reklama

Rakušané podávají žalobu na Německo, nechtějí platit na tamních dálnicích. Češi mlčí

Čtěte více: Rakousko | Německo | dálnice | mýtné | žaloba | mýto
  • Rakousko oznámilo, že podává žalobu na Německo kvůli zpoplatnění tamních dálnic pro osobní auta.
  • Podle Vídně je to diskriminace, protože za dálniční známky mají v Německu fakticky platit jen cizinci.
  • Žalobu na Německo zvažovalo i Česko, nakonec ji ale nepodá.
Za dálnice mají řidiči začít v Německu platit od roku 2019 - Ilustrační foto. Za dálnice mají řidiči začít v Německu platit od roku 2019 - Ilustrační foto. Foto: Shutterstock

Rakušanům se nelíbí, že by měli platit za jízdu po německých dálnicích, zatímco Němci by je měli zadarmo. Rakousko to považuje za diskriminaci svých občanů. Jeho vláda se proto ve čtvrtek rozhodla, že Němce kvůli plánům na dálniční mýto pro osobní auta zažaluje.

Česko žalobu zvažovalo také, ale nakonec od ní ustoupilo. 

"Nemáme nic proti mýtnému systému. Ale když mají být Rakušané znevýhodněni, musíme proti tomu zakročit," řekl už dřív rakouský ministr dopravy Jörg Leichtfried. Německo proto zažaloval u Soudního dvora Evropské unie, tedy u nejvyššího soudu v osmadvacítce.

Za dálnice mají řidiči začít v Německu platit od roku 2019. Poplatky se budou fakticky týkat jen cizinců, nikoliv Němců. Ti platbu za známku dostanou v plné výši zpět díky tomu, že jim stát o stejnou částku sníží povinnou silniční daň. Němečtí majitelé těch nejekologičtějších aut na opatření dokonce vydělají, protože se jim silniční daň sníží ještě o víc, než kolik zaplatí za mýtné.

Desetidenní známka by měla v Německu stát od 2,50 do 25 eur, tedy zhruba 70 až 670 korun v závislosti na výši emisí auta. Roční známka bude stát maximálně 130 eur, tedy necelých 3500 korun.

Německé mýto jako diskriminační nejdřív kritizovala i Evropská komise, která na jednotném evropském trhu dohlíží na dodržování pravidel. Nakonec se ale smířila s tím, že Němci návrh upravili. Především zlevnili a rozšířili nabídku krátkodobých dálničních známek.

S tím se nakonec ztotožnilo i Česko. Jak HN informovaly už v květnu, česká vláda se nakonec rozhodla žalobu nepodat. Mimo jiné kvůli tomu, že nechce ohrozit plánovanou spolupráci s Německem, například při budování vysokorychlostní železnice spojující obě země. V jednání je trať mezi Prahou a Drážďany a modernizace železnice spojující Plzeň, Domažlice a Mnichov.

Ondřej Houska
Přeposlat
Diskuse
reklama

Souboj o 200 miliard za dostavbu Dukovan se rozjíždí. Pokud má nový reaktor vyrůst včas, musí ČEZ začít s výběrem dodavatele už na jaře

Díky chybě v programu by mobily mohly mít dvojnásobně delší výdrž baterie než nyní, tvrdí student z Brna. Vyhrál soutěž IT diplomek

Až do dubna jsme vyprodaní, říká majitel výrobce zemědělských strojů Farmet. Firmě se daří v Rusku i ve Spojených státech

Stovky typů notebooků od HP obsahovaly špionský software. Mohly tak sledovat vše, co jejich majitelé napíší, včetně hesel

Střed Evropy Martina Ehla: Soft power slábne. V novém informačním prostoru mají autoritářské režimy náskok před demokraciemi

reklama