reklama

Volební deník Petra Honzejka, díl sedmý: Jak Babiš balí voliče na lítost, co všechno stahují piráti a kdo vede v soutěži o nejhloupější billboard

Názory
  • Andrej Babiš se tváří, že je slabší, než je - a je to chytrá taktika.
  • Piráti jdou po protestních voličích a zřejmě se nezastaví před ničím.
  • Nejujetější billboard má zatím ústecká ČSSD.
Komentátor HN Petr Honzejk. Komentátor HN Petr Honzejk. Foto: HN - Matej Slávik

Andrej Babiš přišel se zajímavým tvrzením. Jeho ANO prý v poslední době ztrácí voliče a agentury, které odhadují zisk kolem 30 procent, se prý pletou. "Třicet procent nevím, kde vzala ta agentura. My máme podstatně míň. Máme kolem 22, 24 procent, si myslíme my," prohlásil Babiš v rozhovoru pro Novinky.cz.

Copak se děje? Proč ta náhlá skromnost? Či snad pán Čapího hnízda propadl defétismu? Kdepak. Je to jen ukázka chytré a kreativní práce s daty.

Volební deník petra honzejka

V Česku se v poslední době stává, že favorit voleb nakonec získá o dost méně hlasů, než se čekalo. V roce 2010 to zažil Jiří Paroubek, v roce 2013 Bohuslav Sobotka. Češi se od favorita na poslední chvíli odklánějí k alternativám, zřejmě proto, aby nikdo nevyhrál "až tak moc". V politologii se tomuto jevu říká underdog efekt.

Andrej Babiš samozřejmě ví, že by na něj mohl za tři týdny doplatit také. A tak se logicky snaží vyvolávat zdání, že má aktuálně mnohem menší podporu, než odpovídá realitě. Pokud bude vypadat slabší, než je, váhající voliči mu to pak spíš "hodí". No a protože Babišova legenda zní, že ztrácí podporu kvůli štvavé kampani, která se prý proti němu vede, může ještě další voliče takříkajíc "sbalit na lítost".

Obecně platí: Můžete si o jednotlivých průzkumech myslet cokoliv a možná to bude i pravda. Ale pokud se vám pokouší nějaké údaje podstrčit politik, mějte se na pozoru. Průzkumy nejsou mrtvá data. Průzkumy mohou být i prostředkem k aktivnímu ovlivnění výsledku voleb.


 A ještě jednou z kuchyně ANO. Andrej Babiš si založil web, na kterém shromažďuje cizí lži. Jízlivě se dá podotknout, že je trochu nenasyta – mohly by mu stačit lži vlastní.

Ale vážně. Babišův projekt Můj Demagog slibuje přinášet čiročirou pravdu o Babišovi. Ovšem občas s pravdou pracuje způsobem řekněme kreativním. Třeba když se pokouší vysvětlit, že finanční správa likvidováním firem skrze zajišťovací příkazy vlastně nedělala nic až tak hrozného. Na webu se píše: "V kolika případech (u soudu) finanční správa neuspěla? U 6 podnikatelů, to je 0,3 % všech podnikatelů, kterým byl zajišťovací příkaz vydán, respektive 4 % z těch podnikatelů, kteří podali žalobu. Obrázek si udělejte sami."

Jenže pozor. Současný ministr financí Ivan Pilný tvrdil, že těch případů nebylo šest, ale devatenáct, jak je patrné zde

A hlavně Babiš jaksi neuvádí, že zatím byla pravomocně uzavřena pouze zhruba třetina žalob, které potrefené firmy na postup finanční správy podaly. Takže pravděpodobně jsme průběžně na nějakých 30 procentech soudně potvrzených faulů, ne na čtyřech, jak Babiš tvrdí. Ano, obrázek o jeho vztahu k pravdě si udělejte sami.

Některé osobnosti Babišova náhlá přecitlivělost "na pravdu" smutně pobavila. Mají intimní zkušenost, že předseda ANO si s realitou příliš starosti nedělá. Například odborářský šéf Josef Středula si povzdechl, že Babiš o něm před pár dny šířil výmysl, že létá do Bruselu business class, když přitom takto neletěl ani jednou.

Úprav pravdy "made by Andrej Babiš" je samozřejmě celá ošatka, předseda ANO to má koneckonců potvrzené i usnesením Poslanecké sněmovny. Možná by se Babišův projekt měl z "Můj Demagog" přejmenovat na "Já Demagog" a bylo by všechno v cajku.


 Ale dosti Babiše. Zajímavě se vyvíjejí piráti, označovaní za černého koně voleb. Jejich právní expert Jakub Michálek napsal komentář, ve kterém hájí pirátský "vězeňský autobus", na němž jsou vymalováni politici, jež s obuškem hlídá předseda pirátů Ivan Bartoš.

Expert Michálek píše: "Jistě, je pravda, že Babiš, Rath, Nagyová a Sobotka s Bakalou jsou podle české justice zatím křišťálově čistí, protože nebyli pravomocně odsouzeni. Ale to je právě ten problém!" Právní expert pirátů nám předvádí svérázné pojetí spravedlnosti, kde o vině zřejmě nemají rozhodovat soudy, ale pocit, že by měl jít někdo bručet. Uf. Liberálovi vstávají z pirátů vlasy hrůzou ještě o něco víc, než bylo popsáno v jednom z předcházejících dílů volebního deníku.

Volební stratég pirátů Jakub Horák na to na Facebooku reagoval vysvětlením, že "jde o stahování protestních voličů od ANO a Okamury". Inu, dá se to pochopit. Nejdřív stahování filmů, teď stahování protestních voličů. Ale stejně se z toho člověku tak trochu stahuje žaludek...


 No a na závěr žhavý kandidát na vítězství v neformální soutěži o nejujetější billboard této volební kampaně. Tedy vlastně žhavá kandidátka. Trojka ČSSD v Ústeckém kraji Gabriela Nekolová patrně nedokázala vymyslet, o čem by si vlastně něco měla myslet, a tak se z toho pokusila udělat přednost.

Pro kampaň ČSSD pojímanou ve stylu "řekněte nám, co chcete, a my vám to slíbíme" je to vlastně docela symptomatické. Jakkoliv se zdá, že intelektuální výkon paní Nekolové překonat nelze, nic není ztraceno – do voleb zbývají ještě tři týdny a zoufalství určitě ještě vydá mnohé zajímavé plody! 

bilboard Nekolova CSSD

 

 

Petr Honzejk
Přeposlat
Diskuse
reklama

Z pražských sídlišť by se mohly stát vyloučené lokality. Vzor pro uzdravování panelových ghett ukazuje Nizozemsko

Šokuje mě, když vidím lidi pracující ve fabrikách za 16 tisíc. Pro mnohé se toho od socialismu moc nezměnilo, říká Zaorálek

Koruna je tam, kde byla před intervencemi. Posilování ale může zarazit úspěch Okamury a komunistů

Vlk z Wall Street míří do Česka. Dravý byznysmen bude v Praze radit podnikatelům, jak dosáhnout větších obratů

Větší rozdíl mezi mzdami mužů a žen je v rámci EU už jen v Estonsku, ukázala nová studie

reklama