Vláda a zástupci automobilového průmyslu ve středu podepsali memorandum, které má tuzemským výrobcům vozidel usnadnit vývoj nových technologií a udržet krok se zahraničními výrobci. V memorandu se vláda zavazuje, že dá jednotlivým ministerstvům za úkol, aby posoudila možnosti usnadnění vývoje nových technologií i prodeje ekologických aut na českém trhu.

Memorandum se zaměřuje na tři oblasti vývoje automobilového trhu, kterými jsou vývoj elektromobilů, plně a částečně autonomních vozidel a rozvoj digitalizace. Vládou schválený materiál obsahuje 25 možných opatření, která ve většině případů vychází z příkladů v zahraničí. Jejich proveditelnost a možný přínos i celkové náklady v českém prostředí mají nyní ministerstva ověřit. 

Zapojit se má nejen několik resortů, ale i řada státních úřadů (například ČTÚ či Úřad pro ochranu osobních údajů) i krajských samospráv. Mají posuzovat například možnosti dotací či podpory elektromobilů, výstavby sítě dobíjecích stanic nebo úpravu zákonů, aby bylo možné v Česku testovat či používat autonomní vozy. K jednotlivým bodům jsou většinou uvedeny i termíny, obvykle během příštího roku, do kterých mají ministerstva předložit své analýzy. Až z nich vzejde rozhodnutí, zda má smysl podobná opatření vůbec realizovat. To ale připadne až vládě, která vznikne po říjnových volbách. 

Inspirací jsou hlavně země západní Evropy. V nich je nákup elektromobilu běžně dotován a klasické vozy se spalovacími motory naopak výrazně daněny a díky státní podpoře je tam i násobně hustější síť dobíjecích stanic. 

Automobilky by do nových technologií musely investovat tak jako tak. "Alternativní paliva a zpřísňování emisních limitů nejde zastavit," řekl prezident Sdružení automobilového průmyslu a člen vedení Škody Auto Bohdan Wojnar. Důležité pro ně ale je, aby dokázaly například elektromobily prodávat i na domácím trhu a aby nenarážely na problémy s českými zákony, které mohou jejich výrobu či provoz komplikovat.

Podobné je to i s nástupem aut, která se obejdou bez řidiče. Míří k tomu všichni výrobci, uspějí ale jen ti, kteří budou moci taková auta testovat, což se opět neobejde bez pomoci státu.

"Náš průmysl nyní prochází největší proměnou ve své historii. V příštích pěti až deseti letech očekáváme více změn než v posledních 50 letech. Proto považuji toto memorandum za významný milník," řekl šéf Škody Auto Bernhard Maier.

Automobilový průmysl o dohodu s vládou intenzivně usiloval, i když bylo jasné, že se blíží volby. Pokud by to vzdal, mohl by ztratit další rok. "Jde o lidi a jejich vzdělání, infrastrukturu a o stabilní a výhledově orientovanou legislativu," popisoval v prosinci Wojnar HN, čeho chce ve vztahu ke státu jako nový šéf Sdružení automobilového průmyslu dosáhnout. Na volby čekat nechtěl.

Po deseti měsících se vláda formálně zavázala k podpoře automobilového průmyslu. Jednotlivá ministerstvu budou pracovat na 25 dílčích analýzách, které mají posoudit, zda stát v různých oblastech může efektivně pomoci. V dalších měsících, u složitějších věcí do konce příštího roku, by měla vláda dostávat informace o tom, zda se vyplatí například dotace na elektromobily a jaký budou mít dopad na rozpočet nebo zda a jak nejlépe podporovat budování dobíjecích stanic. Až pak by mohla schvalovat první konkrétní kroky.