reklama

Rakušané podávají žalobu na Německo, nechtějí platit na tamních dálnicích. Češi mlčí

Čtěte více: Rakousko | Německo | dálnice | mýtné | žaloba | mýto
  • Rakousko oznámilo, že podává žalobu na Německo kvůli zpoplatnění tamních dálnic pro osobní auta.
  • Podle Vídně je to diskriminace, protože za dálniční známky mají v Německu fakticky platit jen cizinci.
  • Žalobu na Německo zvažovalo i Česko, nakonec ji ale nepodá.
Za dálnice mají řidiči začít v Německu platit od roku 2019 - Ilustrační foto. Za dálnice mají řidiči začít v Německu platit od roku 2019 - Ilustrační foto. Foto: Shutterstock

Rakušanům se nelíbí, že by měli platit za jízdu po německých dálnicích, zatímco Němci by je měli zadarmo. Rakousko to považuje za diskriminaci svých občanů. Jeho vláda se proto ve čtvrtek rozhodla, že Němce kvůli plánům na dálniční mýto pro osobní auta zažaluje.

Česko žalobu zvažovalo také, ale nakonec od ní ustoupilo. 

"Nemáme nic proti mýtnému systému. Ale když mají být Rakušané znevýhodněni, musíme proti tomu zakročit," řekl už dřív rakouský ministr dopravy Jörg Leichtfried. Německo proto zažaloval u Soudního dvora Evropské unie, tedy u nejvyššího soudu v osmadvacítce.

Za dálnice mají řidiči začít v Německu platit od roku 2019. Poplatky se budou fakticky týkat jen cizinců, nikoliv Němců. Ti platbu za známku dostanou v plné výši zpět díky tomu, že jim stát o stejnou částku sníží povinnou silniční daň. Němečtí majitelé těch nejekologičtějších aut na opatření dokonce vydělají, protože se jim silniční daň sníží ještě o víc, než kolik zaplatí za mýtné.

Desetidenní známka by měla v Německu stát od 2,50 do 25 eur, tedy zhruba 70 až 670 korun v závislosti na výši emisí auta. Roční známka bude stát maximálně 130 eur, tedy necelých 3500 korun.

Německé mýto jako diskriminační nejdřív kritizovala i Evropská komise, která na jednotném evropském trhu dohlíží na dodržování pravidel. Nakonec se ale smířila s tím, že Němci návrh upravili. Především zlevnili a rozšířili nabídku krátkodobých dálničních známek.

S tím se nakonec ztotožnilo i Česko. Jak HN informovaly už v květnu, česká vláda se nakonec rozhodla žalobu nepodat. Mimo jiné kvůli tomu, že nechce ohrozit plánovanou spolupráci s Německem, například při budování vysokorychlostní železnice spojující obě země. V jednání je trať mezi Prahou a Drážďany a modernizace železnice spojující Plzeň, Domažlice a Mnichov.

Ondřej Houska
Přeposlat
Diskuse
reklama

Politici nebojují jen o poslanecké mandáty. Volby přinesou i mnohá vnitrostranická zemětřesení

Poslance si během prvního dne voleb vybraly více než dvě pětiny voličů. Zájem je vyšší než před čtyřmi lety

Liberální demokracie už lidem nestačí. Dvacet let se preferovala svoboda, teď se více mluví o rovnosti, říká historik Kopeček

Bitcoin poprvé překonal hranici šesti tisíc dolarů. Analytici věří, že se dostane i přes deset

Zbýšov volil před čtyřmi lety stejně jako Česko, jak bude volit nyní? Jestli dají hlasy Okamurovi, zklamou mě, říká starosta

reklama