reklama

Volvo i s novými a dražšími modely v Česku výrazně roste. Značka by mohla poprvé prodat přes dva tisíce aut

Čtěte více: automobilový trh | SUV | Volvo | auto
  • Automobilka má sedm let čínského vlastníka, zákazníci zůstávají.
  • Nové modely jsou dražší než jejich předchůdci, i o stovky tisíc.
  • Firma chce v showroomech prodávat více ojetin.
jarvis_59dd0e91498e2987e1950628.jpeg Nová XC60: Nejprodávanější Volvo v Česku přišlo v nové generaci. Ta je výrazně dražší než předchůdce. Foto: Reuters

Letos poprvé v historii očekává Volvo v Česku prodej více než 2000 osobních aut. Za prvních devět měsíců roku bylo zaregistrováno 1485 Volv, o osm procent více než za stejné období loňského roku. Po očištění o krátkodobé registrace na export jde o růst dokonce o 15 procent.

"Letos bychom zvládli prodat i 2500 vozů, bohužel nás stále omezují kapacity," říká šéfka českého zastoupení švédské značky Šárka Fuchsová. Firma čeká na dokončení nového výrobního závodu v USA. Než se příští rok otevře, jsou dodávky na jednotlivé trhy včetně českého omezené.

Převis poptávky je například u velkého SUV XC90, které je zároveň nejdražším modelem v nabídce. Ten si proto dokonce část zákazníků dováží ze zahraničí. "Těchto vozů je chronický nedostatek," popisuje Fuchsová.

čínský vlastník

Volvo patřilo až do roku 1999 pod švédského výrobce nákladních aut a autobusů stejné značky. Pak jej koupil Ford a začlenil jej k Jaguaru a Land Roveru. Projekt nevyšel a Ford Volvo prodal v roce 2010 čínské automobilce Geely.

To ale značce nabízí určitou svobodu. Centrála netrvá na větším růstu, i když například Mercedes dokázal v Česku přidat meziročně 20 procent. Zastoupení Volva tak nic nenutí do agresivnějších obchodních praktik. Protože nemusí dávat velké ceníkové slevy jako konkurenti snažící se vykázat maximální růst, je prodej aut v Česku pro Volvo podle Fuchsové ziskový.

S otevřením amerického závodu se to ale může změnit. Firma se tak připravuje na to, že bude muset prodávat ještě víc než dnes a centrála bude chtít lepší výsledky.

Jádrem zákazníků zůstávají i nadále takzvaní "volvisté", tedy lidé, kteří už měli auto této značky v minulosti. Nové modely, hlavně vozy SUV, ale už dokážou přilákat i ty, kteří dříve Volvo neměli.

Novinky jsou sice díky designu atraktivnější, zároveň ale i o stovky tisíc korun dražší než starší verze. Problémem je i jejich zvětšení. Například předchůdce modelu S90 vystupoval v podnikových pravidlech jako vhodné auto pro manažery, kteří mají nárok například na Volkswagen Passat nebo Audi A4, novinka díky větším rozměrům i vyšší ceně stojí přímo proti BMW 5 a Audi A6. "Ve firmách tak na něj má nárok méně lidí než u předchůdce," popisuje Fuchsová.

Jinou překážkou dalšího růstu jsou i v průměru nižší ceny ojetých Volv, než je tomu u konkurenčních německých značek. Leasing proto vychází o něco dráž, když se předpokládá nižší zůstatková hodnota auta. Fuchsová se proto snaží dostat prodej ojetých vozů pod showroomy značky a získat tak kontrolu na jejich cenami. Konkurence už tento krok udělala.

Když ojetiny prodává prodejce nových aut a věnuje jim náležitou péči, mají vyšší ceny než ta schovaná někde v nabídce velkého autobazaru. To pak vidí leasingové společnosti. Nyní na deset prodaných nových Volv připadá v rámci dealerské sítě sedm prodaných ojetých. Cílem je, aby to bylo minimálně jedna ku jedné.

Volvo je na českém trhu čtvrtou nejúspěšnější prémiovou značkou po německé trojici Mercedes-Benz, BMW a Audi. Zatímco Mercedes výrazně roste a BMW se jej snaží stíhat, Audi, které v Česku bývalo králem prémiových aut, dál ztrácí.

Roman Šitner
Přeposlat
Diskuse
reklama

Politici nebojují jen o poslanecké mandáty. Volby přinesou i mnohá vnitrostranická zemětřesení

Poslance si během prvního dne voleb vybraly více než dvě pětiny voličů. Zájem je vyšší než před čtyřmi lety

Liberální demokracie už lidem nestačí. Dvacet let se preferovala svoboda, teď se více mluví o rovnosti, říká historik Kopeček

Bitcoin poprvé překonal hranici šesti tisíc dolarů. Analytici věří, že se dostane i přes deset

Zbýšov volil před čtyřmi lety stejně jako Česko, jak bude volit nyní? Jestli dají hlasy Okamurovi, zklamou mě, říká starosta

reklama