své poslední v životě nebo koho by pozvali na večeři a proč. Podle toho se tvoří waiting list, vždy přibližně pro 30 hostů. "To je ideální počet pro souhru kuchařů, servisu a hostů, aby byl prostor pro interakci a všichni si večeři opravdu užili," pokračuje Petr a dodává, že Forbidden Taste už má i pár skalních štamgastů, ačkoliv existuje pravidlo, že se nikdo nesmí účastnit večeře dvakrát za sebou. "Onehdy se kvůli tomu jeden člověk přihlásil pod falešným jménem. Když přišel, přiznal se, že to prostě musel zažít znova."

Na místo se účastníci "zakázané" chuti dostávají pomocí šifer. "V den D jim přijde SMS, ve které stojí třeba: 'Jeďte na stanici metra Vltavská a najděte ženu, která se nebojí ohně.' Takové indicie je dovedou až na místo. Ještě se nám nikdo neztratil," směje se Ivon.

Večeře začíná zpravidla v sedm hodin, končí kolem půlnoci. Servíruje se ve finediningovém stylu, typickém pro zážitkovou gastronomii, která snoubí jídlo a atmosféru místa. "Na menu je obvykle šest chodů a máme takový nepsaný zákon, že jídlo podáváme na čemkoliv, jen ne na talířích," prozrazuje Petr. Místo porcelánového servisu hosté jedí například z časopisů, kachliček, pánviček či přírodních materiálů.

Kromě Petra, Tina a Ivon za Forbidden Taste stojí samozřejmě další tváře. "Jsme malý projekt s málo zaměstnanci. Pomáhají nám ale také externisté a na každou akci zveme hostující mladé šéfkuchaře, se kterými utváříme zajímavou komunitu," uzavírají zakladatelé prvního pop-upu v Česku.

Nevinně vinná party

Zbývá vám ještě 60 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se